Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi S4 Avant (2019)

De A4 is vernieuwd. En verrassend genoeg trekt Audi volop de kaart van diesel in plaats van hybride hightech. AutoWereld test de opperdiesel: de S4 Avant.

67.850 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Komt de tijd daar dat elke auto naar de plastische chirurg moet. Die beurt kan de A4 goed gebruiken, want vorig jaar werd de Mercedes C-Klasse grondig vernieuwd, terwijl BMW surft op een nieuwe generatie van de 3 Reeks. Audi antwoordt als volgt:

  • Dieselversie met V6 voor S-versie.
  • Elektrische turbo en 48-voltboordnet.
  • Als Avant en als Sedan.
  • Nieuw infotainment, incluis groter aanraakscherm.
  • Introduceert achteraf te activeren opties.
  • Milde hybride hulp, maar geen plug-in.
  • Communiceert via car-to-x.
  • Adaptieve demping in twee smaken (A4).

De concurrentie:

  • Sportieve diesels zijn een echo uit het verleden. Voorlopig tilt BMW zijn 3 Reeks-diesel niet boven 190 pk. Mercedes houdt het met de 3 liter in zijn C-Klasse op 245 paarden. Deze S4 is dus een uniek geval. En daar valt iets voor te zeggen.

Testomstandigheden:

  • Trentino, Dolomieten. Tussen de bergen, waar we voor weinig vallei en veel klimpartijen kozen en waar droge en natte periodes elkaar afwisselden.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Daytona Grey
  • Opties: Black Styling Package, nappalederen S-sportzetels, carboninleg, akoestisch gelaagde voorruit, B&O-hifi, Virtual Cockpit Plus, DAB, Phone Box, Smartphone Interface, Audi MMI Plus-navigatie, Ambient lighting, driezone-airco, Storage Package, kofferrails, Connect Key, Convenience Key
  • Banden: Hankook Ventus S1 Evo2 (235/55 R19)

Leuke weetjes:

  • Buiten Europa beroept de S4 zich wel op een benzinemotor. Het gaat om de 3 liter-TFSI van 354 pk.
  • Snelle beslissers kunnen de A4 (niet de S4) als Edition One op de kop tikken. Het gaat vooral om een designpakket dat binnen- en buitenkant verfijnt.

Hoe haal je oud en nieuw uit elkaar?

Je zou vermoeden dat de opsmukbeurt zich concentreert op de nu standaard met leds voorziene koplampen, waarvan de typische knik is verdwenen (let vooral op de als stipjes vormgegeven dagrijlichten, want die introduceren een nieuwe lichtsignatuur voor toekomstige Audi’s.). Toch is er wel iets gewijzigd aan elke kant van de A4. Voorbeelden zijn het open streepje vlak onder de motorkap en de dikke schouderkasten boven de achterwielen, beide geïnspireerd op de iconische Quattro. En modieus genoeg zien we achteraan de nu obligaat geworden verbindingslijn tussen de achterlichten.

De facelift introduceert drie verschillende looks (basis, Advanced en S-Line), de hier aantredende S4 hijst zich uiteraard in een apart trainingspak: honingraatrooster, 19-duimsvelgen, rechtopstaande in plaats van liggende (valse) koelopeningen in de voorbumper enzovoort.

Binnenin bedien je het multimediasysteem MMI niet langer met een draaiknop. In navolging van zijn neefje, de Volkswagen Passat, schakelt de A4 over op het jongste aanraakscherm van de groep (MIB3) dat taken nu sneller uitvoert en het bij één enkel navigatietype houdt. De bediening onderweg is niet noodzakelijk gebruiksvriendelijker dan met de klassieke draaiknop van weleer, maar het scherm werd wel groter om het bepotelen te vergemakkelijken. Helaas kan je het niet op commando wegschuiven in het dashboard (op sommige Audi’s kon dat vroeger wel), een oplossing waarvan de elegantie afspat.

Connectiviteit bepaalt de orde van de dag?

Geen ‘Hallo Audi!’ wekt deze A4 tot leven. Audi werkt in die context met Amazons praatvaar Alexa, maar Android Auto is nog altijd niet officieel te downloaden in België. Spraaksturing heeft deze middenklasser wel, maar wat ons opviel is dat de A4 via het optionele Connect-pack klaar is voor car-to-x-communicatie met o.a. verkeerslichten. Daardoor kan de auto zijn bestuurder aanmatigen de snelheid aan te passen, zodat het licht omzeggens altijd op groen staat. Klinkt goed, maar het blijft voorlopig holle theorie. Ingolstadt heeft een stel van die intelligente verkeerslichten, België niet één. Het is wachten op een uitrol van die infrastructuur.

Een trucje dat de Duitsers van Tesla hebben overgenomen zijn opties on demand. Hiermee kan de koper eerst voor een maand gratis proeven van de snufjes MMI Plus (navigatie), DAB+ of de Smartphone Interface (Apple CarPlay). Ze activeren kan na de testfase op flexibele basis: jaarlijks, permanent, kies maar. Al lijkt het waarschijnlijker dat een optie als navigatie zijn weg via een van de prijsgunstige packs naar de A4 vindt.

Is hij ook onder stroom gezet?

Diesels staan centraal bij deze update. Uit de A6 maakt de 2 liter-diesel de overstap en zelfs de S4 haalt zijn sportzucht uit een zelfontbrandende zescilinder. Dat heeft alles te maken met de Europese CO2-boetes die er in 2020 zitten aan te komen voor elke gram dat een merk boven het opgelegde vlootgemiddelde zit. De 2.0 TFSI, en later de 3.0 TDI, krijgen mildhybride assistentie op basis van 12 volt. In de S4 gaat het om een viermaal zo krachtig hoofdboordnet met een spanning van 48 volt. Die is nodig om de elektrische turbo aan de praat te krijgen. De SQ7 TDI introduceerde deze technologie.

Een ander voordeel van de 48-voltassistentie is dat je iets meer energie kan recupereren, tot 8 kW, wat resulteert in een verbruiksvoordeel van net geen halve liter (0,4). Al met al blijft de hybridisering voor de A4-reeks bijzonder mild, zeker als je vergelijkt met de plug-inhybride versies die BMW van zijn 3 Reeks en Mercedes van zijn C-Klasse heeft afgeleid. Duidelijk is wel dat in een volgende ontwikkelingsfase alle A4’s naar 48 volt zullen switchen.

Hoe rijdt de S4?

Hij moet het van zijn koppel hebben. En dat schept hij in royale porties op. Met 700 newtonmeter overtroeft hij zelfs de RS 4, wat hem tijdens hernemingen op de autosnelweg in het voordeel stelt. De directe en gewogen reacties van de stuurbekrachtiging maken meteen duidelijk dat dit niet om een doorsnee-TDI gaat en de krachtontplooiing is een ware uitbarsting eens de klassieke turbo het van de elektrische overneemt. In plaats van te pieken, wordt ze lineair aangehouden. Maar goed, je beukt in elk van de acht trappen van de automaat sneller dan wenselijk tegen het lage plafond van deze diesel. Een motor die langer doortrekt ligt een atleet beter.

Standaard staat de S4 op het 2,3 centimeter lagere sportonderstel met variabele demping dat ook op de optielijst van de andere A4’s staat. Voor de volledigheid: op de zindelijkere A4’s kan je ook kiezen voor een comfortversie van die sportophanging, met een verlaging van slechts 1 centimeter.

Voor de vasthoudendheid in bochten rekent de S4 op de Torsenvariant van de Quattro-vierwielaandrijving, de speelsheid moet van een sportdifferentieel op de achteras komen. Dat laatste slaagt erin om de achterkant beter te doen meewerken als het tempo omhooggaat. Trekken en sleuren is er niet bij, de voortgang verloopt soepel. Bijgestaan door een brommig namaakgeluid in de sportmodus dat nogal gezocht klinkt: eerder nors dan brullend.

Zijn achilleshiel is de Tiptronic. Die reageert aarzelend op een neergenagelde rechtervoet waardoor de S4 eventjes ter plaatse blijft trappelen alvorens hij met de allures van een katapultsteentje wordt afgeschoten. Dat effect werd tijdens onze test nog eens vervelend versterkt door de weerstand van de cols die we beklommen. Omzeilen kan door met de flippers achter het stuur zelf de gangen te selecteren. En dan merk je hoe de elektrische compressor elke waas van turbolag neutraliseert.

Het AutoWereld-verdict?

Het is de informatietechnologie en de nieuwe diesels die de facelift van de A4 bepalen. Deze S4 telt daarbij als trekker. De wending om hem op diesel over te zetten, is eerder ingegeven door overheidsnormen dan het hart, wat niet wegneemt dat de keuze een dubbelhartige charme heeft. Zoals die van een onvermoeibare autobahnstormer die niet elke 250 kilometer aan de kant moet voor een tankbeurt. Snel kan toch zuinig. Voor iemand die zijn S4 dagelijks inzet, kan dat een wezenlijk argument pro vormen. 

Meer algemeen is het jammer dat Audi met deze facelift geen antwoord biedt op de BMW 330e Plug-In Hybride of - idem - de Mercedes C 300 de. Of zou het toch zo zijn dat diesel zijn plek heeft in de toekomst?

In dit artikel : Audi, Audi A4

Geschreven door op