Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M140i (2017)

De BMW M135i wordt een M140i. AutoWereld doet de test met de vreemdste eend in de hot-hatchbijt.

44.550 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De M140i volgt de M135i op als krachtigste en dus snelste 1 Reeks van het BMW-gamma. Nu spelen de specificaties noch de prestaties een hoofdrol, het is zijn eigengereide concept waarmee de Duitse atleet zich van de hot-hatchmeute onderscheidt. Met zijn zes-in-lijn en achterwieldrijving is de BMW M140i een rijdend anachronisme.

Even samenvatten:

  • Sinds de facelift van de 1 Reeks heet de M135i nu M140i
  • Verkrijgbaar met RWD en met de xDrive-vierwielaandrijving
  • Verkrijgbaar met manuele zesbak en met de Steptronic Sport-achttrapsautomaat
  • Verkrijgbaar als drie- en als vijfdeurs
  • Zes-in-lijn met twinscroll-turbo voortaan 340 pk sterk
  • Sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u

2017 BMW M140i - test

Een rijdend anachronisme?

Alles aan de BMW M140i vloekt met de huidige tijdsgeest. Waar de concurrentie het bij compacte vierpitters houdt (of bij een iets minder compacte vijfcilinderkrachtbron in het geval van de Audi RS3 Sportback Quattro), zweert de snelste 1 Reeks bij een zes-in-lijn. Als vanouds krijgt het direct ingespoten 3 liter-blok de hulp van een twinscrollturbo, van de variabele Valvetronic-kleppentiming en van de dubbele Vanos-nokkenassturing. Met de overgang van M135i naar M140 komt een motorupgrade die het vermogen van 320 naar 340 pk boost.

Waar de hot-hatchgilde het voortaan met ofwel voor- ofwel vierwielaandrijving doet, zegent BMW de M140i bovendien met achterwielaandrijving. Tenzij je voor de optionele xDrive-vierwielaandrijving gaat, natuurlijk. Schakelen doe je met een manuele zesbak of met een automatische achtbak, die een sportstand combineert met een sequentiële schakelmodus met peddels achter het stuur.

2017 BMW M140i - test

Is anders ook beter?

Elk voordeel heeft zijn nadeel. De geblazen zespitter heeft karakter, klinkt lekker en gaat als een speer. Het maximale koppel bedraagt liefst 500 Nm en spreidt zich tussen de 1.520 en de 4.500 toeren per minuut, wat resulteert in een romige krachtontplooiing die een compacte turbokrachtbron vreemd is. Het flexibele 3 liter-motorblok hangt kort aan het gaspedaal en trekt vanuit elke versnelling. Ongetwijfeld levert de manuele zesbak meer rijplezier op, maar ook de Steptronic Sport presteert uitstekend.

Nu zet die zes-in-lijn wel extra kilo's op de weegschaal. Om de repercuties op de rijdynamiek te pareren, legt BMW de motor zo ver mogelijk naar achteren. Maar dat heeft dan weer een negatief effect op het interieur, want ruim kan je de 1 Reeks niet noemen. Ook het design met die lange snuit en die korte kont blijft na al die jaren wat wringen. Herkenbaar en eigenzinning, maar niet mooi. Zelfs niet met de specifieke M-aankleding die standaard is op de BMW M140i.

2017 BMW M140i - test

Zolang het Freude am Fahren maar overeind blijft...

Zeker. In vergelijking met de gefocuste, met het oog op messcherpe Nordschleife-rondtijden ontwikkelde hot-hatchkanonnen zoals de nieuwe Honda Civic Type R of de Volkswagen Golf GTI Clubsport, komt de M140i aanvankelijk wat ongecontroleerd en zelfs wat mellow over. Het stuur is niet meteen direct en het koetswerk gaat stevig hangen wanneer je een bochtencombinatie aanvalt, net voor het aantikken van de apex lijkt deze BMW alle kanten op te gaan. Zeker als het wegdek er niet onberispelijk bijligt.

Probeer niet te vroeg en te ijverig weer op het gas te gaan staan, want door de afwezigheid van een sperdifferentieel weten de snel overmande achterwielen niet altijd wat doen met die trappelende paardenkrachten en die duwende Newtonmeters. Maar daar staat een ongeëvenaarde levendigheid tegenover, waarmee een heleboel ouderwets rijplezier te beleven valt. Je hoeft niet op een centimeter meer of minder te zien, de BMW M140i laat zich liever gooien en smijten. Je hoeft geen supersonische snelheden op de klokken te zetten vooraleer het plezant wordt.

2017 BMW M140i - test

Het verdict?

De BMW M140i is geen schoonheid en geen ruimtewonder. De zes-in-lijn zuipt als een tempelier. Het stuur mist preciesie, de remmen uithoudingsvermogen en de achterwielaandrijving een sperdifferentieel. Het onderstel verliest al snel houvast wanneer het wegdek aan het rimpelen gaat. Allemaal waar.

Maar wie niet op rondetijden maar op rijplezier jaagt, kan zich moeilijk een leukere compagnon bedenken. De M140i is een BMW van de oude school.

2017 BMW M140i - test

 

In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks

Geschreven door op