Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 330e (2019)

De nieuwe BMW 3 Reeks is er ook weer als plug-in hybride, met meer autonomie én meer vermogen. Een echte allemansvriend? AutoWereld doet de test.

52.450 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De BMW 3 Reeks G20, maar dan met een laadklep in de linkerflank. Dat kan maar één ding betekenen: de 330e is terug. Sportiever en efficiënter dan ooit, aldus BMW, maar het gaat hier om meer dan enkel marketinggezwets. Welke wapens ze daarvoor inzetten in München?

  • 2 liter-viercilinder met 184 pk, gekoppeld aan elektromotor voor totaal van 252 pk
  • XtraBoost-functie voor 292 pk
  • 12 kWh grote lithium-ionbatterij zorgt voor 60 km autonomie
  • 300 kilo zwaarder dan 320i
  • 105 liter kleinere koffer
  • Vergelijkbaar geprijsd met 330d

De concurrentie?

De pijlen staan rechtstreeks gericht op de Mercedes C 300 (d)e, Audi heeft (nog) geen antwoord op de hybride modellen. De Volvo S/V60 T8 staat wat hoger gepositioneerd, maar komt ook in aanmerking. 

De kleur?

Frozen Dark Grey Metallic, een kleurtje van in de catalogus van BMW Individual. Liefhebbers mogen de portefeuille dus al beginnen trekken.

We hebben veel vragen, maar als eerste: sportiever dan ooit, terwijl hij 300 kilo méér weegt dan een 320i?

Correct, dat is dan ook vergeleken met de voorgaande 330e. Al staat de G20 wel nog zijn mannetje vergeleken met zijn benzinebroertjes. De batterijen en de elektromotor zorgen voor het overgewicht, maar de kilo's zitten laag ingebouwd, wat gunstig is voor het zwaartepunt. En dat voel je ook écht. Natuurlijk is hij minder kwiek dan een 320i, maar de voortrein blijft scherp en bochten verslindt hij nog met plezier.

Compenseren de elektro-pk's het gewicht een beetje?

Ja, bij plankgas word je tamelijk stevig in je zetel geduwd. Een 0 tot 100 in 6 seconden is dan ook niets om je voor te schamen. Maar de elektromotor is er niet enkel om de 2 liter-benzine te ondersteunen, je kan er ook echt een flink stuk elektrisch mee rijden. Als je de batterijen opgeladen hebt, tenminste.

Haal je ook echt de 60 kilometer autonomie?

Enkel als je héél rustig rijdt binnen de bebouwde kom, misschien. En dan nog liefst bergaf. Maar een kleine 50 km is wel goed mogelijk, wat toch al een groot stuk van het dagelijks traject zou moeten zijn voor de meeste mensen. Zolang er niet te veel snelweg bij zit, want dan is de batterij snel leeg. Naast de snelweg is het dus heerlijk stil aan boord, vooral op het zachte Duitse asfalt waar de de 330e konden testen.

Uiteindelijk haalden we over het hele testtraject zo'n 50 kilometer op de batterij, met nog 11 kilometer over, al heeft de benzinemotor onderweg wel wat geholpen. Het normverbruik van minder dan 2 liter haal je dus niet bij langere afstanden.

Blijft er nog iets over van de koffer?

Wel, ondanks het feit dat de meeste batterijen onder de achterzetels geplaatst zijn, krimpt de koffer toch met 105 liter, waardoor er nog 375 liter aan stouwruimte overblijft. Gelukkig heb je wel nog een vlakke laadvloer, waardoor je enkel met hoge objecten (zoals grote reiskoffers) in de problemen komt. Wie echt een grotere koffer wil, moet wachten op de 330e Touring. Die zou ergens in 2020 moeten verschijnen.

En fiscaal gezien, hoe zit het daarmee?

Dankzij de grote batterij en de lage CO2-uitstoot (tussen de 39 en de 43 g/km) blijft de 330e ook na 2020 voor ongeveer 100% fiscaal aftrekbaar. Het blijft dus een interessante optie voor de fleetmarkt.

De AutoWereld-conclusie?

De BMW 330e weet te prikkelen tijdens het betere bochtenwerk én kan een bruikbare en haalbare elektrische range voorleggen. Je maakt dus nog maar amper een compromis als je plug-in hybride wil rijden. Een aanrader, dus, al denken we dat de Touring nog interessanter kan zijn.

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Geschreven door op