Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Ik neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M5 (2017)

Geschreven door op

119.900 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat doet vierwielaandrijving met de nieuwe BMW M5? AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De vorige generatie kreeg een turbomotor in de boeg. En nu sneuvelt een tweede taboe, want de nieuwe M5 verdeelt zijn kracht over de vier wielen. Een logische evolutie, als we M-baas Frank van Meel mogen geloven: "Achterwielaandrijving zou de M5 alleen maar in zijn mogelijkheden beperken. Wanneer de weersomstandigheden en de wegen niet optimaal waren, was de limiet snel bereikt en namen tractiecontrole en ESP het over, wat bij de sportieve chauffeur voor frustraties zorgde. Vierwielaandrijving garandeert betere prestaties in alle omstandigheden".

Lees ook ons testverslag van de Mercedes-AMG E63 S 4Matic+

Maar de nieuwe BMW M5 is meer dan die xDrive-vierwielaandrijving:

  • xDrive-vierwielaandrijving heeft ook een RWD-modus
  • Opnieuw aangedreven door een V8-biturbo, nu 600 pk en 750 Nm sterk
  • 0-100 km/u in 3,4 seconden, topsnelheid van 305 km/u
  • Steptronic-achttrapsautomaat met M-kalibratie
  • Vanaf 119.000 euro

2018 BMW M5 MxDrive

Helpt de xDrive-vierwielaandrijving de BMW M5 om zeep?

Geen betere plaats dan het circuit van Estoril om die slimme vierwielaandrijving op zijn merites te beoordelen. Vertrekken doen we in de 4WD-modus, waarin de auto bevestigt dat je al heel stomme stoten moet uithalen om met deze machine in de problemen te komen. En op voorwaarde dat je correct instuurt, is er nauwelijks een zweem van onderstuur te bespeuren. Iets wat bij minder accuraat insturen vliegensvlug wordt gecorrigeerd.

Vanaf de tweede ronde schakelen we via de M2-knop op het stuur tegelijk de 4WD Sport-modus in en het DSC uit. Zorgen hoeven we ons niet te maken, zo blijkt wanneer we meteen na die eerste bocht een scherpere rechtse aansnijden om vervolgens zeer vroeg vanaf de koord opnieuw op het gas te gaan. Een secuur insturen dat bij het gas geven dadelijk wordt beloond met een achterkant die mooi meestuurt.

Wat ons aanmoedigt om weer een stapje verder te gaan, wat zich even verderop vertaalt in een mooie powerslide. Gecontroleerd, ook omdat het DSC bij het overschrijden van een bepaalde sliphoek toch ingrijpt. De BMW M5 voelt lang niet zo zwaar aan als het gewicht dat hij op de weegschaal zet. Er is natuurlijk een zekere inertie, maar die wordt snel gecompenseerd door de sensaties en het gevoel van perfecte controle.

2018 BMW M5 MxDrive

Maar je moet de 2WD-modus hebben, toch?

Hierop moeten we het antwoord schuldig blijven. Op de eerste plaats omdat ons omwille van de natte plekken op het circuit was gevraagd om deze niet in te schakelen. En op de tweede plaats omdat we er tijdens onze snelle rondjes niet eens aan gedacht hebben om ongehoorzaam te zijn. En als we heel eerlijk mogen zijn, we hebben die mogelijkheid niet eens gemist.

4WD, 4WD Sport of 2WD: de verschillende modi van het M xDrive-systeem uitgelegd

Waarom BMW ze dan aanbiedt? Misschien om diehards geleidelijk te laten afkicken. Wedden dat de 2WD-modus op de zevende generatie volledig verdwenen is? Wij hebben ze nu al niet gemist.

2018 BMW M5 MxDrive

Heeft de V8-turbomotor meer ziel gekregen?

De V8 heeft van de krachtpillen gesnoept, maar aan het karakter werd niet geraakt. Vooral het ontstellende gemak waarmee deze V8-motor zijn kracht ontplooit, maakt indruk. "Zijn duivels ontbindt" lijkt ons hier, ondanks de machtige prestaties - van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden blijft onthutsend snel - een beetje misplaatst. De verbeterde biturbo werkt zo beschaafd dat het vooral de g-krachten zijn die ons overtuigen.

Het vermogen van het 4,4 liter-blok bedraagt voortaan 600 pk, het maximale koppel staat nu op 750 Nm. Een winst van respectievelijk 40 pk en 70 Nm tegenover de vorige generatie. Het recept hiervoor begint met twee verbeterde turbo’s, die een snellere respons garanderen. Verder werden het in- en uitlaatspruitstuk herwerkt met het oog op een vlottere doorstroming en tenslotte werd de inspuitdruk tot 350 bar verhoogd. Dat zorgt voor kortere injectietijden, wat de power, de efficiëntie en de reactiesnelheid ten goede komt.

Schakelen gaat automatisch of manueel via de goedgeplaatste peddels achter het stuur. Als versnellingsbak werd na de SMG-bak in de E60 en de DCT-bak in de directe voorganger gekozen voor een in de M-ateliers gewijzigde Steptronic met Drivelogic-control die de werking in elke modus optimaliseert. In het dagelijkse verkeer genieten we van het gemak van de volautomatisch schakelende bak, die zijn werk op M-wijze doet. In zijn braafste stand vlot en economisch en zo via sneller op- en terugschakelend naar de manuele bediening, waarbij hij vliegensvlug door de acht verzetten bladert en zelfs met één impuls verschillende keren terugschakelt, tot in de juiste versnelling.

2018 BMW M5 MxDrive

Het AutoWereld-verdict?

De nieuwe BMW M5 overtuigt ons er al heel snel van dat de keuze voor voorvierwielaandrijving de juiste was. We moeten al als een volslagen idioot op het gas gaan staan voor de rijhulpsystemen ingrijpen. De twijfels die zich vertaalden in angst voor onderstuur en een gevoelloos stuur zijn na enkele kilometers al vergeten. Initieel gaat het koppel naar de achterwielen, waarna het 'teveel' naar de voorwielen flitst.

Op die manier genieten we nog meer van de fabelachtige acceleraties en raken we nog meer onder de indruk van de fenomenale stabiliteit, gecombineerd met een meer dan behoorlijk comfort van deze BMW M5, waarin we steeds meer de geest van de oudere generaties in terugvinden. Iets wat we in zijn voorganger een beetje kwijt waren geraakt.

2018 BMW M5 MxDrive

 

 

 

 

 

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks