Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M340i (2018)

Halfweg tussen 3 Reeks en M3, daar zit deze M340i. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

We testten de nieuwe BMW 3 Reeks (G20) onlangs als 320d, maar we konden inmiddels ook al met een prototype van de M340i rijden, de light-versie van de toekomstige M3, zeg maar. Met een zes-in-lijn die 374 pk uit zijn krukas schudt is dat al bepaald geen watje. De samenvatting:

  • Vernieuwde B58-motor, 374 pk en 500 Nm
  • Standaard vierwielaandrijving
  • Actief differentieel achteraan
  • Breder spoor, aagepaste ophanging
  • Sterkere remmen
  • Te koop vanaf de zomer

Wat is er veranderd?

Natuurlijk is hij afgetrainder dan een gewone 3 Reeks. Het spoor is verbreed en de ophanging met 1 centimeter verlaagd. Ook hier hanteert BMW standaard geen adaptieve dempers (ze zijn wel verkrijgbaar), maar progressieve exemplaren van het passieve type, die zowel bij het in- als uitveren meer controle genereren zonder teveel comfort te offeren.

Een stuur met variabele ratio is standaard, net als een actief differentieel op de achteras en een potigere reminstallatie. Opvallend: vooraan draagt de M340i velgen van 18 duim, achteraan 19. Ongebruikelijk voor een sportberline.

En de motor?

Dat is de jongste variant van BMW's B58-blok, dat je aantreft in modellen als de M140i, X3 M40i of Z4, en dus ook de daarvan afgeleide Toyota Supra.

Met vooral een kwart minder inertie in de twinscrollturbo, een hogere injectiedruk en een rode lijn van 7.000 opm. Hij genereert 500 newtonmeter en 374 pk. Standaard krijgt hij een achttrapsautomaat.

Hiervan wordt ook de volgende M3 afgeleid, de S58-motor zal echter debuteren in de aankomende (jawel) X3 M.

Hoe rijdt de BMW M340i?

We prezen hier eerder al de verbeteringen in het weggedrag van de nieuwe 3 Reeks, zaken als het bredere spoor en de genuanceerde dempers maken er andermaal een sportief snoepje van. We testten deze nog wat atletischere variant, nodeloos gehuld in camouflagewrap, op een uitgeregend Portimão.

Het was er op eieren lopen, zuiderse circuits die na maandenlange droogte plots water zien, zijn doorgaans spekglad. De standaard vierwielaandrijving genereert daarbij meteen een extra vangnet, het viel ons op hoe snel en soepel die de overtollige trekkracht van achter naar voor stuurde, in die mate dat deze rappe 3 blijft aanvoelen als een achterwielaandrijver. En hoe de voortrein bijt. Je kan erop blijven 'leunen' zonder dat de auto je verveelt met onderstuurneigingen. Met al die souplesse en beweeglijkheid voelt hij opvallend compact aan, niettegenstaande de modelwissel weer een aanzienlijke groeistuip meebracht.

De zescilinder is soepel en zoet, klimt gretig in toeren en klinkt wild. Iets te wild, de wat articiële uitlaatbrom flatteert hem eigenlijk niet. Hij gaat als een speer: van 0 naar 100 km/u duurt een schamele 4,4 seconden.

Hoe herken je hem?

Je moet goed kijken, maar de voornaamste weggever zijn de in matgrijs uitgevoerde nieren, spiegels en en uitlaattipjes. BMW voorziet als optie ook nog een sportievere koetswerkkit, maar die maakt de auto er niet bepaald mooier of eleganter op, met een voorbumper boordevol hoeken, plooien en uitstulpingen.

Het AutoWereld-oordeel?

Een korte testrit op een nat circuit vertelt natuurlijk slechts een deel van het verhaal. Wat we echter onhouden van de nieuwe M340i is zijn naturel, zijn beweeglijkheid en zijn soepele stuurslag. Geen extremist zoals de M3 doorgaans is, gewoon een snel en scherp scheurijzer, bruikbaar voor alledag.

Op de lancering is het helaas nog even wachten, hij is er pas tegen de zomer, maar we weten wel al dat hij 65.500 euro gaat kosten.

Geschreven door op