Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 730d (2015)

De troon van de Mercedes S-Klasse davert. Aan zijn poten lort de nieuwe BMW 7 Reeks, uitgerust met een bijbeldikke lading hightech. AutoWereld doet de test.

BMW 730d (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

BMW 7 front rijdend

Wat is dit?

BMW's pronkstuk, de limousine die in de schaduw van Mercedes' comfortschip, de S-Klasse, gefortuneerde klanten wil strikken met meer nadruk op dynamiek. Althans, zo zaten de verhoudingen vroeger in elkaar. Tussen de wielkasten van de nieuwe 7 Reeks steekt een kabelboom aan digitale en mechanische sturing. Daarvan wéét je gewoon dat München er transformaties mee kan doorvoeren, zodat luxe zich moeiteloos met sport doorweeft. En vanzelfsprekend is een uitgerokken L-versie en vierwielaandrijving ook terug van de partij.

Wat is er nieuw?

Het design is amper opzienbarend, eerder het doordenken van de voorloper. Met, vooral achteraan, veel aandacht voor de grote chroomliefde in Azië. En beginnen die frontale nieren niet stilaan buiten proportie te groeien?

Door die esthetische voorzichtigheid worden de vergaande technische innovaties ook een stuk vermomd. Zo is de 7 Reeks opgebouwd rond een hybride skelet, een zogenaamde carbon core (CFRP). Die combineert staal met hoge treksterkte en aluminium onderdelen, waaronder de motorkap en de portieren. Vanzelfsprekend heeft München al zijn carbonervaringen met de i8 en de i3 aangesproken. De beloning is een gewichtsbesparing van 130 kilo.

En of het nu over personalisering, rijhulp of wellness gaat, een schatkist aan snufjes, gimmicks en gadgets maken van deze 7 een rijdend ticket First Class.

BMW 7 rijdend achterkant

Wat zit er onder de motorkap?

Geen opzienbarende innovaties, wel het grove geschut. De 740i (niet beschikbaar met xDrive) gebruikt BMW's bekende zes-in-lijn-benzine, de 750i put 450 pk uit de 4,4 liter-V8 beademd door twee turbo's. De diesel uit deze test is de bekende 3 liter. Genetisch sterk verwant aan de 3.0-benzine en 265 pk sterk, kan hij ook rekenen op 620 Nm koppel. Als 730d zal BMW's limo ook het populairst worden.

Vooral uitzonderlijk is de beloofde (kleine) dorst van 4,5 tot 4,7 liter per 100 kilometer. We spreken hier uiteindelijk toch over een limousine van over de 5 meter die ondanks alle kilokillers nog steeds meer dan 1,8 ton op de bascule hijst. Tijdens onze testrit fluctueerde de dorst tussen 7 en 8 liter per 100 kilometer, dat is toch wel straf..

Dat al knappe verbruik zal nog worden verbeterd door de 740e die in de loop van 2016 op de markt komt. Als plug-inhybride scoort die met een mussendorst van 2,4 liter per 100 kilometer.

BMW 7 interieur

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Een klein Eden, dat is het. Het dashboard en de vormgeving volgen het principe van meer sereniteit, minder knoppen en meer aanraakgevoelige ergonomie. Het baadt niet in de wattigheid en de clubsfeer van een S-Klasse, maar de 7 deelt met zijn concurrent de overvloed van (echt) metalen inleg en het hoogstaande peil van welbehagen. Ook knap: er is gebarenherkenning. Komt dat telefoontje ongelegen, dan wuif je het gewoon weg met een handgebaar.

Zitten is prinsheerlijk, zeker in de lange versie die je desgewenst kan uitrusten met een automatisch omklappende bijrijdersstoel, inclusief beensteun. Zodat je met De Tijd in beider handen al liggend de rit huiswaarts kan aanvatten.

Die stoelen hebben niet alleen ventilatie, verwarming en massage, optioneel kan het ook voor de twee tandartsstoelen achteraan. Doordat de 7 langer werd, is er overigens sowieso meer beenruimte achteraan, ook in de korte versie. Van bij Rolls-Royce spotten we dan weer het led-plafond dat als een fijnzinnig lichtspektakeltje voor sfeer zorgt.

Voor de achterbankzitters zijn er ook speciale lichtzuilen in de B-pilaren en in de middenconsole zit een Samsung-tablet geslot. Daarmee bedien je zowat alles: van massage over audio, internet, verlichting, parfumering, telefonie en privacy.

Eigenlijk begint dat hele theaterstuk al nog voor je bent ingestapt. Zo heeft BMW een smartphone met een autosleutel gekruist. Op het schermpje kan je controleren of de wagen al dan niet vergrendeld is, en of de ruiten wel gesloten zijn (ergens bizar, want de auto detecteert open ruiten automatisch in parkeerstand en sluit ze vervolgens vanzelf). Met die sleutel kan je ook het onderhoud nakijken en de wagen ermee van buitenaf in een krappe parkeerplek commanderen.

Noblesse ten top: wandel op je 7 Reeks af en een led-projectie afficheert een fictief gestreept tapijt op de vloer dat je in een boog naar de deur van de auto leidt. Maak dat elitaire strikje gerust af door een koelbox af te vinken op de optielijst. Champagne, iemand?

BMW 7 rijdend flank

Hoe rijdt de BMW 7?

Uitgedost met luchtvering, adaptieve demping, elektromechanisch gestuurde antirolstangen en vierwielsturing bezit de 7 over een actief chassis dat geen taak schuwt. Met niet alleen een imponerend maar ook polyvalenter rijgedrag dan vroeger tot gevolg.

En dan hebben we het vooral over de Comfort Plus-stand, een setting waarin de 7 Reeks dichter dan ooit op de hielen van de S-Klasse zit. Zachtjes wiegt hij dan over de glooiingen van de autosnelweg, vlakt alles uit en maakt zich zowaar een adjectief als 'wollig' eigen. De boel dichtsnoeren, onder de noemer Eco Pro, kan natuurlijk ook. Maar in de, eventueel te individualiseren, stand Sport komen de dieetinspanningen en de dynamische reputatie van het merk in een climax samen. Zoals van oudsher.

Het is dan geen 335i die je door de bochten jakkert, maar de agiliteit van de voortrein en de algemene feedback en balans is meesterlijk én geestig. In de Comfort-stand wordt de massa van de wagen in het spel betrokken om het limogevoel te versterken, in Sport is dat gevoel plots als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook het elektrisch ondersteunde stuur staat kundig afgesteld.

Een andere verassende modus is Adaptive. Aan de hand van het navigatiesysteem en de handelingen van de bestuurder stelt de wagen dan zichzelf af. De 7 weet wat hij doet. Ruil de autosnelweg in voor een portie actie en de BMW heeft je bedoelingen meteen in de smiezen. Naast het chassis kan je ook van de achttraps zeggen dat hij briljant staat afgeregeld. Zelf aan de slag gaan, heeft amper nog zin.

Dat limo's stil moeten zijn, is BMW ook niet ontgaan. Op kruissnelheid suist de 730d in alle rust zijn marathonrit bij elkaar. Ware het niet van de buitenspiegels, je hoorde alleen je eigen geneurie.

Naast de bekende rijhulpsystemen, werd het semi-automatisch rijden uitgebreid met een Traffic Jam Assist (automatisch volgen van de voorligger in files) en een stuurassistent die tot 210 km/u meepraat. Tussenkomen doen de bits and bytes met zin voor finesse, alleen zijn ze net niet zo gesofisticeerd als in de S-Klasse.

Wat moet dat kosten?

Veel van de vermelde snufjes op ons testmodel kosten extra. Zoals de fileassistent, de vierwielsturing, de hebbedingetjes voor de wellness achterin tot zelfs de schakellepels achter het stuur. Enkele wenselijke luxespulletjes uit de cataloog vissen en die basisprijs van dik 80.000 euro schiet zo door de kaap van 100.000 euro.

BMW 7 details

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Bij elke lancering van een Duitse luxelimousine denk je: 'Hebben we ons hier nu een plafond gevonden.' Elke keer overstijgt de nakomer toch nog zijn voorganger. Zo ook bij de nieuwe 7 Reeks. Toegegeven, voor sommige snufjes werd heel diep gegraven of flink ver gezocht. Maar anderzijds, luxe draait nu net om die detailfocus.

Minder verwacht is de grotere aandacht van het rijgedrag voor comfort. De 7 Reeks hijgt harder dan ooit in de nek van de S-Klasse. Waar ze vroeger eerder een eigen karakter aanhingen, mogen we ons nu opmaken voor een - euh - kussengevecht. Zonder dat de 7 Reeks daarom zijn dynamische oerprincipes heeft opgeofferd. De atletieksporter in maatpak kan plots ook echt butleren.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

De ceo-schepen van Mercedes (S-Klasse), Audi (A8), Lexus (LS), Jaguar (XJ) en Maserati (Quattroporte). Maar leeftijd, lekkers en al het bovenstaande in acht genomen hou je best ons magazine in de gaten voor de onvermijdelijke koningsstrijd tussen Mercedes en BMW.

We geven ook nog even mee dat de nieuwe BMW 7 Reeks een van de sterren op het Autosalon van Frankfurt wordt.

En de cijfertjes?

Motor: 2998 cc, V6 (turbodiesel), 155 kW/265 pk bij 4000 opm, 620 Nm bij 2000-2500 opm Transmissie: automatische achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 5098/1902/1478 mm Gewicht: 1830 kg Koffer: 515 l Ophanging: dubbele driehoeken/multilink Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 6,1 sec. Normverbruik: 4,5 l/100 km CO2-uitstoot: 119 g/km Prijs: 83.500 euro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geschreven door op