Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 118d (2019)

De nieuwe BMW 1 Reeks roeit niet langer tegen de stroom in. AutoWereld doet de test met de voorwielaangedreven 118d.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Dit is de derde generatie van de BMW 1 Reeks (F40). En die doet het helemaal anders dan zijn voorgangers, met een voorwielaangedreven platform met dwarsgeplaatste benzine- en dieselmotoren. Wij gaan op pad met de nieuwe 118d.

Wat moet je nog weten over de nieuwe BMW 1 Reeks?

  • Bouwt op het voorwielaangedreven UKL-platform
  • Dwarsgeplaatste motoren zorgen voor extra interieurruimte
  • 118d doet het met een 2 liter-turbodiesel, 150 pk en 350 Nm sterk
  • CO2-uitstoot van 108 gram/kilometer (normverbruik van 4,1 liter)
  • Manuele zesversnellingsbak standaard, Steptronic-achttrapsautomaat optioneel
  • ARB-technologie voor snellere DSC-interventies
  • 118d vanaf 29.400 euro

Lees ook:

Waarom grijpt BMW naar een ander concept?

Er zijn verschillende redenen achter de switch van achter- naar voorwielaandrijving, waarvan het kostenplaatje wellicht de belangrijkste beweegreden is. Want de UKL-architectuur waarop de 1 Reeks bouwt, wordt gedeeld met andere producten uit het BMW-portfolio. Dat de keuze voor dwarsgeplaatste motoren ook een heleboel additionele interieurruimte oplevert, is natuurlijk mooi meegenomen.

Hoewel zowel het koetswerk als de wielbasis korter werden, toont de nieuwe 1 Reeks zich beduidend volumineuzer dan zijn voorganger. Vooral op de achterbank, waar de benen en de schouders van de passagiers respectievelijk 3,3 en 4,2 centimeter additionele bewegingsruimte krijgen. Simpelweg omdat de voorruit een stuk dichter bij de voorwielen komt te staan.

Ook het bagagecompartiment groeit. De compacte BMW heeft een laadvolume van 380 liter, met de neergeklapte achterzetel heb je tot 1.200 liter tot je beschikking. Een elektrisch openende en weer sluitende kofferklep behoort tot de mogelijkheden.

Binnenin voel je je meteen thuis. Je zit uitstekend, vindt de verschillende bedieningselementen haast blindelings terug en kijkt op hoogtechnologische omgeving. De nieuwe 1 Reeks adopteert een heleboel snufjes die BMW onlangs introduceerde op de grotere modellen, naast de head-updisplay behoren ook de digitale sleutel via smartphone, de Gesture Control en de Intelligent Personal Assistant tot de mogelijkheden.

BMW 1 Reeks - AutoWereld 2019

Heeft die technische ommezwaai ook gevolgen voor het design?

We hebben de vorige 1 Reeks nooit een mooie auto gevonden. De proporties klopten niet, met die te lange neus voor die te korte kont. Maar het design had wel karakter. De onderhuidse eigenzinnigheid kreeg een visueel verlengstuk. De nieuwe 118d oogt coherenter, vanuit sommige hoeken durven we hem zelfs mooi noemen. Zelfs al heeft hij veel weg van een platgedrukte X2.

De ontwerpers hebben veel moeite gestoken in de karakteristieke Hofmeister-knik, zodat ze geen potsierlijke BMW-logo’s op de C-stijlen moesten kleven om de eigenheid van het model te garanderen. Zoals bij de X2. Van de nieuwe 3 Reeks heeft hij die Lexus-achterlichten, driekwart vooraan heeft de BMW veel van een i30. Misschien hebben ze de nieren daarom zo groot gemaakt, om de mogelijke verwarring met een Hyundai uit te sluiten. De eigenheid is wat zoekgeraakt.

Bovendien rijdt een voorwielaangedreven wagen toch anders?

Natuurlijk. Maar dat is geen punt, aldus München. Want de meeste eigenaars weten geeneens of hun BMW nu voor-, vier- of achterwielaandrijving heeft. Zolang de nieuwe 1 Reeks maar leuk rijdt. Ze hebben er een ontwikkelingsperiode van 5 jaar opzitten, waarbij het Freude am Fahren een hoofddoel was. En dat merk je, want de voorwielaangedreven 118d rijdt uitstekend. Met dank aan de ARB-technologie

Van onderstuur is nauwelijks sprake, de nieuwe 1 Reeks verandert vlot van richting en genereert een heleboel grip. Dynamische efficiëntie domineert het weggedrag, maar mits wat provocatie toont het onderstel ook een plezante kant. De gelijkenissen met een Mini zijn treffend, al vindt de 118d een betere balans tussen sport enerzijds en comfort anderzijds. Maar zich echt onderscheiden, doet de nieuwe 1 Reeks niet langer. BMW heeft een VW Golf gemaakt.

BMW 1 Reeks - AutoWereld 2019

Welke motor ligt er in het vooronder van de 118d?

De BMW 1 Reeks debuteert in september 2019 met een motorenpalet dat twee turbobenzines (118i en M135i) en drie turbodiesels telt (116d, 118d, 120d). De 118d waarmee wij in en rond München konden testrijden, vertrouwt een bescheiden evolutie van de bekende zelfontbrander. De 2 liter-krachtbron combineert een vermogen van 150 pk met een maximaal koppel van 350 Nm, beschikbaar tussen de 1.750 en de 4.000 toeren per minuut. 

Stil kan je deze dieselmotor moeilijk noemen, gelukkig zorgt de degelijke isolatie ervoor dat die geluiden niet tot in het interieur geraken. Wel zuinig, want BMW belooft een normverbruik van amper 4,1 liter per 100 kilometer. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 108 gram. Tijdens onze nochtans geanimeerde testsessie zaten we iets rond de 6 liter, dus met een rustigere rijstijl in de Eco Pro-modus moet je makkelijk onder de 5 liter kunnen duiken.

Het 2 liter-blok uit de BMW 118d presteert best pittig ook. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt niet meer dan 8,4 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid toch 218 km/u bedraagt. Standaard komt deze diesel met een manuele zesversnellingsbak, maar onze testwagen kwam met de optionele Steptronic-achttrapsautomaat. Een zacht schakelende, mooi op de kwaliteiten van de motor reagerende transmissie die je niet teleurstelt wanneer je eens wil knallen.

Het AutoWereld-oordeel?

De derde generatie van de 1 Reeks is een betere auto geworden. Maar geen betere BMW.

BMW 1 Reeks - AutoWereld 2019

In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks

Geschreven door op