Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AutoWereld test 120 jaar Renault (2): de 4 CV (1960)

Van 13 juli tot en met 2 september 2018 loopt in het knappe Autoworld-museum in Brussel de expo ‘Renault 120 Years’. AutoWereld test enkele legendarische modellen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

We zijn begonnen met de originele en zelfs behoorlijk exclusieve Juvaquatre Coupé uit 1939, nu maken we een sprong voorbij de Tweede Wereldoorlog. Naar de alleen al omwille van zijn looks ook vandaag nog van heel wat sympathie genietende 4 CV, waarvan de eerste exemplaren in 1947 de straat op werden gestuurd. Met de motor achterin en dus achterwielaandrijving, een heel ander concept dan de Juvaquatre die hem voorafging en zeker ook dan de voorwielaangedreven R4 die hem 15 jaar later zou opvolgen.

Van alles wat

Ons R1062-type is er eentje van het voorlaatste productiejaar, maar echt veel is er sinds de eerste exemplaren nog niet veranderd. Wat esthetische fijnslijperij in de loop der jaren, iets meer comfort en luxe (nu ja) en regelmatig ook de lancering van nieuwe varianten, waaronder de overmijdelijke bestelversie én zelfs een semi-cabrio.

Ook al de was 4 CV bedoeld om zoveel mogelijk Franse (en bij uitbreiding Europese) gezinnen in een auto te krijgen, raken wij er maar moeilijk in. Het is echt krap zitten in het heel Spartaanse interieur. En het is dus ook moeilijk schakelen, sturen en zelfs remmen, maar we zijn al blij dat we de motor maar één keer laten afslaan en amuseren ons uiteindelijk wel als een klein kind.

26 pk voor 600 kilo

De nog geen 750 cc metende viercilinder levert slechts 26 pk, maar de auto weegt dan ook maar 600 kilo. Zijn top zou 100 km/u bedragen, maar je wil niet weten hoeveel tijd je nodig hebt om die te bereiken. Hoe klein hij in huidige autotijden ook oogt, dit is wel autogeschiedenis met hoofdletters. En goed voor 1,1 miljoen exemplaren, in die moeilijke jaren na de WOII echt wel heel wat.

De cijfers

  • 1960
  • 747 cc
  • 26 pk
  • manuele driebak
  • 3,64 x 1,43 meter
  • 600 kilo
  • 100 km/u

Hier klikken voor meer info over de Renault-expo in AutoWorld.   

In dit artikel : Renault

Geschreven door op