Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi SQ2 Quattro (2019)

Een compacte cross-over met 300 pk? AutoWereld doet de test met de SQ2 Quattro.

44.950 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De sportieve S-versie van de Audi Q2, aangedreven door het overbekende EA888-motorblok van de Volkswagen-groep. En een compact cross-overalternatief voor het hot-hatchsegment. Wat moeten we nog onthouden van de SQ2 Quattro?

  • 2 liter-turbomotor, 300 pk en 400 Nm sterk
  • Schakelen via gerobotiseerde S Tronic met dubbele koppeling en zeven verzetten
  • Quattro-vierwielaandrijving met centrale Haldex-koppeling
  • In 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u dankzij launch-controlefunctie
  • Geen torsieas meer, achteraan vertrouwt de SQ2 op een multilinkconstructie
  • Met 20 millimeter verlaagde sportophanging, aangepaste banden en velgen

De concurrentie:

Het segment van de compacte cross-overs met een sportieve missie werd destijds in gang getrapt door de Nissan Juke Nismo? Intussen tellen we verschillende hot-hatchalternatieven met een verhoogd koetswerk waarmee de Audi SQ2 in de clinch kan gaan. Dan denken we vooral aan:

Leuk weetje:

  • Het mag dan een sportversie zijn, toch beschikt de elektronische stabiliteitscontrole van de Audi SQ2 over een off-roadmodus.

2019 Audi SQ2 Quattro - AutoWereld

Die S-behandeling staat de Audi SQ2 wel...

Het sympathieke smoelwerk verwelkomt standaard gemonteerde led-koplampen, het radiatorrooster tooit zich met acht verticale lamellen en de voorbumper combineert grotere koelopeningen met een splitter over de volledige breedte van de wagen. De zijspiegels krijgen een behuizing uit aluminium en onderaan de achterbumper prijkt een diffusor waaruit de vier vuistdikke uitlaatpijpen van de S3 steken. De optionele 19-duimsvelgen en de met 20 millimeter verlaagde sportophanging bezorgen de Audi SQ2 bovendien voor wat kloekere pose.

En je kan nog verder gaan, want Audi biedt ook extra stylingpakketten aan. Denk aan de Shadow Line met glanzend zwarte koetswerkdetails, aan stickers op de flanken, aan contrasterende blades op de C-stijlen, aan roodgekleurde remklauwen of aan een additionele spoiler bovenaan de kofferklep. Klant is koning, maar weet dat overdaad schaadt.

2019 Audi SQ2 Quattro - AutoWereld

Hoe ver gaan de modificaties aan het onderstel?

Die beperken zich niet tot een wat verlaagde en iets strakker gedraaide ophanging, Audi Sport nam ook de kalibratie van de snelheidsafhankelijke stuurinrichting onder de loep en monteerde grotere remmen. Het MQB-platform waarop de SQ2 bouwt, ruilt de torsieas voor een multilinkconstructie en rekent op vierwielaandrijving. De centrale Haldex-koppeling van het Quattro-systeem bedient de achteras zodra de voorwielen om grip beginnen spartelen, zodat de 300 paarden en de 400 Newontmeters geen excuus vormen voor spinnende wielen en rokend rubber.

Die power komt van het overbekende EA888-blok, een direct ingespoten en met een variabele turbo gezegende 2 liter-krachbron die schakelt via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Het Audi Drive Select telt vijf verschillende rijmodi en biedt je de keuze om met de aandrijflijn, de transmissie, de stuurinrichting en de rijhulpmiddelen te spelen. Maar niet met de demping, want de SQ2 houdt het bij passieve exemplaren.

2019 Audi SQ2 Quattro - AutoWereld

En resulteert dat ook in een scherpe rijdynamiek?

De turbomotor leidt de dynamische debatten. De drukgevoede vierpitter klinkt goed genoeg en blaast als een bezetene zodra je het gaspedaal vloert, wat resulteert in verrassend vlotte acceleraties. De door een launch-controlehulp geholpen sprint van 0 naar 100 km/u lukt in minder dan 5 seconden, terwijl de hernemingen fluks genoeg zijn om echte sportwagens uit het wiel te spurten.

Ook in natte omstandigheden, waar de Quattro-aandrijving zijn meerwaarde bewijst door potentieel tractieverlies tot een minimum te beperken. De S Tronic raast intussen als een wervelwind door zijn zeven verzetten, maar durft zich onderweg wel eens te verslikken bij het terugschakelen. Ook de onderliggende verhoudingen lijken niet altijd even goed gekozen, waardoor er vermijdbare dipjes optreden wanneer je de toerenteller richting rood jaagt. Stom: de schakelpeddels zijn een optie.

Dat die turbomotor goed uit de verf zou komen, hadden we wel verwacht. Daar zou de matige stroomlijncoëfficiënt en het relatief hoge gewicht weinig aan veranderen. Maar de manier waarop de SQ2 zijn compacte lijfje van de ene naar de volgende bocht zou slingeren, hadden we niet zien aankomen. Kennen we de S-producten vooral als stabiele, vaak wat steriele scheurijzers, dan laat deze jongen zich ouderwets smijten.

Het wat hogere zwaartepunt doet het koetswerk wat nadrukkelijker bewegen, maar al gauw gebruik je die gewichtstransfer in je voordeel en schud je hilarische capriolen uit je mouw. Het stuur genereert nauwelijks feedback, de remmen bijten wat agressief en onderstuur loert steevast om de hoek, maar dat kon de pret onderweg nauwelijks drukken. De passieve dempers kweten zich intussen uitstekend van hun taak, met een correct compromis tussen het weggedrag en het rijcomfort.

2019 Audi SQ2 Quattro - AutoWereld

Het AutoWereld-verdict?

De SQ2 komt veel beter uit de verf dan we eigenlijk verwacht hadden. De turbomotor houdt het dirigeerstokje in handen, maar het orkest speelt vrolijk mee. Maak er geen hot-hatchrivaal van, daarvoor blijft het allemaal wat onbeholpen en ietwat zielloos. Maar rijplezier valt er wel degelijk te rapen, meer dan in zoveel andere S-modellen uit het portfolio.

Dat is mooi, maar doet eigenlijk niet terzake. Want Audi prijst deze cross-over volledig uit de markt. Er hangt immers een prijskaartje van bijna 45.000 euro aan de achteruitkijkspiegel van de SQ2, een bedrag waarvoor je verdomd bekwame hot-hatchmodelletjes op de kop tikken kan. De Renault Mégane RS Trophy is 5.000 euro, een Hyundai i30 N met Performance Pack bijna 10.000 euro goedkoper. Dan weten wij het wel.

2019 Audi SQ2 Quattro - AutoWereld

 

 

 

In dit artikel : Audi, Audi Q2

Geschreven door op