Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Bentley Bentayga (2016)

Het plafond is verhoogd. Met de Bentayga verlegt Bentley de bovengrens van de SUV. Of dat is het plan althans. Of het de Britten gelukt is zocht AutoWereld uit tijdens een intense driedaagse test.

220.583 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De allereerste super-SUV. Tenminste, voor zover we de legendarische Lamborghini LM 002 en de Mercedes G 65 AMG door de vingers zien. Al kun je die twee knapen eerder bij de terreinwagens dan de SUV's onderbrengen. Hoe dan ook, Bentley heeft veel gedaan om de Bentayga van luxe naar super-de-luxe te tillen. Er is primeurtechnologie, exuberantie en tonnen vermogen. Moet ook wel. Want al zijn er voorlopig niet veel kapers op de kust, in 2017 kloppen nog Rolls-Royce met de Cullinan en Lamborghini met de Urus op de met goud gelambriseerde voordeuren van de rijken der aarde. AutoWereld reed de Bentayga van München naar Brescia via Kitzbühel en helemaal terug naar Brussel. Het volledige verhaal staat in onze editie 363, sinds 20/05 verkrijgbaar in de winkel. 

Dit is wat je moet weten: 

  • Onder de motorkap debuteert de gloednieuwe W12.
  • Met een topsnelheid van 301 km/u is dit de snelste SUV van het moment.
  • De basis is VW's MLBevo, bekend van de Audi Q7.
  • De duurste optie ooit? Het tourbillonklokje van Breitling kost 181.500 euro.
  • De productie werd al één keer verhoogd (5.500 stuks). Naar verluidt wordt een tweede verhoging overwogen.
  • Er volgt nog een plug-inhybride en zeker nog een diesel.

Hij ziet eruit als een opgespoten Continental.

Massieve proporties van deze aard (de lengte bedraagt meer dan 5 meter) zijn zelden sierlijk te verpakken. En Bentley heeft er ook mee geworsteld. Oorspronkelijk voorgesteld als de controversiële EXP 9F op het Salon van Genève koos Crewe uiteindelijk voor het zekere pad. Onze schuld, overigens. De klantenklinieken pruimden de concept wel, maar de pers knalde het af. 

Het interieur maakte wel de oversteek naar het productiemodel. Maar dat was sowieso conventioneler van snit. Trek de deur open en je waant je in een poepchique art-decohotel, een eerste indicatie van privilège. We hebben het dan niet alleen over de look and feel van de materialen, ook hun duurzaamheid is boven elke vorm van twijfel verheven. Het exquise leder komt in twee kleuren, er is (optioneel) magnifiek contrasterend stiksel en de chromen toetsen ogen accentvol in plaats van schreeuwerig. Het diamantpatroon in de stoelen en de Flying B-logo's geven je meteen een prinselijk gevoel, terwijl je de ventilatiemonden ook hier via die charmante trompetstangetjes regelt. Sfeer en kwaliteit in overvloed. Extra jammer als de schakellepels dan plots uit plastic blijken te zijn. 

De klokken van het dashboard zijn overigens naalden op een achtergrond. Geen Virtual Cockpit voor de Bentayga, al kan je hem allerminst voor een ouderwetse sok verslijten. Het infotainment heeft een touch screen, de kaarten zijn van Google, er zit een SSD-harde schijf in en kies je voor de geluidsinstallatie van Naim, dan krijg je de krachtigste hifi vindbaar in een SUV. De Bentley wil niet alleen de duurste of de snelste zijn, hij wil superlatief aan superlatief breien. Mag wel, voor een prijs van 215.017 euro.

Het absolute toppunt van exclusiviteit is de tourbillonklok van Breitling. Een waar juweel dat de prijs van je Bentayga met zomaar eventjes 181.500 euro opdrijft. En omdat het de ateliers van Breitling 3 maanden kost om er eentje te fabriceren, zijn er slechts 4 stuks per jaar beschikbaar. Ze doorgeven van vader op zoon wordt wel niet zo makkelijk.

Veel en bekend volk onder de kap, precies?      

Een twaalfcilinder, inderdaad, maar wél nieuw. Daarmee zet de Bentayga zich onmiddellijk af van de rest van het veld. In afwachting van de eerste plug-inhybride van het merk, alsook een achtcilinder-diesel. De cilinderinhoud van de W12 is onveranderd gebleven, maar elk onderdeeltje van de motor is herbekeken en vooral lichter gemaakt. Het maximale vermogen piekt op 608 pk, waar het koppel met behulp van twee twinscrollturbo's een vette 900 newtonmeter bedraagt.

Kunstjes bij de vleet. De W12 kan overschakelen op de helft van zijn cilinders voor minder verbruik, heeft supersnel Flexray voor het motormanagement, zijn oliecircuit blijft smeren bij een tilthoek van 35 graden tijdens het offroaden en de injectie kan kiezen uit direct of indirect. Tot de orde geranseld schiet het verbruik door naar 20 liter gemiddeld, maar het algemene gemiddelde tijdens onze trip lag op 13,4 l/100 km. Niet overdreven, gezien de omstandigheden.  

Bovendien verandert dit blok de walvis in een hinde. In amper 4,1 tellen staat de Bentayga aan 100 km/u, wat sneller is dan een Aston Martin Vanquish Volante. En geen herenakkoord voor een snelheidsfreak als Bentley. De Bentayga raast door tot 301 km/u, waardoor hij een hogere top heeft dan de kampioen tot dusver, de Porsche Cayenne Turbo S (285 km/u).

De Bentyaga maakt die claims ook waar. Met opzienbarend gemak kun je de stoplichtspurts evenaren. De top konden we niet verifiëren, maar bij 270 km/u was het vat nog lang niet af, terwijl er dan toch al wat aerodynamische weerstand tegen de grille zit te beuken. Auditief zijn de explosieve prestaties nogal bescheiden. De Bentayga sjeest er vandoor zonder noemenswaardig uitlaatconcert. Je hoort enkel die razende twaalfcilinder als een strakke kustwind door het interieur blazen. Turbolag? Een heel klein beetje, daarna mag je je schrap zetten voor een vloedgolf. En wat een W12 mist aan souplesse op een V12 weet de achttrapsautomaat moeiteloos te compenseren.

Snel in rechte lijn, oké, maar wat in bochten?

Een kolos van 2,5 ton naar de koord mikken, is dit niet het punt waarop alle SUV's buiten een Cayenne door de mand zakken? Verrassing: in rechte lijn steigert en duikt de Bentayga voelbaar, maar tijdens onze Alpenrit gaf de Bentley geen kick in de bochten. Haarspelden, brede waaiers, het koetswerk blijft nagenoeg vlak van zodra we aan het stuur begonnen te draaien. 

De verklaring schuilt in het sturingssysteem van de afkoppelbare antirolstangen. De elektromotor gebruikt een spanning van 48 volt waardoor hij meer tegenkracht dan normaal op het wiel aan de overzijde kan zetten. De Bentayga was de eerste SUV met zo'n systeem, ondertussen zit het ook op de Audi SQ7 TDI.

En dat is geen toeval. Want de dubbele driehoeken vooraan en de trapezoïdale multilink achteraan delen ze. Alletwee putten ze uit de MLBevo-architectuur, idem voor de derde generatie van de Touareg en de Cayenne. Volgens Bentley is slechts 20% van de onderdelen gemeenschappelijk.

Het maakt de Bentayga intelligent. Zo kan hij met vier rijmodi voor het asfalt uitpakken en springt hij ook op de trein van het semi-autonoom rijden dankzij adaptieve cruisecontrol, fileassistentie en stuurcorrectie. Al haalt het samenspel niet het raffinement van hetgeen we bij Mercedes en Tesla gewoon zijn. Blijft de vaststelling dat kilometers malen sowieso in alle vlotheid verloopt. Mik de hele zwik in 'Comfort', geniet van dat torenhoge koppel onder je rechtervoet en je blijft fris als een hoentje. Ook honderden kilometers verder. 

Het grootste euvel van de Bentayga zijn de remmen. Hoe gedreven hij de bergflanken ook bestormt, sportief afdalen is hem niet gegund. Het rempedaal is direct en degelijk, maar de schijven verliezen snel aan daadkracht. Bentley werkt aan keramische exemplaren.

 

En hoe verging het hem in de alpenweides?

Sneeuw in mondaine skioorden wordt het soort offroad dat de Bentayga nog het vaakst zal moeten tackelen. Een transferbak is er dan ook niet, wel 4 rijprogramma's voor het offroaden, een in twee standen regelbare luchtvering en elektronica die een sper achteraan nabootst. Gesteld dat je de optie All-Terrain Specification hebt aangevinkt.

Onbeslagen is de Bentayga niet. Hij raakt zelfs een pak verder dan je hem aangeeft, waarbij hij vooral wordt tegengehouden door zijn wegbanden en zijn plompe afmetingen. Camerabeelden en een speciale offroadweergave verhelpen dat laatste, alleen is het niet zo plezant om de wilde natuur te bedwingen via een boordscherm. Maar de Bentayga schenkt vertrouwen van zodra het asfalt voor glibber wordt geruild.

Wat is het Autowereld-oordeel?

De voorlopig duurste SUV is ook de beste. Het is niet toevallig dat de Bentayga is vernoemd naar een berg op de Canarische Eilanden, momenteel belichaamt hij de piek in het SUV-landschap. Dat heeft hij grotendeels te danken aan die machtige twaalfcilinder, die weelderige luxe aan boord en zijn verrassende dynamiek. Rolls-Royce zal het wellicht serener aanpakken en Lamborghini extremer, maar ze zullen hoe dan ook over de lat moeten die Bentley heeft herlegd.   

   

In dit artikel : Bentley, Bentley Bentayga

Geschreven door op