Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M4 CS (2017)

Nog eens een speciale versie van de BMW M4, deze CS. Met in de eerste plaats wat meer vermogen. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De BMW M4, maar dan anders. Een héél klein beetje anders. We noteren:

  • Extra vermogen, tot 460 pk
  • Spoilerpakket in CFRP
  • Anders afgestelde ophanging
  • Iets meer circuitfocus
  • 40.000 euro (!) duurder

Wat krijg je voor die meerprijs?

Eigenlijk is deze CS gebaseerd op het Competition-pakket, dat sowieso verkrijgbaar is op de M4 voor een kleine 8.000 euro, en dat het vermogen opkrikt van 431 naar 450 pk. De CS doet er nog eens 10 pk bovenop. De trekkracht stijgt tot een aanzienlijke 600 Nm. De gerobotiseerde bak is standaard, daarmee gaat-ie in amper 3,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid zit op 280 km/u.

De ophanging is nog iets sportiever afgeregeld dan bij de gewone M4, vergelijkbaar met dat Competition-pakket eigenlijk. Koolstofkeramische remmen zijn een optie.

Verder is de aankleding wat anders, te weten een spoilerpakket rondom in geverniste CFRP, terwijl ook de motorkap uit dat lichtgewichtmateriaal vervaardigd is (en het dak, maar dat geldt voor élke M4).

Dit is geen hardleerse circuitversie als de M4 GTS van vorig jaar, dus een rolkooi is er niet. Om gewicht te sparen bedient de airco één in de plaats van twee zones en zijn er lichtgewicht deurpanelen. Het en der vinden we speciale CS-opschriften, zoals in de alcantara dashboardbekleding.

Bijzonder hier zijn verder de oled-achterlichten. Werkelijk prachtige lichtblokken die we voor het eerst zagen op de M4 GTS van vorig jaar.

Hoe rijdt de BMW M4 CS?

Wel, niet zo gek anders dan een gewone M4 natuurlijk, daarvoor zijn de veranderingen te subtiel. Maar op zichzelf natuurlijk wel behoorlijk sensationeel, dit is en blijft een beest van een auto. De extra trekkracht maakt hem nog iets brutaler, meer dragster-achtig. Je moet je hoofd erbij houden, maar mits goed bestuur kan je met dit ding werkelijk oerend hard gaan.

Het ware plezier zit echter in de scherpte van het chassis, de luisterbereidheid van de voortrein. Door het laag geplaatste en netjes uitgebalanceerde gewicht ligt de CS helemaal in evenwicht, en daarmee kan je lekker aan de slag op circuit, waar de enorme trekkracht van de zes-in-lijn het best tot zijn recht komt. Maar dat is niet anders dan bij elke andere M4.

BMW deelt ons wat dat betreft zelf mee dat de CS 14 seconden sneller rond de Nordschleife kan dan de standaard-M4.

Het AutoWereld-oordeel?

Al bij al een dubbel gevoel. Op zichzelf is de M4 CS een ge-wél-dig scheurijzer, vervelen zal je je niet gauw doen met dit straatmonster. Alleen: de meerprijs van zo'n 40.000 euro is wel héél veel geld voor een lichte oppepkuur. Met het Competition-pakket ben je een stuk goedkoper gesteld, met de opgespaarde duizendjes kan je desgewenst nog minstens één andere auto kopen. Tenzij de restwaarde meespeelt in je keuze, dan kan je eventueel een deel van de investering achteraf recupereren.

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Geschreven door op