Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi SQ5 TDI (2019)

Audi gelooft nog steeds in diesel. Als bewijs lepelen de Duitsers een V6 TDI in een hele rits S-modellen. Met de SQ5 deden ze het al eerder, maar de vraag stelt zich nog steeds: is een sportmodel met diesel een goede combinatie? AutoWereld doet de test.

70.890 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een op het eerste gezicht vreemde zet van Audi. Middenin de dieselheisa met allerlei lage-emissiezones steken ze ineens een V6 TDI in de SQ5, net als in de S4, S5, S6 én S7. Waarom? En roomt een dieselblok wel met een sportief model? We gaan op onderzoek in Frankfurt, met als aanwijzingen:

  • 3.0 V6 TDI met één turbo plus een elektrische compressor voor 347 pk en 700 Nm
  • Tweede generatie SQ5 TDI, TFSI nog beschikbaar buiten Europa
  • 0 tot 100 km/u in 5,1 seconden, topsnelheid van 250 km/u
  • Mild-hybride systeem voor lager verbruik
  • Standaard quattro, optioneel met sper achteraan
  • Adaptieve ophanging is standaard

Leg dat eens uit, met die diesels.

Wel, alle Europese autogroepen staan onder druk om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun gamma te verlagen. Europa heeft namelijk een bovengrens van gemiddeld 95 gram per kilometer opgelegd tegen 2021, een lastige klus voor heel wat constructeurs. Alle beetjes helpen om dat CO2-cijfer omlaag te krijgen, en een diesel stoot die stof nu eenmaal minder uit dan een benzine...

En buiten Europa dan?

Daar is deze SQ5 geen diesel, maar een 3.0 TFSI op benzine zoals hij tot voor kort ook bij ons te bestellen viel. In dit geval is dat geen groot gemis, de 3.0 TDI levert met zijn 347 pk quasi evenveel vermogen maar veel meer koppel. Daarbij past een krachtige dieselmotor wel bij het karakter van een SUV.

Maar dit is een sportmodel...

Een sportieve SUV is sowieso al een compromis, daar verandert deze zelfontbrander niet veel aan. Audi geeft de SQ5 wel standaard een lagere en adaptieve ophanging mee, die in samenwerking met de Quattro-vierwielaandrijving en de Pirelli P Zero-banden voor serieus wat grip zorgen. De hoge zitpositie geeft het gevoel dat deze SQ5 minder capabel is in de bochten, maar dat zit vooral tussen je oren. 

En schiet de motor dan niet tekort?

Bij het meer dynamische werk kom je vooral wat toeren tekort, waardoor je vaker moet schakelen dan je eigenlijk zou willen. Dat kan trouwens via flippers (uit plastic) achter het stuur, de bak zelf aan zijn lot overlaten geeft niet altijd het gewenste resultaat. Bij lagere snelheden of hernemingen is er ook enige twijfel te bemerken bij de aandrijflijn, zowel qua reactiesnelheid als door het merkbare turbogat: het maximumkoppel van 700 Nm komt pas bij 2.500 toeren vrij.

Vreemd, want had deze SQ5 geen elektrische compressor?

Inderdaad, maar die lijkt niet helemaal in staat om het dal onderin de toeren te overbruggen. Of het moet de Tiptronic zijn die het laat afweten. Je merkt het vooral bij hernemingen aan lage snelheid, bijvoorbeeld bij het verlaten van een rond punt of aan een kruispunt. Eenmaal op stoom geeft de TDI wel een serieuze duw in de rug, terwijl hij bij rustig gebruik onder de 8 liter per 100 km weet te blijven. Mede dankzij het MHEV-systeem, dat remenergie recupereert en terugstuurt naar de geïntegreerde starter-alternator om het start-stopsysteem vaker en langer op 'stop' te kunnen zetten. Niet slecht voor een toch 2 ton zware SUV.

Verandert er verder nog iets?

Neen, aan de buitenkant ziet de SQ5 TDI er identiek hetzelfde uit als zijn benzinebroer. Zelfs een TDI-badge ontbreekt. En dankzij een sound booster in de uitlaatlijn hoor je ook niet direct dat het hier om 'maar' een V6 op diesel gaat. Met het systeem uitgeschakeld is er niet veel speciaals meer te horen, overigens. 

De AutoWereld-conclusie?

De SQ5 profiteert misschien wel het meest van Audi's algemene harttransplantatie. Sowieso past een diesel goed bij een SUV en ook qua vermogen verlies je hier niets. De SQ5 TDI weet zich even snel te verplaatsen, maar verbruikt daarbij enkele liters minder per 100 km. Net als de vorige generatie is de diesel dus misschien wel de betere keuze, en gelukkig maar: de benzine is inmiddels uit de prijslijst verdwenen.

In dit artikel : Audi, Audi Q5

Geschreven door op