Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AUDI TTS (2014)

De nieuwe Audi TT Coupé komt meteen als sportievere en krachtigere S. AutoWereld doet de test, op het Ascari Race Resort.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Audi TTS - review AutoWereld

Wat is dit?

De derde generatie van de Audi TT, waarvan het verhaal begon in 1995. Met een op het Autosalon van Frankfurt onthulde conceptauto, met een badge die knipoogt naar de Tourist Trophy-erfenis van NSU. En die vier jaar later quasi onveranderd in productie ging en haast meteen een kwalijke reputatie kreeg na een aantal crashes aan hoge snelheid. Een aerodynamisch euvel dat Ingolstadt snel counterde middels een eendenstaartje op de bips.

Naast de door ons geteste TTS die voorlopig als topversie fungeert, telt het gamma een TT TFSI (230 pk, FWD of Quattro) en een TT TDI Ultra (184 pk, FWD). Een minder krachtige instapversie en een nog krachtigere RS-variant volgen in een later stadium. Op het Autosalon van Parijs breidt Audi het gamma uit met een roadster, in een later stadium volgt wellicht een cross-over. 

Wat is er nieuw?

Het iconische ontwerp van de eerste generatie blijft herkenbaar, van de afgeronde wielkasten en de geprononceerde schouders tot de duikende daklijn en de bolle kont. Zowat even lang en even hoog en even breed als de vorige TT, maar dankzij de met 3,7 centimeter gegroeide wielbasis krimpen de overhangen en zwellen de spieren. Zoals op alle sportieve Audi-modellen verhuist het geringde logo van het singleframe-radiatorrooster naar de motorkap.

Audi TTS - review AutoWereld

De TTS herken je onder meer aan de aluminium zijspiegels, de gretiger naar koellucht happende voorbumper, het met chromen lamellen getooide grille, de met twee dubbele einddempers getooide achterdiffusor en de standaard gemonteerde led-koplampen. De brede 18-duimers komen als standaard, net zoals de met 10 millimeter verlaagde sportophanging met adaptieve Magnetic Ride-demping, de Quattro-aandrijving met Haldex5-koppeling, de Audi Drive Select met verschillende rijmodi en de lichtgewicht remzadels uit aluminium.

Wat zit er onder de motorkap?

Een drukgevoede 2 liter-benzinemotor van de TFSI-familie, goed voor een piekvermogen van 310 pk en een maximumkoppel van 380 Nm. Geholpen door de launch-controlefunctie van de S Tronic vraagt het sprintje van 0 naar 100 km/u niet meer dan 4,6 seconden, terwijl de topsnelheid elektronisch beperkt wordt tot 250 km/u. De combinatie van de brede koppelcurve en de tot 6.800 toeren draaiende toerenteller zorgt voor een flexibiliteit die mooi aansluit bij het toegankelijke karakter van deze Audi, die zich ook als TTS tot allemansvriend kroont.

Het gemiddelde normverbruik bedraagt 6,8 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 157 g/km. Ronduit indrukwekkend, toch op papier. Met dank aan de lage luchtweerstandscoëfficiënt en aan de talloze ecohulpjes, zoals het stop-startsysteem en de Efficiency-modus. Een haalbaar verbruikscijfer, toch als je bestand bent tegen de charmes van het getalenteerde aandrijfgeheel.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

De TTS-cockpit is om van te smullen. Dan hebben we niet enkel over de kwalitatieve afwerking en de heerlijke materiaalkeuze die het gros van de moderne Audi-creaties kenmerkt, zelfs niet over de uitstekend zittende sportkuipjes, over het 918 Spyder-achtige sportstuur, over de doordachte middenconsole of over de centrale ventilatiemonden met geïntegreerde aircobediening.

Audi TTS - review AutoWereld

Wel over de digitale tellerpartij, over de zogeheten Virtual Cockpit die alle functies van een centraal infotainmentsysteem koppelt aan klassieke functies zoals de snelheid en het toerental. Het gewelfde, 12,3 inch metende lcd-scherm ziet er niet alleen fantastisch uit, het is de kristalheldere en overzichtelijke manier waarop die de ongelooflijke datastroom presenteert waarmee Audi nieuwe maatstaven zet. Een beetje spelen met het multifunctionele stuur of de aanraakgevoelige draaitoets en de doolhof wordt een voetbalveld.

Met dank aan de vereenvoudigde menustructuur van het gekende MMI-systeem, die het gebruiksgemak verder boost. Met de View-toets op het stuur wissel je tussen het Classic-scherm met grote toerenteller en snelheidsmeter en het Infotainment-scherm die de navigatiefuncties uitvergroot. De TTS heeft nog een circuitmodus, die dan essentiële informatie zoals de snelheid, het toerental en de gekozen versnelling centraal plaatst.

Audi TTS - review AutoWereld

Hoe rijdt de TTS?

Audi bouwt op het variabele MQB-platform waarop ook de A3, de Skoda Octavia en de Volkswagen Golf leunen, wat er samen met het gul gebruikte aluminium voor zorgt dat de nieuwe TT een 50-tal kilogram lichter is dan zijn voorganger en dat het zwaartepunt 10 millimeter lager ligt. En dat komt de rijdynamiek duidelijk ten goede, zeker in combinatie met het iets bredere spoor en de wat langere wielbasis, met de opgewaardeerde Quattro-aandrijving, met de progressieve stuurinrichting en met de jongste generatie rijhulpsnufjes, waaronder de torque-vectoringfunctie op het elektronische stabiliteitsprogramma.

Jammer genoeg kan het esp niet helemaal uit. De delicate werking en de geboden speelruimte maakt evenwel veel goed, eerder een helpende hand dan een vermanende vinger. De turbomotor klinkt wild, met dank aan de variabele flaps in het uitlaatsysteem, en sleurt als een bezetene. Op- en terugschakelen gaat vliegensvlug, met leuke plofjes als kers op de taart. De progressieve stuurinrichting voelt wat levenloos aan, maar het reageert kwiek en serveert voldoende feedback. We hebben het naar onze zin.

Aanvankelijk jagen we de TTS als een hot-hatch over de baan, waardoor de elektronische differentieelfunctie overuren draait en de remmen overbelast raken. Het is sneller om de tractie van het steeds sneller reagerende Quattro-systeem uit te spelen, dus duiken we wat minder fel richting apex en gaan we net iets vroeger op het gas. Echt speels of sportief kan je deze Audi nog steeds niet noemen, maar in vergelijking met de vorige generatie kan je de TTS makkelijker naar je hand zetten.

Wat moet dat kosten?

We hebben nog geen prijzen van de TTS, die pas eind dit jaar gecommercialiseerd wordt. De TT TFSI kost en de TT TDI Ultra kosten evenveel: 38.900 euro. Neen, weggevertjes zijn het nooit geweest.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Niet zomaar leuk om naar te kijken, maar plezierig in de omgang en helemaal mee met de tijd. Met de nieuwe TTS presenteert Audi het ideale lief.

Audi TTS / Laurens Vanthoor

De cijfertjes tot slot?

Motor: 1984 cc, L4 (turbobenzine), 228 kW/310 pk bij 5800-6200 opm, 380 Nm bij 1800-5700 opm . Transmissie: Quattro-vierwielaandrijving (met elektronisch geregelde Haldex5-lamellenkoppeling en elektronische EDS-differentieelsperfunctie), gerobotiseerde S tronic-zesbak met dubbele koppeling (sportstand, sequentiële schakelmodus en launch-controlefunctie) . Afmetingen (l/b/h): 4191/1832/1343 mm . Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/h in 4,6 sec. . Normverbruik: 6,8 l/100 km (op 18-duimsvelgen) . CO2-uitstoot: 157 g/km (op 18-duimsvelgen) . Prijs: n.n.b.

 

 

In dit artikel : Audi, Audi TTS Coupé

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!