Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 330d xDrive Touring (2019)

De zesde generatie BMW 3 Reeks Touring probeert in alles goed te zijn. Blijft zijn karakter overeind? AutoWereld doet de test.

54.250 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De praktische telg van de familie 3 Reeks, de Touring krijgt de interne code G21 mee. Die probeert wat praktischer en comfortabeler te zijn dan zijn voorganger, zonder te moeten inboeten op rijdynamiek. Een balans die op papier wel moet uitkomen op een compromis. Maar voor de test, eerst even de feitjes op een rij:

  • Groter, net zoals de sedan (l/b/h respectievelijk +76/16/8 mm)
  • Iets grotere koffer (+5/10 liter voor een totaal van 500/1.510 liter)
  • Perfecte 50/50-gewichtsverhouding
  • Zo’n 10 kilo lichter dan zijn voorganger F31
  • 130 kilo zwaarder dan de sedan
  • Standaard elektrische achterklep en achterruit die apart kan openen
  • Zes motoren om te beginnen (3 benzine, 3 diesel), PHEV 330e volgt in 2020

De concurrentie?

Testomstandigheden?

  • BMW nam ons mee naar zijn achtertuin in Garching, vlakbij München. We reden over een mix van bebouwde kom, glooiende buitenwegen en snelweg.

Specificaties testvoertuig?

We kregen een 330d xDrive Touring mee met tamelijk wat opties. Te veel om op te noemen, maar hier toch wat hoogtepunten:

  • M-sportpakket
  • Tansanitblau metallic lak
  • Panoramadak
  • Digitaal instrumentencluster
  • Adaptieve cruise control met meesturen

Heel groot is de koffer niet geworden, voor een praktische variant...

Neen, de BMW 3 Reeks is niet plots getransformeerd in een Skoda Superb. Het verschil in liters is dus klein, maar je kan er wel makkelijker spullen in kwijt dankzij de 125 mm bredere laadopening. De toegenomen afmetingen zitten hem eigenlijk vooral in het passagierscompartiment, met meer hoofd-, schouder- en beenruimte voor iedereen. Maar je hebt nu ook het gevoel dat je met een grote auto onderweg bent.

Als een comfortsloep?

Nee, dat nu ook weer niet. Begrijp ons niet verkeerd, de 3 Reeks Touring is best comfortabel. Maar BMW heeft wat scherpte willen behouden, en dat voel je ook. Het onderstel is erg capabel en de besturing loopt vlot via het (bijna té) dikke stuur. De zetels mochten iets minder stevig van ons, die balans weten andere merken toch beter te bewandelen. Maar BMW is vooral goed in andere dingen...

Motoren bouwen?

Inderdaad. Het is de eerste keer dat we de 3 liter-diesel zes-in-lijn mogen proeven in de nieuwe 3 Reeks, maar het is een combinatie als vanille-ijs met chocoladesaus. In de 330d levert het blok 265 pk en 580 Nm. Je hebt dus altijd kracht genoeg. Het blok heeft een heerlijk soepele en stille loop en weet zich bovendien te weerhouden van een overmatig verbruik. Rond de 6 liter per 100 km is goed haalbaar, wat je met de tankinhoud van 59 liter een actieradius van bijna 1.000 km geeft. En dat voor een auto die in 5,4 seconden naar de 100 sprint en blijft doorgaan tot een begrensde 250 km/u.

Een echt manusje-van-alles, dus?

Ja, maar zoals gevreesd moet de 3 Reeks Touring ook wat compromissen maken. Hij is praktischer dan de sedan, maar weet nog altijd geen enorme ladingen te slikken. Hij is comfortabel genoeg voor lange afstanden, maar toch iets steviger afgeveerd en gezeteld dan je zou willen. Hij is dynamisch, maar te groot en zwaar geworden om écht lollig te zijn. Qua design vinden we hem wel eleganter dan de sedan, al blijft smaak natuurlijk persoonlijk.

Het AutoWereld-oordeel?

BMW is geslaagd in zijn opzet, de 3 Reeks Touring is flexibeler dan ooit in zijn inzet. De compromissen van hierboven beletten niet dat het een heel capabele allrounder is. Als het budget het toelaat, kunnen we de 30d ook sterk aanraden. Maar we vermoeden dat vooral de 330e van volgend jaar populair zal worden op de leasemarkt...

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Geschreven door op

De concurrenten