Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M135i xDrive (2019)

De nieuwe BMW 1 Reeks is er meteen als snelle M135i, voortaan aangedreven door een 306 pk en 450 Nm sterke 2 liter-turbobenzine. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De M135i is de topversie van de nieuwe BMW 1 Reeks. Onder de motorkap ligt een dwarsgeplaatste vierpitter met een cilinderinhoud van 2 liter, een vermogen van 306 pk en een maximaal koppel van 450 Nm. De Steptronic-achttrapsautomaat en de xDrive-vierwielaandrijving zijn standaard.

Wat moeten we nog onthouden van de BMW M135i?

  • Bouwt op evolutie van het UKL-platform
  • xDrive-vierwielaandrijving met Torsen-differentieel
  • Verlaagde ophanging, aangescherpte stuurinrichting, grotere remmen (M Sport)
  • 2 liter-turbobenzine met 306 pk en 450 Nm
  • 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden

De concurrentie?

  • Het aanbod vierwielaangedreven hot-hatchmodellen met een premium uitstraling blijft beperkt tot de Audi S3 Sportback Quattro, de Mercedes-AMG A35 4Matic en de Volkswagen Golf R 4Motion.

Testomstandigheden?

  • We konden de M135i testrijden in de omgeving van Garching, waar de M-afdeling van BMW zich situeert. In droge omstandigheden en op glooiiende wegen met uitstekend asfalt.

Specificaties testvoertuig?

  • Kleur: Misano Blue
  • Opties: adaptieve demping
  • Banden: Pirelli Pzero (225/40 R18)

Lees ook:

Achterwielaandrijving behoort niet langer tot de mogelijkheden?

Neen. BMW gooit het immers over een heel andere boeg met de derde generatie van de 1 Reeks. Het eigenwijze baasje wordt een meeloper, met een nieuwe architectuur die de motoren dwars legt en die voorwielaandrijving promoot. Zoals we dat eerder zagen bij zowel de X1 en de X2 als bij de 2 Reeks Active en Grand Tourer, die hun technische basis delen met de Mini Countryman. En zoals we dat ook zien bij de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse, de voornaamste concurrentie voor deze BMW. En bij zowat alle wagens uit de compactklasse, van de Hyundai i30 tot en met de Volkswagen Golf. 

Vrees niet, deze M135i komt niet met voorwielaandrijving. Wel met xDrive. Het gaat over een 4x4-systeem dat tot 50% van het motorkoppel naar de achterwielen stuurt en dat geruggesteund wordt door een mechanische sper, een in de automatische Steptronic-transmissie geïntegreerd Torsen-differentieel dat de aandrijfkrachten tussen de voorwielen optimaliseert. Intussen zorgt de ARB-technologie van de BMW i3 voor een betere communicatie tussen de verschillende sensoren en diverse rijhulpsystemen, waardoor de dynamische tractiecontrole nog efficiënter tussenkomt.

Test BMW M135i xDrive - AutoWereld 2019

Rijdt de M135i nog steeds als een BMW?

Deze M135i geldt als de hot-hatchvariant van de nieuwe 1 Reeks. Bovenop de xDrive-vierwielaandrijving met Torsen-differentieel veronderstelt dat ook aanpassingen aan het onderstel. Dan hebben we het over de verlaagde M Sport-ophanging (optioneel met adaptieve demping), de scherpere M Sport-stuurinrichting of de grotere M Sport-remmenset. De bredere 18-duimsvelgen rekenen op kleverig Pirelli PZero-rubber.

Vanaf de eerste meters is het duidelijk dat München onderstuur de oorlog verklaart, want wat kan de M135i hard op zijn voorwielen leunen vooraleer hij het noorden kwijtgeraakt. En dan hoef je geeneens te panikeren: een beetje met het gaspedaal spelen en je wringt deze BMW weer op de ideale lijn. Terwijl het mechanische sperdifferentieel je onweerstaanbaar door de bocht trekt, houden de xDrive en het DSC de ideale balans.

De stuurinrichting zou wat meer feedback mogen genereren, maar de remmen kwijten zich uitstekend van hun taak en zelfs in zijn meest dynamische stand weet het onderstel uitstekend weg met de occasionele rimpels op het verder biljartvlakke asfalt. Van enige nervositeit is nooit sprake, deze hot hatch zet je precies waar je hem hebben wil. Dat hij minder gewicht op de schaal zet en een hogere koetswerkrigiditiet kan voorleggen, speelt evenmin in zijn nadeel.

De M135i duikt sneller naar de koord, houdt meer momentum halverwege de bocht en maakt daarna sneller weer vaart. En doet dat op een efficiënte, doch best amustante en verrassend comfortabele manier. En toch. Toch overvalt ons het gevoel dat het allemaal generisch blijft, dat deze BMW net zo goed een Audi of een Mercedes had kunnen zijn. Goed nieuws voor de eigenaars van de vorige 1 Reeks, zeker als het een achterwielaangedreven exemplaar met manuele versnellingsbak betreft. Want die hebben een toekomstige cultauto in de garage staan.

Test BMW M135i xDrive - AutoWereld 2019

Compenseert de nieuwe turbomotor dat gebrek aan karakter?

Aan power geen gebrek, want die nieuwe turbobenzine blaast als een bezetene. Het is geen zes-in-lijn meer, maar een 2 liter-vierpittertje. Eentje die goed is voor een vermogen van 306 pk, waardoor de M135i precies even krachtig is als de Mercedes-AMG A35. Maar met 450 tegenover 400 Nm pronkt de BMW wel een hoger maximumkoppel. Samen met de Launch-controlehulp en de vierwielaandrijving zorgt dat ervoor dat de sprint van 0 naar 100 km/u niet meer dan 4,8 seconden hoeft te duren.

Het blokje zit nooit om kracht verlegen, zelfs bij lage toerentellen schiet de 2 liter-krachtbron razendsnel uit zijn sloffen. En hij geraakt maar niet buiten adem, want tussen de 1.750 en de 6.500 toeren blijft het ding haast maken. Zelfs de soundtrack van de viercilinder is niet verkeerd. Maar het is geen zes-in-lijn. De viercilinder presteert beter en verbruikt minder, maar we missen karakter.

Het AutoWereld-verdict?

Jawel, de nieuwe BMW M135i heeft veel van zijn eigenheid verloren. Hij oogt, rijdt en voelt wat banaler dan zijn voorganger. Maar vergis je niet, onderweg blijt het een duivels karretje.

Test BMW M135i xDrive - AutoWereld 2019

 

In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks

Geschreven door op