Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AutoWereld test 120 jaar Renault (5): de R20 TS (1979)

Van 13 juli tot en met 2 september 2018 loopt in het knappe Autoworld-museum in Brussel de expo ‘Renault 120 Years’. AutoWereld test enkele legendarische modellen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het is al een mooie reeks. Na de exclusieve Juvaquatre Coupé van net voor WOII, de sympathieke 4 CV, de populaire R4 en de behoorlijke geniale R16, nemen we plaats in een misschien wat miskende of toch al bijna vergeten Renault.

De 16 zou nog tot 1980 in productie blijven, maar in 1975 lanceerde Renault al twee modellen die hem op termijn dienden te vervangen: de R20 en de aanvankelijk alleen met een zescilinder verkrijgbare R30, met die laatste werd de constructeur voor het eerst sinds lang weer actief in de hogere marktsegmenten.

Andere wetten

Beide wagens hadden zowat hetzelfde koetswerk. Ze waren ruimer, technisch meer verfijnd, krachtiger, sneller, veiliger en natuurlijk evengoed weer een pak comfortabeler, maar beklijven toch minder dan de R16. Die dateerde nog uit een tijd dat elke auto er gewoon 'anders' moest uitzien, denk ook aan de Citroën DS, de Peugeot 404 of evengoed tal van modellen van de in de jaren '60 en '70 wel nog florerende Britse auto-industrie.

De R20 en R30 leken al ontworpen volgens andere wetmatigheden. Ze waren in zowat alle opzichten beter, daar niet van. Maar in de hele Renault-geschiedenis springen ze er toch minder uit. Zelfs het interieur, ook al biedt dat meer gebruiksmogelijkheden én -gemak dan die bij de lancering dus ook nog altijd verkrijgbare R16, straalt niet meer diezelfde liefde voor het vak uit.

Passieve veiligheid

Maar genoeg nostalgische overpeinzingen, onze R20 TS uit 1979 heeft een 2 liter van een flinke 109 pk, weegt nu wel al 1.280 kilo en haalt een top van 170 km/u. Toen al een soort topmodel, dat dan ook recht had op het dashboard, het stuurwiel, de stuurbekrachtiging, de elektrische ruitenheffers (vooraan) en de centrale vergrendeling van de 30 TS.

Nog quasi van geen tel op de R16 en zijn tijdgenoten, is de plots wel grote aandacht voor veiligheid. ABS was toen nog niet echt uitgevonden, maar de structuur van de R20 en R30 was voor- en achteraan wel al zodanig ontworpen dat hij de passagiers bij een ongeval toch enige bescherming kon bieden door het 'progressief' absorberen van de botsenergie.

Korte(re) carrière

Comfort en wegligging, Renault blonk er in die dagen ook al in uit. Al was de ophanging misschien wel net iets te soepel en traden er vooral bij het accelereren en remmen nogal sterke koetswerkbewegingen op. Wat deels werd verholpen met een in 1981 geïntroduceerde nieuwe voortrein. Automodellen kenden toen al een aanzienlijk kortere carrière dan de R16 en co die hen voorafgingen, de R20 bleef maar tot 1984 in productie en gaf na 607.405 exemplaren (plus 136.403 van de duurdere R30) de fakkel door aan de R25.

De cijfers

  • 1979
  • 1995 cc
  • 109 pk
  • manuele vierbak
  • 4,52 x 1,73 meter
  • 1280 kilo
  • 170 km/u

Hier klikken voor meer info over de Renault-expo in AutoWorld.  

In dit artikel : Renault

Geschreven door op