Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AutoWereld test 120 jaar Renault (slot): de R5 TL (1977)

Van vandaag 13 juli tot en met 2 september 2018 loopt in het Autoworld-museum in Brussel de boeiende expo ‘Renault 120 Years’. AutoWereld zat achter het stuur van enkele legendarische modellen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

We begonnen onze Franse kennismaking met een zeldzame Juvaquatre Coupé van net voor WOII en maakten ook een toertje met een 4 CV, een R4, een R16 en een R20. Afsluiten doen we met een auto die zelfs het jongere volk misschien nog vrij goed kent, de R5.

Eigenlijk ook wel icoon, ook al geniet hij die status nog niet echt. De R5 is de verre voorloper van de huidige Clio en bij zijn lancering in 1972 toch wel een van de allereerste 'moderne' stadsauto's. Hij zou tot 1984 in productie blijven en we zijn oud genoeg om er mee te hebben gereden toen hij nog nieuw was, dus de door Renault voor ons testritje voorziene TL uit 1977 is vooral een prettig weerzien.

Bumpers uit polyester

De guitige looks, de voor die tijd verrassende en vooral heel opvallende bumpers (eerder beschermplaten) van polyester voor en achter, de desgewenst bijzonder felle kleuren en de handige achterklep maakten hem geliefd bij jong en oud en bij beide geslachten, vandaar in 12 jaar jaar tijd een verkoop van bijna 6,6 miljoen exemplaren.

Naast de L en onze TL met een net geen 1 liter grote motor van 44 pk, zouden er nog tal van varianten volgen. Waaronder ook heel sportieve modellen, zoals de snelle 5 Alpine en 5 Alpine Turbo en uiteindelijk zelfs de machtige 5 Turbo-rallymonsters met motor achterin. Probeerden ze het eerder al zonder het soms zelf goed te beseffen met verschillende speelse R4-versies, dan werd de R5 wellicht dé Renault waarbij marketing en verkoop echt de beste maatjes werden.

De cijfers

  • 1977
  • 956 cc
  • 44 pk
  • manuele vierbak
  • 3,50 x 1,52 meter
  • 775 kilo
  • 137 km/u

Hier klikken voor meer info over de Renault-expo in AutoWorld. 

In dit artikel : Renault

Geschreven door op