Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M2 CS (2020)

De BMW M2 Competition krijgt het gezelschap van de nog snellere CS, kort voor Competition Sport. AutoWereld doet de test.

96.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De CS is een BMW M2, maar dan nog harder, nog krachtiger en nog sneller dan de M2 Competition. Wat moet je nog weten? Bekijk de video!

Concurrentie?

De Audi TT-RS is geen partij voor de BMW M2 CS, de Competition werpt zich eerder op als rivaal voor de Porsche 718 Cayman GTS 4.0 of zelfs voor de GT4. Bij Mercedes-AMG bieden zowel de A45 S en de CLA 45 S wat weerwerk.

Testomstandigheden?

We wisselden de ietwat teleurstellende Mini GP voor deze M2 CS. We reden de BMW over hetzelfde pretparcours, dat vooral verlaten slingerbanen telt.

Specificaties testvoertuig?

  • Opties: gerobotiseerde DCT-zevenbak met dubbele koppeling
  • Kleur: Misano Blue
  • Banden: Michelin Pilot Super Sport

Weetjes?

BMW zou groen licht gegeven hebben voor een nieuwe M2. Dat blijft een achterwielaangedreven sportcoupé, gebaseerd op het platform waarop de Z4 Roadster staat en aangedreven door de zes-in-lijn van de nieuwe M3.

Krachtiger?

De Competition Sport wordt aangedreven door het S55-blok dat we kennen uit de M2 Competition en dat ook dienst deed in de BMW M3 van de vorige generatie. De 3 liter-turbobenzine krijgt een nieuw uitlaatsysteem, waardoor het vermogen klimt van 410 naar 450 pk. Die extra paardenkrachten moet je gaan zoeken in de hogere toerentallen, waardoor de CS zijn extra motorpotentieel pas toont wanneer je er echt voor gaat. Maar dan gaat het ook vooruit.

Geholpen door de lanceerhulp van de gerobotiseerde zevenversnellingsbak sprint deze BMW in 4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een elektronisch geregelde topsnelheid van 280 km/u, al zijn het de overweldigende tussensprints die een glimlach op je gelaat toveren. Het maximale koppel bedraagt een genereuze 550 Nm, beschikbaar tussen de 2.350 en de 5.500 toeren per minuut.

En dat is meer dan genoeg, want ondanks de installatie van een opgewaardeerd sperdifferentieel moeten de brede achterwielen alle zeilen bijzetten om die power aan de grond te krijgen. De M2 CS komt standaard met rubbersporen. De specifieke soundtrack van de geblazen zes-in-lijn krijg je er gratis bij.

test BMW M2 CS - AutoWereld 2020

Sneller?

Op zoek naar snellere rondetijden nam de M-afdeling het koetswerk, het onderstel én de motor flink onder handen. Met resultaat: de CS zou de Nordschleife van de legendarische Nürburgring minstens 8 seconden sneller ronden dan de andere M2-modellen.

Lichter?

De CS staat op een dieet van koolstofvezel, toch weegt hij geen grammetje minder dan de M2 Competition. Omdat BMW het nagelaten heeft om het interieur te strippen, maar vooral omdat de M-divisie zowel het chassis als de ophanging verstevigd heeft. En die structurele verstevigingswerken doen de inspanningen om het gewicht te drukken teniet.

Nu zijn die kilo’s wel anders verdeeld. De uit koolstofvezel vervaardigde dakconstructie verlaagt het zwaartepunt en de gesmede 19-duimsvelgen het onafgeveerde gewicht, wat ervoor zorgt dat de nog steeds met een perfecte 50/50-gewichtsverdeling gezegende Competition Sport wat lichtvoetiger van de ene naar de volgende bocht dartelt.

test BMW M2 CS - AutoWereld 2020

Stoerder?

De koetswerkaanpassingen lopen parallel met die van de GT4-raceversie en optimaliseren zowel de koeling als de aerodynamica. De M2 CS draagt een aangepaste voorbumper met splitter, een hertekende motorkap met ventilatiesleuven en een herwerkte achterdiffusor. Al herken je deze versie het makkelijkst aan de nieuwe vleugel op de achterklep, die er samen met het overige spoilerwerk voor zorgt dat deze BMW zich stabieler gedraagt aan erg hoge snelheden

Het interieur kan zijn leeftijd moeilijk verstoppen. Dit is een BMW van de vorige generatie: de moderne modellen beschikken over een nieuw dashboardconcept met meer mogelijkheden. Toch zorgen versiespecifieke aanpassingen ervoor dat de M2 CS de juiste cockpitambiance vindt. De stuurvelg vinden we wat te dik, maar de sportstoelen zitten prinsheerlijk en de alcantara bekleding heeft cachet. Juist jammer dat de afwerking niet altijd even strak is, wat niet zou mogen voor een wagen met dergelijk prijskaartje.

Leuker?

Het chassis gaat al een tijdje mee, maar blijft bekoren met zijn heldere communicatie en zijn ouderwetse gretigheid. Het is geen scalpel, zoals een Alpine A110 S of een Porsche 718 Cayman GTS. Toch snijdt deze BMW als de besten. Zijn de M2 en de M2 Competition onverschrokken hooligans, dan gedraagt de CS zich beduidend beschaafder. Dat heeft alles te maken met zijn specifieke onderstelset-up, die ervoor zorgt dat de tomeloze motorkracht beter aangewend wordt om snelheid te maken en dat er minder energie verspild wordt om deze coupé in het gareel te houden.

Dat merk je vooral bij het insturen. Je kan harder op de voortrein leunen en je hebt minder stuurcorrecties nodig om de geplande rijlijn aan te houden, terwijl de grotere remmen ervoor zorgen dat je later in de ankers kan. Heb je de apex gestreeld, dan begint de delicate opdracht om Competition Sport in een rechte lijn weg te katapulteren. Want het ingebouwde onderstuur bij het ingaan verandert snel in excessief overstuur bij verlaten van de bocht. Toch heb je nooit het gevoel de controle te verliezen.

De Competition Sport dankt veel aan zijn demping; het is de eerste M2 die zijn passieve set-up ruilt voor adaptieve exemplaren. Die zorgen ervoor dat het wegcomfort aanvaardbaar blijft en je deze BMW ook dagelijks kan gebruiken, maar houden ook de koetswerkbewegingen beter onder controle. De hele wagen voelt een stuk directer aan, waardoor de elektronische rijhulpmiddelen niet paniekerig moeten bijspringen en je nog sneller aanvoelt wat deze CS eigenlijk van plan is. Het brengt niet alleen rust, maar roert ook wat extra daadkracht en puurheid toe aan de reeds sensationele rij-ervaring.

test BMW M2 CS - AutoWereld 2020

Duurder?

Deze M2 CS is een van de leukst sturende sportwagens die je momenteel kan kopen. Toch als er nog exemplaren resten, want de 131 stuks die BMW reserveerde voor de Belgische en de Luxemburgse markt hebben intussen een eigenaar gevonden. Die telden minstens 96.500 euro neer voor hun Competition Sport, wat deze versie ongeveer 30.000 euro duurder maakt dan de M2 Competition.

Het AutoWereld-verdict?

BMW bewijst dat het nog steeds echte rijdersauto’s kan maken. De M2 CS is geen hooligan, maar een entertainer. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas