Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 435i (2013) - Circuittest

BMW is helemaal klaar met zijn 4 Coupé, wij mochten het 435i-topmodel al eens uitproberen op circuit. Gert Verhoeven deelt zijn testimpressies.

BMW 435i (2013) - Circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

1

Geen 3, maar voortaan dus een 4 Reeks Coupé. Moeten we dat nog eens uitleggen?

Met plezier natuurlijk. Net zoals Audi enkele jaren terug besliste dat de coupé- en cabriovarianten van de A4 aan prestige konden winnen door ze A5 te dopen, koos BMW ervoor gelijkaardige varianten van de populaire 3 Reeks het cijfer 4 mee te geven. De berline, de break (of Touring) en de Gran Turismo houden de 3 in hun voornaam, deze gloednieuwe coupé, de er later nog van af te leiden M-variant en ongetwijfeld ook een cabrio gaan het iets hoger in de markt zoeken. Als 4 Reeks, dus. Dat heet marketing, en in dit geval lijkt die eigenlijk poepsimpel.

Maar het verhaal stopt daar gelukkig niet. De 4 Coupé verschilt niet alleen vrij grondig van de vorige 3 Coupé die hij opvolgt, maar toch ook wel van de berline uit de 3 Reeks waarvan hij is afgeleid. De auto is zelfs wat langer en wat breder, terwijl de daklijn met 1,6 centimeter werd verlaagd. De hele snoet ziet er ook anders uit, de bekende nieren zijn breder, de bumpers, luchtinlaten en lichtblokken hebben een apart design en, net zoals op de nieuwe X5, is de wagen voorzien van Air Breathers.

7

Dat laatste vraagt allicht wel om een 'deftig' woordje uitleg.

Via het extra rooster naast de mistlichten stroomt er lucht naar binnen, die dan via de velg naar een uitsparing achter het wiel wordt geleid. Het ziet er best wel sportief uit, maar het zou ook storende turbulenties verminderen en daardoor dus de aerodynamica verbeteren. In het interieur zijn de verschillen tussen berline en coupé minder groot. Op wat details na, zijn dashboard en middenconsole zelfs zowat identiek. Wel anders is de achterbank, die is in de 4 vervangen door twee individueel gevormde zetels. De hoofdruimte is natuurlijk niet enorm, de beenruimte is echter wel verrassend groot. De 4 heeft dezelfde wielbasis als de 3, dat verklaart natuurlijk een en ander.

Voorin zit je wel wat lager, dat zorgt behalve voor een sportieve houding ook wel voor een minder goed zicht op de randen van het koetswerk. Maar zo'n 'euvel' wordt ook ruimschoots gecompenseerd door het lage zwaartepunt, het laagste zelfs van alle actuele BMW's. Voor de aankleding van koetswerk en interieur wordt er, in navolging van andere modellen, in diverse pakketten voorzien. Luxury, Modern, Sport en zelfs meteen een M Performance-lijn met tal van mogelijkheden, doorgaans stevig geprijsd.

8

Het woord Performance of prestaties is gevallen, wat kan deze 435i?

Er komen natuurlijk ook bescheidener benzinemotoren en diesels, voor onze eerste kennismaking was er alleen de 435i met een van twee turbo's voorziene 3 liter-zescilinder van 306 pk en 400 Nm. Die krijgt de (leeg) bijna 1,6 ton zware en zijn inzittenden vlot vooruit, ook met de optionele achttrapsautomaat. Die heeft ook een sportieve(re) variant met schakellepels aan het stuur, het is trouwens daarmee dat de auto de snelste acceleratietijden laat optekenen. Reken bij een pittige rijstijl wel nog altijd op een redelijk stevig verbruik: van gemiddeld 8 liter met constante snelheid op de snelweg tot zo'n 12 liter bij het snelle bochtenwerk. De auto komt, dat mag niet meer verrassen, standaard met een pakket Efficient Dynamics-hulpmiddelen.

De 4 Coupé is ook een belangrijke auto voor de Amerikaanse markt, het verklaart wellicht waarop ze hem bij BMW zo comfortabel hebben gemaakt. Ondanks de grote velgen, toont de 435i zich qua demping heel vergevingsgezind. Maar hij is desgewenst ook sportief, dankzij zijn lage zwaartepunt (en dito zitpositie), de nauwkeurige besturing en niet in het minst de efficiënte remmen. Er zijn ook diverse elektronische hulpmiddeltjes, eentje ervan laat de bestuurder kiezen tussen de rijstanden Eco Pro, Comfort, Sport en Sport Plus. En die namen laten weinig twijfel over hun 'bedoelingen' bestaan.

4

Moeten we dan eigenlijk nog wachten op een M3? Pardon, M4.

Het echt sportieve volk misschien wel. Op het circuit van Estoril kon de auto in zijn Sport Plus-stand en mocht de tractiecontrole uit. Ook hier voldoet de elektrische stuurbekrachtiging, iets directer nog dan op de berline, verrassend goed en bijt de voortrein van de auto zich enthousiast in het asfalt vast. Maar als het tempo verder wordt opgedreven, treedt wel een hardnekkig onderstuur op. Als je echt heel snel door korte en opeenvolgende bochten wil, ben je verplicht om laat en hard in de remmen te gaan en met de voet nog op het pedaal de auto in de kromming te duwen. Dat is nogal typisch voor een wagen met voorwielaandrijving, het verrast enigszins bij deze achterwielaangedreven BMW.

Maar voor alle duidelijkheid, bij zowat alle andere rijstijlen toont de 435i zich een geweldige reiswagen. Comfortabel, veilig en een prestige uitstralend dat een geweldige streling is voor het ego van iedereen die daar gevoelig voor is. Mogelijk tonen de versies met minder zware viercilinders (en vierwielaandrijving) zich trouwens wat minder onderstuurd, wellicht wordt de M4 zelfs een echte pretmachine. Ondertussen heb je voor 35.800 euro al een 420i, 'onze' 435i met sportautomaat kost 51.140 euro. En dat is toch even slikken.

Motor:  2979 cc, L6, (turbobenzine), 225 kW/306 pk bij 5800 opm, 400 Nm bij 1200 opm Transmissie: achterwielaandrijving, achttrapsautomaat Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,1 sec. Normverbruik: 7,2 l/100 km CO2-uitstoot: 169 g/km Prijs: 51.140 euro (sportautomaat)

5


 

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Geschreven door op