Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi S3 Sportback (2020) - Prototypetest

Voor de definitieve looks is het wachten tot het Salon van Genève. Maar hoe de nieuwe Audi S3 zal rijden, kunnen we je echter nu al vertellen. Want: AutoWereld deed al de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie van Audi’s succesnummer. De Duitsers verlapten immers al 5 miljoen exemplaren sinds de A3 voor het eerst boven de doopvont werd gehouden. Het spreekt voor zich dat ze in Ingolstadt dat cijfer nu exponentieel willen zien groeien.

Een missie waarvoor Audi rekent op:

  • Dezelfde fundamenten van de nieuwe Volkswagen Golf en Skoda Octavia. Een soort MQB Evo, zo je wil.
  • Een meer uitgekiende Quattro-aandrijving en dito actieve stoters. Vooral het bereik tussen de uitersten van beide componenten is een stuk groter.
  • Een Vorsprung durch Elektronik. Met een hoop extra rijhulpsystemen en een ruimere inzetbaarheid van het ESP.

Dus, concreet, hoeveel beter rijdt de nieuwe S3 nu eigenlijk?

Goh, we moeten zeggen dat het verschil niet zo wereldschokkend is. Nu moet daar wel bijverteld dat die conclusie uitgaat van een gekleurde ervaring doordat Audi ons ineens dus in de S3 plantte. Omdat dat de eerste A3 is die op de markt zal komen met de bijgespijkerde Quattro-vierwielaandrijving, vandaar dat we die in gecamoufleerde vorm onder de kont geschoven kregen.

Gezien de focus bij die sportversie sowieso al wat meer getint is, ook dus bij de vorige, verklaart dat deels waarom het onderscheid tussen beide generaties niet zo groot is.

Bij de technisch vergelijkbare Golf, die we in december hebben getest, waren de accentwijzigingen wel duidelijk voelbaar. Voor het gemak extrapoleren we die vaststelling dan ook maar naar de gewone A3.

En wat houden die accentwijzigingen dan precies in?

Wel, dat hangt er eigenlijk wat van af hoeveel je hebt willen investeren in je A/S3. De basisversies komen namelijk met quasi dezelfde MacPhersons voor- en torsieas dan wel multilink achteraan als de voorganger – ook hier hangt de achterophanging af van het motorvermogen - waardoor het daar voornamelijk om afstellingdetails gaat.

Audi haast zich wel door te stellen dat zijn setup helemaal verschilt met die van de VW-neef, waardoor onze voorgaande veronderstelling – dat de Golf en A3 vergelijkbaar zouden dempen – niet volledig op zou gaan. Eerst voelen, dan geloven.

Heb je je gelaafd aan de onderstelopties, met dus de adaptieve dempers, het progressieve stuur en/of het Quattro-systeem, dan zou vooral de grotere splitstand van die verschillende onderdelen je op moeten vallen.

Vooral wat de demping betreft. Audi stapt voor zijn A en S3 namelijk af van de stoters met magnetorheologische vloeistof in ruil voor de veerpoten met elektronische gestuurde klep. Het werkingsprincipe van die laatste, waarbij de klep meer of minder geopend wordt om zodoende de oliedruk in de cilinder te vergroten dan wel te verlagen, zorgt voor een breder spectrum aan schokdemping.

Zeker naar comfort toe creëert dat een wezenlijk verschil, met afdoende zalving in alle omstandigheden. Zelfs als je dus een stugge S3 op weinig vergevende 19 duimers over een geaccidenteerde weg stuurt.

Voorts nog iets dat we moeten weten over de S3?

Ja, al heeft Audi liever dat we daar mee wachten tot de officiële voorstelling van de A3 op het Salon van Genève.

Om toch al een tipje van de sluier te lichten, geven we nog mee dat de hier getoonde S3 310 pk te verteren krijgt. En dat hij best aangenaam klinkt, tenminste, als je de motor en/of S Tronic in de meest dynamische setting hebt staan.

Een aparte knop om de kleppen in de uitlaat altijd open te laten staan, is door de strengere geluidsnormen jammer genoeg verboden. Dus wie de S3 wil horen pruttelen, zal het Drive Select ervoor aan moeten spreken.

We geven verder nog even mee dat de Quattro-aandrijving bestaat uit dezelfde Haldex-multiplatenkoppeling die je ook bij de vierwielaangedreven Golf-jes terug kan vinden. Idem trouwens wat de torque-vectoringfunctie betreft binnen de ESP-programmatuur, met dat verschil dat voor de specifieke sturing ervan Audi wel teruggreep naar de data sheets van de TT. En alles huist uiteraard ook onder specifieke Audi-toetsen, wat natuurlijk ook anders is bij de Golf.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De S3 lijkt in de eerste plaats vooral te evolueren eerder dan te revolteren. Dat is absoluut geen schande gezien de vorige generatie ook al danig wist te imponeren.

Het lijkt hem dan ook vooral om accentverschuivingen te gaan die het leven achter het stuur van de compacte Audi er nog aangenamer op maken.

In dit artikel : Audi, Audi A3

Geschreven door op