Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 320d (2018)

Een van de grote nieuwigheden van 2018, deze 7de generatie van de BMW 3. AutoWereld doet de test met de 320d.

38.850 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Hét icoon van BMW, de auto die het merk groot gemaakt heeft en vandaag nog altijd Münchens bestverkochte model. De 6de generatie was veruit de oudste naast concurrenten als de Audi A4, Mercedes C, Jaguar XE, Alfa Romeo Giulia en Volvo V60, hoog tijd dus voor een nieuwe. Generatie 7 is kraakvers, bestaande uit onder meer:

  • Het CLAR-platform van de 5 en 7 Reeks
  • Extra centimeters, minder kilo’s
  • Een digitaal dashboard waarmee je kan praten
  • Een 2 liter-biturbodiesel van 190 pk
  • Het scherpste chassis in zijn soort

Ze hebben niks overgehouden van de vorige?

Geen enkele vijs. Zoals alle achterwielaangedreven BMW’s staat ook deze op de CLAR-architectuur, dit is voorlopig het kleinste model daarop (de volgende 1 Reeks schakelt over op het Mini-platform).

Hij is 7 centimeter langer geworden, de wielbasis groeide met 4 eenheden en het spoor werd vooraan 4 en achteraan 2 centimeter breder. Tegelijk werd hij lichter, afhankelijk van de versie tot 50 kilo, en stijver, wat de ingenieurs een goed fundament gaf om het rijgedrag te verbeteren. Dat was altijd al de sterkte van de 3, maar de laatste generatie was op dat vlak niet meer de onvergelijkbare stuurmachine van weleer, zo wisten ook die van BMW.

De 2 liter-diesel is vanaf nu een biturbo, 190 pk sterk, waarmee hij in tandem met de achttrapsautomaat in een luttele 6,8 seconden aan 100 km/u staat. Die achtbak is eveneens grondig vernieuwd, net als de nog steeds verkrijgbare manuele zesbak.

Maar je herkent hem nog steeds uit de duizenden.

Nou. Vanop de kont bekeken herken je deze niet als een BMW zonder naar de merklogo’s te spieden. Ze hebben gemorreld aan de iconische Hofmeister-knik in de achterdeur. Vooraan zitten geen dubbele ronde koplampen meer. De fameuze dubbele nieren zien er ook niet meer uit als weleer. En de karakteristieke BMW-tellers zijn vervangen door digitale exemplaren met godbetert een toerenteller die in tegenwijzerzin draait. Even wennen allemaal.

Aan dat slanke profiel of die spitse snoet herken je hem natuurlijk nog wel. Maar de mooiste noch de meest verrassende 3 is dit niet. Een toegift wel: voortaan rijdt elk exemplaar met twee uitlaten rond, eentje aan elke kant. Best stoer.

En vanbinnen?

Veel beter dan de vorige, die qua materiaalkeuze en vormgeving klasse ontbeerde. Bij de nieuwe gulpt het eruit.

Helemaal nieuw is hoe je hem bedient. De iDrive is weer eens helemaal opgefrist, terwijl de stembediening naar een nieuw niveau getild is. Zoals bij de jongste Mercedessen, of zoals bij die intelligente luidsprekers voor in je woonkamer, kan je ermee praten om het gebruik van knoppen tot een minimum te beperken, waarbij de auto bijleert over je voorkeuren. Je kan hem ook een eigen naam geven. Zeg je bijvoorbeeld: ‘Willy, ik ben moe’, dan zet-ie de ventilatie wat harder, gooit een opwekkend plaatje op en activeert hij de sfeerverlichting. Intrigerend, al zijn we benieuwd of iemand het in de praktijk ook echt zo gaat gebruiken.

We zijn al enkele jaren op een punt aanbeland waar auto’s als slimme telefoons zijn, waarbij de fabrikant een set hardware bij elkaar zet, waarop die dan naar hartelust toepassingen kan verzinnen. Een voorbeeld: de 3 onthoudt de laatste 50 meter van je traject. Rijd je bijvoorbeeld ’s avonds je smalle garage in, dan kan je hem er ’s ochtends achterwaarts met exact dezelfde stuurbewegingen weer uit laten rijden, je hoeft enkel de rem te bedienen. Het is slechts een stukje software dat met bestaande componenten werkt, maar het is slim bedacht. BMW belooft mettertijd draadloze updates, zoals Tesla, dus mogelijk is er meer van zulks op komst.

Oh ja, en sinds hij groter geworden is, zit je vanachter ook een beetje ruimer.

Vooruit ermee: hoe rijdt de BMW 320d?

Als een krijger. De Beiers hebben de juiste ingrepen gedaan om hem weer op de troon te krijgen. Die bredere voortrein zorgt voor extra snee, de achteras ligt stabieler op de weg. En vooral hebben ze nu echt wel de knepen van de elektrische stuurbekrachtiging onder de knie, wat resulteert in een perfecte afstelling die snelheid van handelen koppelt aan gevoel. Oh ja, het is weer heerlijk sturen in de 3 Reeks.

Er zit veel werk in de schokdempers, passieve exemplaren van het progressieve type, die naargelang de belasting anders reageren. Zelfs in met oneffenheden geteisterde snelle bochten houden ze de auto op koers en klappen ze niet dicht. Tijdens de persvoorstelling deed BMW, anders dan gewoonlijk, geeneens moeite om ons ook de adaptieve dempers op straat uit te laten testen. Hou het maar bij de standaard exemplaren, die zijn van hoog allooi.

De 2 liter-diesel is soepeler en vooral veel stiller dan voorheen. Qua vermogen, souplesse en verbruik eigenlijk het beste compromis in het gamma. BMW biedt op benzine allerhande 2 en 3 liters aan, alsook een plug-in hybride (330e). En natuurlijk is een zes-in-lijn prettiger, maar neem het maar aan: deze 320d is snoepgoed.

Wat horen we nog te weten?

Vanalles, en dat lees je eind december in een reportage in ons magazine. Hij wordt wel pas in maart officieel gelanceerd, maar we kennen de prijs al: 38.850 euro voor deze 320d.

Het AutoWereld-oordeel?

De legende leeft. En maakt dankbaar gebruik van het duwtje in de rug van de grote broers. Op zijn nieuw en breder platform stuurt hij scherper en zelfzekerder dan ooit, een waar plezier, terwijl de stille en zuinige 2 liter-diesel meer dan voldoende poeder heeft om dat talent te exploiteren. BMW heeft vooral de zwakke punten van de vorige 3 Reeks, zoals de afwerking, weggevijld en gooit er nog een boel intelligente elektronica bovenop. Nog nooit was de 3 zo'n krachtig totaalpakket.

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Geschreven door op

De concurrenten