Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Bentley Continental GT (2018)

De nieuwe Bentley Continental GT is een stuk flitsender geworden, met dank aan Porsche. AutoWereld doet de test.

204.853 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Bentleys succesmodel. Met bijna 70.000 verkochte stuks sinds 2003, gespreid over twee generaties, is dit de populairste auto ooit van de Engelse VW-dochter. Nummer drie zingt hetzelfde deuntje, al komen de instrumenten ditmaal van bij Porsche. Kort samengevat:

  • Gebouwd op MSB-platform (Porsche Panamera)
  • Iets lichtere bouw met aluminium carrosserie
  • Eerst met W12 (635 pk), later ook V8
  • Opnieuw Belgisch design
  • Indrukwekkende afwerking

Hij ziet er niet erg nieuw uit?

Zoals je bij een Porsche 911 ook tweemaal moet kijken om te zien of het een nieuwe of oudere is, laat ook Bentley zijn belangrijkste model voorzichtig evolueren. Ook deze Continental GT heeft dus die imposante snuit met de dubbele koplampen en die breed gewelfde heupen.

Kijk echter een tweede keer en je ziet de verschillen. Die buitenste koplampen zijn wat kleiner geworden en de karakterlijnen in de flank zijn een stuk scherper van snit, met dank aan de hedendaagse productietechnieken. De kont werd eleganter, dankzij de smalle ovalen lichtblokken. Het werk van Luc Donckerwolke, de Belgische ontwerper die tegenwoordig bij Hyundai zit, maar voor zijn vertrek naar Seoel dit model op papier zette.

Ook de twee vorige Conti's werden onder Belgisch toezicht gemaakt, Dirk Van Braeckel was toen de verantwoordelijke.

En de mechaniek is van Porsche?

Klopt, dit is het MSB-platform dat twee jaar terug debuteerde onder de Panamera. Een sportievere architectuur dan het VW Phaeton-fundament van de vorige generatie, onder andere omdat de motor een stuk naar achter geduwd is voor een betere gewichtsverdeling.

Eveneens vanuit Duitsland komt de 48 Volt-centrale, waarop de actieve rolstangen werken. Standaard is verder adaptieve luchtvering met drie kamers, wat ze een stuk veelzijdiger maakt. De remmen zijn van staal, maar vooraan wel voorzien van de grootste schijven die je vindt op een hedendaagse straatwagen.

Vierwielaandrijving is standaard, maar werkt nu met een meerplatenkoppeling, die het accent meer op de achterwielen legt. In normale omstandigheden is dat 98%, maar bij gripverlies kan tot 38% van de trekkracht naar voor gedelegeerd worden.

De motor is van eigen makelij, een gemoderniseerde W12 met liefst 635 pk en 900 newtonmeter, waarmee dit nog steeds meer dan 2,2 ton zware salon van 0 naar 100 km/u schiet in amper 3,7 seconden. Hij kreeg bovendien cilinderuitchakeling en presteert daarmee onder halve belasting een stuk zuiniger.

Een op het eerste gezicht vreemde keuze is de gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling, bij Porsche bekend als PDK. Geen evidente keuze voor een comfortauto met zoveel trekkracht, maar eigenlijk was er geen keuze: de bak is onlosmakelijk verbonden aan het platform.

Hoe rijdt de Bentley Continental GT?

Zoals de naam het zegt, dit is het soort auto dat bedoeld is om in opperste luxe grote afstanden mee af te leggen. Dat blijft dan ook zijn specialiteit: stilte, veercomfort en trekkracht zijn wat je van doen hebt voor zulke transcontinentale treks, en dat heeft-ie.

De spreidstand is vooral groter geworden. Voor dagelijks werk heeft hij dankzij de hedendaagse luchtvering een betere demping. Knik hem evenwel in sportstand en de nobelman ontpopt zich tot bochtenkrijger, die zijn grip en stabiliteit nu ook combineert met meer beweeglijkheid, tot en met een beschaafd schuivende kont. Nu moet je dat wel in zijn proporties kaderen, want met meer dan 2,2 ton om het lijf, kunnen de Pirelli's ook geen bovennatuurlijke mirakels verrichten.

In die zin blijft dit meer een tweedeurslimo dan een echte sportwagen. Wat natuurlijk altijd al de charme was van de Continental GT.

Binnenin valt er allicht ook wel wat te zien?

Absoluut, bij Bentley maken ze zich er niet van af met wat goedkoop plastic, overal tref je leder, houtfineer of het betere smeedwerk. De goede Germaanse invloed merk je aan de haast naadloze overgangen tussen de verschillende materialen, zoals bijvoorbeeld het flinterdunne lichtgevende strookje op de sierplank voor de neus van de passagier.

Het pièce de résistance is wel het multimediascherm, dat je met een druk op de knop kan wegklappen, waardoor er drie analoge tellertjes in de plaats komen. Prachtig gedaan.

Analoog en digitaal gaan hand in hand. De ventilatiemonden verstel je bijvoorbeeld met het gekende trekstangetje, maar de tellerpartij is dan weer vervangen door een kleurenscherm. Klasse.

Jammer wel voor een auto van dit formaat is dat de achterzetels nog steeds niet comfortabel zijn voor volwassenen, de beenruimte blijft ontoereikend.

Wel top is het optionele Naim-audiosysteem van 2.200 Watt, met 18 luidsprekers en 2 baskasten onder de voorstoelen. Het klinkt alsof je middenin de opnamestudio staat.

Het AutoWereld-verdict?

Naast een Mercedes-AMG S 65 Coupé is de nieuwe Continental GT haast een koopje, meer dan 40.000 euro goedkoper. Voor een dikke 200.000 duiten maakt deze Brit meer dan ooit zijn geheel eigen cocktail van luxe, comfort, prestaties en een piekfijne vormgeving. En nu ook een stuk meer dynamiek én een lager verbruik, waarmee Bentley enkele van de grootste fouten van de vorige Conti weggewerkt heeft.

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Geschreven door op