Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 218i Active Tourer (2018)

Halverwege de cyclus, dat betekent gewoontegetrouw een milde facelift. Wat dat dan doet met BMW's Active Tourer? Autowereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

BMW's zwarte schaap, want de eerste éénvolumer van het merk en, schande, schande, evenzeer de eerste voorwieltrekker. Ondertussen weten we dat de soep niet zo heet gegeten is als ze destijds werd geserveerd. Met andere woorden, de Active Tourers verkochten als zoete broodjes en daar lijkt na deze milde ingreep niet meteen verandering in te zullen komen. 

Daarvoor zijn de wijzigingen immers te klein. We vatten dan ook even samen wat je dient te onthouden van de 'nieuwe' 218i Active Tourer:

  • Grotere nieren in de grille, anders vormgegeven luchthapper en optionele LED-lampen vooraan.
  • Achteraan herken je modeljaar 2018 aan de grotere uitlaatpijpen en de lichtjes hertekende schort.
  • Er staat een M Sport-pakket op de optielijst.
  • De gerobotiseerde zeventraps met dubbele koppeling maakt zijn debuut.
  • De 1,5 cilinder kreeg er 4 pk bij en zou ook 5 procent zuiniger moeten zijn.

Misschien iets meer info over de technische veranderingen aan de 218i Active Tourer?

BMW heeft zijn uitlaatspruitstuk en de daarin geïntegreerde turbo weggewerkt in de cilinderkop van de 1,5 liter-driecilinder. Dat geeft een betere flow van de verbrandingsgassen, wat, aldus München, resulteert in meer vermogen én een properdere verbranding. Met 140 pk en 220 Nm is de huidige een zucht krachtiger dan zijn voorganger, al zal het leeuwendeel van de verkochte 218i's, wegens interessanter in vlootmiddens, gewoon bij die oorspronkelijk 136 pk blijven. Geen ramp, met 9,3 seconden op de 0 tot 100 km/u zou je toch geen snelheidsprijzen gewonnen hebben. 

Dan is de gerobotiseerde zeventraps interessanter. Die maakt, zoals de rest van de mechaniek, de overstap van bij Mini om nu ook bij BMW het goede weer te komen maken. In vergelijking met de vorige Steptronic (een conventionele Aisin-zestrapsautomaat), schakelt de nieuwe wat efficiënter (lees: vlotter) door zijn gangen. De langere zevende van de Getrag-bak drukt bovendien ook het verbruik. De Duitsers geven zelf 5,8 l/100 km op, wij schommelden tussen de 7 en 8 liter.

Hebben jullie weer overdreven liggen gassen misschien?

Niet eens. Hoewel de Active Tourer meer dan behoorlijk kart, zeker voor een éénvolumer, hebben we tijdens de testweek vooral zijn familiale capaciteiten aan de tand gevoeld. Niet dat daaraan is gemorreld, we wisten dus min of meer waaraan we ons mochten verwachten, al wist BMW ons toch opnieuw positief te verrassen. Zo'n Active Tourer is echt wel ruim!

Tenminste, als je de koffer dichtlaat. 468 liter is geen cijfer om mee uit te pakken. Dat kan je oplossen door 400 euro op te leggen voor de verschuifbare achterbank, al compromitteerd dat dan weer de plaats achterin. Kortom, als kofferrvolume een issue is, vraag dan de cataloog van de Gran Tourer.

Hou er trouwens ook rekening mee dat de achterbank behoorlijk vlak en hard zit, wat, in combinatie met de potige ophanging, wel eens durft leiden tot wat pijntjes aan de derrière. Overigens is het comfort van de sportzetels (als je de Sport-uitvoering hebt besteld) niet veel beter.

Gelukkig maakt de Active Tourer weer het één en ander goed met zijn ergonomische ingesteldheid. Het infotainmentsysteem is namelijk dat van de laatste generatie waardoor achter het 8,8 duim grote aanraakscherm alle moderne snufjes schuilen die BMW in de aanbieding heeft.

Moet hij dan veel meer kosten?

Dat valt mee, al blijft een vanafprijs van 29.500 euro stevig. Moet daar ook de gerobotiseerde bak bij, dan zit je al aan 31.600, een uitvoeringsniveau zoals onze Sport kost nog eens 4.860 euro. Ga je vervolgens nog grasduinen in de extra's, dan hoef je niet te schrikken als je concessiehouder je een rekening van dik 42.000 euro (zoals onze testwagen) onder de neus schuift.

Het AutoWereld-oordeel?

Eigenlijk merk je de verbeteringen alleen als je de Active Tourer bestelt met de nieuwe DCT. Wat vooral toont hoe goed de éénvolumer bij aanvang al was.

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

Geschreven door op