Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BENTLEY MULSANNE (2011)

AutoWereld trok naar Berlijn en kwam terug met een Bentley Mulsanne. Een roadtrip op erg hoog niveau

BENTLEY MULSANNE (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :



.

Naar Berlijn? Hoort een Bentley niet uit Engeland te komen?

Het Europese communicatiehoofdkwartier ligt nu eenmaal in de Duitse hoofdstad. Vandaag trekt de Volkswagen-groep aan de touwtjes en volgt de Engelse prestigeconstructeur de orders van een Duitstalig management. Nu heeft die Teutoonse machtsgreep enkel positieve gevolgen gehad. De losjes op de VW Phaeton gebaseerde Continental GT was een absolute voltreffer die het tanende imago hielp oppoetsen en de verkoopsaantallen verveelvoudigd heeft.

Maar de Mulsanne vertelt een ander verhaal. Het nieuwe vlaggenschip van de jongens uit Crewe geldt immers als de eerste, volledig in eigen beheer ontwikkelde Bentley sinds de 8 Litre uit 1930. Van het koetswerk over het onderstel tot de V8-krachtbron, alles is nieuw. Zie deze superlimousine dan ook als een in aluminium, hout en leder verpakt mission statement van het Bentley anno 2011.



Hoezo 2011? Kijkt een wagen zoals de Bentley niet eerder naar het verleden dan naar de toekomst?

Het opzet is inderdaad erg traditioneel. Het lijnenspel eert de klassieke proporties, met die statige neus die 5,6 meter verder uitwaaiert in een zwierige achterpartij. Niet alleen esthetisch, ook technisch is het koetswerkontwerp een ode aan het op maat gemaakte coachwork van destijds. Zelfs de modernste machines moeten machteloos toekijken wanneer een met eenvoudige handtuig goochelende ambachtsman de forse D-stijlen in hun complexe vorm dwingt.

Voor de uit aluminium opgetrokken voorvleugels namen de Bentley-ingenieurs dan weer hun toevlucht tot luchtvaarttechnologie, zodat het samenspel tussen de traditionele werkwijzen en vooruitstrevende technieken het leitmotief achter deze superlimo wordt.

Ook onder de motorkap ontmoet het verleden de toekomst. Zoals de Bentley-traditie het voorschrijft, draagt de V8-krachtbron een cilinderinhoud van 6,75 liter. Maar voor de rest bulkt deze motor van de toptechnologie. Om de trekkracht bij lage toeren te boosten en het benzineverbruik te milderen, krijgt de V8 naast twee turbo's en variabele kleppentiming ook uitschakelbare cilinders. Jawel, onder minimale belasting is de Mulsanne eigenlijk een vierpitter.

Maar beroer het rechterpedaal en de mastodont stormt vooruit. De aan een ZF-achttrapsautomaat gekoppelde V8-biturbo paart een vermogen van 512 pk aan een maximaal koppel van zo maar eventjes 1.020 Nm, reeds beschikbaar vanaf een bijzonder lage 1.750 opm. En daarmee buldert de toch 2,6 ton wegende Mulsanne in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u en naar een topsnelheid van 296 km/u.



Een top van 296 km/u? Is de Mulsanne niet eerder een wagen om van het hotel naar de golfclub te slenteren?

Net zoals de Arnage die hij vervangt, dankt de Mulsanne zijn naam aan een bocht op het Circuit de la Sarte in Le Mans. En de Britse prestigeconstructeur associeert zich maar al te graag met de daar gehouden etmaalrace, een wedstrijd die het zes keer zegevierend kon afsluiten. In 2003 nog, met de tot Speed 8 herwerkte Audi R8-sportproto. Al ligt de glorieperiode van de Bentley Boys nog eens 80 jaar eerder.

Maar hoe rijm je dat competitieverleden met het in luxe badende heden? Sportiviteit blijft sowieso een relatief begrip, want bij de eerste bocht tikt de fysica je vermanend op de vingers. Aanvankelijk heb je dan ook geen enkel idee waar de Mulsanne precies naartoe dweilt. Je moet je hersenen eerst de tijd gunnen om een modus operandi te zoeken, tot het plots klikt en deze Bentley toont dat ook dikkerdjes flink wat plezier beleven.

Die dynamische focus legt een bom onder het rijcomfort, maar die wordt netjes ontmanteld door het gloednieuwe chassis met zowel luchtvering als variabele demping. Bentley introduceert het zogeheten Driving Dynamics Control-systeem dat de settings van de vering, de demping en de stuurbekrachtiging regelt. Van een log limousinegevoel is nooit sprake, zelfs in de comfortstand gaat de Mulsanne niet nodeloos hangen, duiken of steigeren.

Maar een vliegend tapijt zoals een hedendaagde Rolls-Royce wordt het nooit. Hoewel de Bentley gracieus en gecontroleerd over de meest pokdalige wegen dartelt, voel je steeds een een zekere stevigheid in het onderstel die je eraan herinner hoeveel kilo's dat omvangrijke lijf eigenlijk torst. Nu is dat geen kritiek, maar eerder een karakterverschil tussen de Britse giganten.



Motor: V8-benzine (biturbo), 6750 cc, 512 pk (4200 opm), 1020 Nm (1750 opm) Transmissie: RWD, 8A Prestaties: 296 km/u, 0-100 km/u in 5,8 sec Norm-/testverbruik: 16,9/19,8  l/100 km Prijs: 296.934 euro

Detailtest in AutoWereld 285 (24 februari 2011)

Foto's: Frieda Vanhauwaert

In dit artikel : Bentley, Bentley Mulsanne

Geschreven door op