Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 640i xDrive Gran Turismo (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
71.200 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Dit is de nieuwe BMW 5 Reeks Gran Turismo. Alleen is het nu met een cijfertje meer in de naam. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De opvolger van de 5 Gran Turismo, een model dat we altijd met gemengde gevoelens onthaald hebben. Als verlengde en verhoogde Fünfer was het een plompe verschijning in het straatbeeld, en het rijplezier was ook niet wat we van BMW gewend waren. Die extra dimensies maakten hem wél een stuk comfortabeler, vooral ook voor de passagiers achteraan.

Met de modelwissel schuift de GT een trapje hoger en wordt een 6 Reeks. Daarmee vervelt het 6-gamma tot een allegaartje van alternatieve carrosserieën, want de coupé zelf wordt een 8 Reeks. Je moet er al een stamboom bij halen om het overzicht te kunnen bewaren.

Nu goed, wat is er veranderd:

  • Platform van de 7 Reeks
  • Volwaardige vijfde deur, grote koffer
  • Enkel zescilinders, eventueel met vierwielaandrijving
  • Riante achterbank
  • Een pak eleganter

Inderdaad, een pak eleganter.

Dat mocht ook wel, de 5 GT was op esthetisch vlak één van de kneusjes van de BMW-portfolio. De nieuwe is haast 9 centimeter langer geworden (en gaat dus riant over de 5 meter) en 2 centimeter lager. Daarbij is de kont liefst 6 centimeter gezakt en staat de voorruit schuiner gepositioneerd. Alles met elkaar geeft het hem meer een Audi A7-achtig silhouet, een heel stuk gracieuzer dus. En aerodynamischer, aldus getuigt de Cx-waarde van 0,25.

Met die groei is dit effectief een vijfdeursversie van de 7 Reeks geworden, al heeft de GT niet de deels uit CFRP opgetrokken bovenbouw. Niettemin is hij een stuk lichter geworden, door gul gebruik van aluminium, zoals gewoonlijk bij de grotere BMW's.

De vijfde deur bestaat niet langer uit twee delen, maar is nu een traditionele hatchback-klep. De frameloze ruiten zijn gebleven.

Eén van de troeven is allicht de wat hogere zitpositie in dit model, niet als in een SUV, maar ook niet zo laag als in een klassieke 5 Reeks. Ongetwijfeld een kwaliteit die de wat oudere bestuurders zullen weten te waarderen.

Is het nu een 5 Reeks of een 7 Reeks?

Ach, de modelnaam zit netjes tussen de twee en dat reflecteert de inhoud. Bovendien staan beide op hetzelfde platform en delen ze dezelfde elektronische foefjes, dus de nuance zit eerder in het formaat. Wat dat betreft is het dus een 7 Reeks.

Met foefjes bedoelen we opties als luchtvering rondom (achteraan is het standaard), actieve antirolstangen, vierwielsturing of rijhulpmiddelen als de semi-automatische piloot, nachtzichtassistent, vehicle-to-vehicle-communicatie, enzovoort. Een imposante gereedschapskoffer vol hulpstukken.

En hoe voelt het?

Merkelijk plezanter. De 5 GT had wat last van zijn hoogbouw, nog minder dan de X-modellen van het merk voelde deze onderweg aan als een BMW. Daarmee hebben ze komaf gemaakt, de persoon aan de knoppen mag er nu ook wat genoegen aan beleven. Het koetswerk rolt minder (met de actieve rolstangen) en de vierwielsturing vlakt het nadeel van de lange wielbasis weg. In de kantlijn merken we daarbij wel op dat onze testwagen met die optionele mechanica was gekruid. Het zal toch afwachten zijn hoe de modalere varianten aanvoelen.

Pal staat echter het raffinement. Zoals we bij de 5 en 7 ook al vaststelden hebben de Beiers hier echt een inhaalbeweging gemaakt op Mercedes, de algemene verfijning in elk element is beter dan in bijvoorbeeld een E-Klasse. Je voelt het in de transmissie, de naadloze elektronica, de geluidsisolatie, de schokdemping, de afwerkingskwaliteit, enzovoort.

De 3 liter-turbo dan? Natuurlijk pleurt-ie hard, met de optionele vierwielaandrijving gaat hij van 0 naar 100 km/u in amper 5,3 seconden. Het bijhorende geluid is prettig, maar zit ver weg.

Het AutoWereld-oordeel?

Ons oordeel komt met enige reserves, want de ervaring leert dat de rijervaring van BMW's danig kan verschillen naargelang de gemonteerde mechanische opties. Duidelijk lijkt wel dat de 6 GT een stuk dynamischer geworden is dan zijn voorganger, terwijl de praktische en comfortabele insteek overeind is gebleven. In die zin zou je hem zelfs boven de 7 Reeks kunnen plaatsen, zeker omdat we over een prijsverschil van bijna 30.000 euro praten, in het voordeel van de 6.

In dit artikel : BMW, BMW 6 Reeks