Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M240i Coupé xDrive (2021)

Ze dwepen bij BMW met de 2002 omdat de nieuwe M240i xDrive Coupé zoveel mee zou hebben van zijn illustere grootvader. Of we dat DNA er dan ook instant wisten uit te halen? AutoWereld doet de test.

57.250 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De opvolger van wat misschien wel de geinigste BMW van het afgelopen decennium was. Zeker als M2 bleek de zogeheten F22 heel wat harten sneller te doen slaan. En nee, die opgekrikte rikketik had niets vandoen met enige onkunde. Integendeel.

Ook nu belooft BMW trouwens dat de 2 Coupé - G42 voor de vrienden - je sluitspier ongemoeid zal laten. Meer zelfs, de M240i, 'slechts' een modale M Performance, zou de rijtechnische bravoure van de M2 moeten declasseren. Wetende dat de officieuze projecttitel voor deze zakbroekracer 'The Ultimate Driftmachine' was, schept dat toch wel de nodige verwachtingen, niet?

De daadkracht moet daarbij komen van:

  • Opnieuw die dot van een 3 liter-zes-in-lijn, weliswaar nog wat opgekieteld tot 374 pk en 500 Nm
  • Het CLAR-platform van de 3 en 4 Reeks. In deze wel specifiek getuned voor de sportievere missie van deze 2.
  • Achterwielaandrijving. Of op z'n minst een op de achterkant gerichte focus, gezien deze M240i er - voorlopig - enkel komt met xDrive.
  • Het M Sport-differentieel. Een volledig variabel én mechanisch sper dat het overschot aan vermogen versluist tussen de achterwielen. Kwestie dat de voorste rubbers er maar aan te pas moeten komen als het echt, echt, echt niet meer gaat.
  • De M Sport-uitlaat. Omdat elke actiefilm nu eenmaal vraagt om een degelijke soundtrack. 

De concurrentie

  • Bij gebrek aan beter zal het weerwerk in deze van de Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC en Audi S3 berline moeten komen. Ja, we weten het, dat zijn beide sedans met volwaardige achterdeuren en - in het geval van de Audi - proporties die hoogstens eens tegen een coupédesign hebben gelegen. 

    Verder komen we echter niet omdat alles wat enigszins de vergelijking zou kunnen doorstaan of is uitgestorven of minstens een segment hoger speelt of in een 'utilitair' jasje werd gestoken. Geloof ons, er is geen enkel weldenkend merk dat zijn SUV Coupé de ring vrijwillig de ring in zal sturen tegen deze 2 Coupé.

Testomstandigheden

  • München, baby! In de heimat lijken BMW's altijd net dat beetje beter te presteren. Het helpt natuurlijk dat ze de streek rond Garching - waar BMW een satellietkantoor heeft - hebben geplaveid met onberispelijk asfalt. Tarmac waar nu wel wat extra rubberstrepen op gekrijt staan. Sorry!

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Tundernight-paars. Een tint die ons spontaan deed afvragen of Coucke zich nu ook al bij BMW had ingekocht?
  • Velgen: de 893M-19 duimers met aangepaste Michelin Pilot Sport-rubber. Een optie in beide gevallen. Overigens kan je ook 20 duimers vijzen onder deze 2 Coupé, zij het dat je er dan wel de M Performance Parts-cataloog bij moet halen.
  • Opties: Vooraleer je ook maar iets anders aanduid, zie dat de adaptieve dempers op je bestelbon staan. Mooi en stoer is het zeker, zo'n M sportophanging. Maar om er bij de 2 Coupé ook 'comfortabel' - en da's dan nog een understatement van jewelste - aan vast te hangen, ga je je toch echt moeten beroepen op die actief gestuurde stoters.

Ja, maar wat is het nu? Lijkt de BMW M240i xDrive Coupé nu op de 2002 of op zijn voorganger? 

Het zal allicht een stuk mooier staan op het geboortekaartje, maar als ze bij BMW heel eerlijk zijn, zullen ze ook wel bekennen dat er maar weinig is dat naar het roemruchte verleden verwijst. Kortom, de huidige is vooral een esthetisch voortzetting van de vorige. Een stilistische conclusie die ineens wel wat haters van de hedendaagse BMW-stijl op de hand zal krijgen: ze impliceert namelijk dat de 2 Coupé het doet zonder de disproportioneel grote nieren van de rest van de familie.

Tot daar de vergelijking, want voorts tapt deze 2 Coupé toch uit een ander vaatje. Het begint al bij het maatwerk dat een stevige rek kreeg in vergelijking met dat van de F22 (zoals de 2 Coupé uit 2014 intern wordt genoemd). Met 4,54 meter in de lengte, 1,84 meter in de lengte en 1,39 meter in de hoogte is de G42 – of dus de codering van de huidige 2 Coupé – respectievelijk 10,5 centimeter langer, 6,4 centimeter breder en 2,8 centimeter lager dan voorheen.

Het spreekt voor zich dat die afmetingen ook hun invloed hebben op sporen en wielbasis. Vooraan komt er 5,4 centimeter bij, achteraan is dat 3,1 centimeter en tussen de assen heeft de 2 Coupé, met een totaal van 2,74 meter, nu 5,1 centimeter meer in de aanbieding. Dimensies die niet alleen zorgen voor een stoerdere en meer geblokte pose, maar evenzeer voor een lager zwaartepunt en meer grip door de wijder uitstaande wielen.

Er is nog altijd een achterbank, zien we. Bruikbaar deze keer?

In theorie wel, al leert de praktijk echter dat de tweede zitrij er – opnieuw –louter is voor de vorm. Of een stel kleuters.

Voor volwassenen is het er simpelweg te krap, zowel voor het hoofd als voor de benen, om er echt lang te kunnen resideren. Hetzelfde gaat op voor de symbolische 20 liter die de koffer groeide of de 3,5 centimeter die de laaddrempel zakte.

Het zal hem misschien wel iets schelen, maar echt veel praktischer maken ze de bagageruimte van deze 2 Coupé er daarom niet op.

Puur hypothetisch - want uiteraard willen we die zespitter. Maar stel dat we de 2 Coupé toch op iets anders zouden willen laten draaien, kan dat dan?

Tuurlijk. Bij de commerciële lanceringen zal BMW zijn Coupé ook leveren als 220i en 220d, 2 liter-viercilinders die respectievelijk 184 pk en 300 Nm en 190 pk en 400 Nm sterk zijn.

In de zomer van 2022 komt eveneens de 230i de line-up vervoegen, een 2 Coupé die uit dezelfde 2 liter-vier-in-lijn van de 220i nu 245 pk en 400 Nm puurt. Exact dus wat die blokken ook leveren in de gelijknamige 3- en 4-Reeks-varianten. Het siert BMW dat ze – ondanks de lagere numerieke orde binnen de cataloog - het vermogen voor de ‘kleinere’ 2 Coupé toch niet hebben gedowntuned.

De goede verstaander heeft daarmee allicht wel begrepen dat er ook aan de 374 pk en 500 Nm van de 3 liter-zes-in-lijn niet werd getornd. Een dijk van een turbobenzine die met een paar aanpassingen – lichtere zuigers en drijfstangen, een twin-scroll turbo met indirecte luchtkoeling, een gesmede krukas en tot 350 bar aan inspuitdruk – niet alleen 34 pk krachtiger is geworden dan voorheen, maar, dixit BMW, ook een stuk efficiënter.

Wat dat laatste betreft, zou je volgens de WLTP ergens uit moeten komen op een gemiddeld verbruik dat schommelt tussen de 8,1 en 8,8 liter per 100 kilometer (185-200 g/km CO2). We kunnen je echter verzekeren dat, als je regelmatig de 4,3 seconden na wil jagen die deze M240i xDrive klokt op de 0 tot 100 km/u, je een pak meer benzine nodig zal hebben.

Spurtjes waar deze 2 Coupé bijzonder toe uitnodigt. De ronk is niet meer zo intens als weleer, maar de eveneens af fabriek gemonteerde M Sport-uitlaat grolt – in samenwerking met de luidsprekers –nog altijd hard genoeg om zijn chauffeur instant in ‘attack modus’ te krijgen. Of Sport Plus, zoals ze het bij BMW diplomatischer verwoorden.

Een programma van het Driving Experience Control dat als vanouds bestaat naast Comfort, Sport en het naar eigen smaak in te stellen Adaptive. Settings die, eveneens zoals gewoonlijk, hun invloed hebben op motorkarakter, gasrespons, schakelbewegingen (de achttrapsautomaat is standaard voor elke 2 Coupé), de stuurbekrachtiging én de adaptieve dempers.

Als die laatste tenminste werden bijbesteld (enkel op de M240i). Doen, zouden we zeggen. In Comfort bleken die namelijk een perfect compromis te bieden tussen sportiviteit en dagdagelijks bruikbaarheid. Gezien de nogal strakke afstelling van de veerpoten – zeker de M Sport-exemplaren – lijkt het ons dat de standaarddempers met hun liftgerelateerde demping te kort zullen schieten om de pendelritten afdoende aangenaam te houden.

Bon, hoe zit dat nu met dat rijden? Lost de BMW M240i xDrive Coupé nu alle verwachtingen in?

Oh jawel. De 2 Coupé wil vooral leute schenken aan de meute, en kan dat ook omdat – in tegenstelling tot de 2 Gran Coupé en Active Tourer – hij niet op het UKL2-platform van de 1 Reeks staat, maar wel op de CLAR-onderbouw van de 3 en 4 Reeks.

Het achterwielaangedreven chassis van die middenklassers liet een pak meer ruimte om de dynamische capaciteiten die BMW in het lastenboek had vooropgesteld, ook daadwerkelijk te voorzien van een gepaste vertaling. Dat begint al bij de torsionele rigiditeit van het body-in-white dat in de huidige 2 Coupé zo’n 12 procent is toegenomen. Verder benadert de gewichtsverdeling een perfecte 50/50-verhouding en lieten de al vernoemde bredere sporen ook meer ruimte voor een sportievere afstelling van het camber.

Dat laatste laat zich trouwens weldegelijk voelen. In tegenstelling tot de soms wat nerveuze voorkant van de vorige 2 Coupé – zeker als daar een zes-in-lijn in rustte – lijken de 19 duimers (standaard bij de M240i xDrive die we in deze hebben getest) wel verankerd aan het asfalt. Bijkomende stabiliteit die dus volledig op het conto mag van de herwerkte voortrein.

Wat daarom niet wil zeggen dat die extra zekerheid daarom geknaagd zou hebben aan de speelsheid. BMW hield de focus op de achterwielen, zelfs dus als de meerplatenkoppeling van het xDrive ook de voorwielen in de aandrijving kan betrekken.

De vermogenstransfer vindt dan ook maar plaats als er onderstuur dreigt of de elektronica aangeeft dat de achterwielen het niet meer bolgewerkt zouden krijgen. Situaties die zich amper manifesteren, gezien de M240i standaard geleverd wordt met het volledig variabel te sperren M Sport-differentieel.

De elektronische sturing stuurt daarbij meer vermogen naar het buitenste wiel (eerder dan het wiel aan de binnenkant af te remmen) zodat het vermogen quasi altijd ten volle benut kan worden.

Het moet dan ook van de vorige M2 Coupé geleden zijn dat we nog zo enthousiast en zonder het minste verlies van vertrouwen bochten hebben aangevallen. De M240i laat ten allen tijde verstaan wat hij van plan is, met een perfecte controle over zowel de voor- als achterkant. Zoals al gezegd: The Ultimate Drifting Machine.

Zijn er binnenin zaken die de BMW 2 Coupé - en bij uitbreiding de M240i xDrive Coupé - uniek maken?

Bitter weinig. Eigenlijk zijn dat enkel de standaard sportstoelen die BMW lager inbouwde om de bestuurder een perfecte aanvalsmodus te garanderen achter het dikker uitgevoerde en eveneens tot de basisuitrusting behorende sportstuur.

Uiteraard is er nog een waslijst aan andere (M) Sport-onderdelen die aan de 2 Coupé toegevoegd kunnen worden. Optioneel voor de 220i en 220d, vaak standaard voor de M240i.

Ook qua comfort heeft BMW zijn stinkende best gedaan, waardoor evenzeer de nodige luxe (al dan niet beschikbaar in de 3 en 4 Reeks) voor handen is in de 2 Coupé. We denken daarbij aan de elektrisch verstelbare (M Sport) stoelen, de Harman Kardon-geluidsinstallatie, de head-up display (een primeur voor de 2 Coupé) of de semi-automatische Active Cruise Control met Stop&Go.

Zaken waarvoor je uiteraard dieper in je zak dient te tasten. Iets wat je overigens vrij snel mag doen, gezien de Duitsers de 2 Coupé met een vrij karige basisuitrusting van de band laten rollen. Af fabriek heb je qua gadgets recht op een gewone cruise control, een driezonige airco (waar ons, gezien de vrij onbruikbare achterbank, het nut van die derde zone wat ontgaat), parkeersensoren voor en achter en het basis BMW Live Cockpit met traditionele wijzers in de tellerpartij en het 8,8 duim grote aanraakscherm voor de multimedia (evenwel zonder navigatie).

Dat aanbod had dus best wat uitgebreider gemogen, toch voor de 57.250 euro die de hier gereden en beschreven M240i xDrive Coupé moet kosten.

>>> BMW 2 Coupé: ontdek alle modellen, versies en prijzen

Het AutoWereld-verdict

Niet alles in het leven draait om ratio. Gelukkig maar, want anders had de wereld nooit kennis gemaakt met deze M240i xDrive Coupé. Een pretraket pur sang die beleving stelt boven bruikbaarheid. Of hoe het opperste rijgeluk alweer blijkt te schuilen in BMW’s kleinste ding.

 

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagen

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!