Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M5 Competition (2018)

Harder kan altijd, maar of die Competition-kuur de M5 dan deugd doet? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De overtreffende trap van de M5, voornamelijk dan naar rijvaardigheid toe. We riepen al om ons moeder bij de 600 pk van de oorspronkelijke M5, dus daar veel aan sleutelen, was niet echt nodig. Niet voor ons en klaarblijkelijk ook niet voor de jongens van de M-divisie.

In een notendop waar ze zich dan wel op hebben gefocust:

  • de 4,4 liter-V8-biturbo kreeg er 25 pk bij, waardoor je nu een tiende sneller aan 100 km/u staat
  • de Competition ligt 7 millimeter lager tegen de grond
  • BMW zorgde voor het milieu door de installatie van een benzinepartikelfilter
  • Wil je een Competition, dan moet je minstens 9.200 euro meer meebrengen naar de BMW-boer.

De BMW M5 Competition rijdt dus beter. Aan wat ligt dat dan precies?

Voornamelijk details. Zoals de eerder vermelde 7 millimeter die de Competition verliest aan grondspeling, wat de koetsrol (voor zover die er zou zijn) ten goede komt. Door die operatie nam ook het camber van de voorwielen toe, waardoor laterale krachten in snel genomen bochten beter worden geabsorbeerd.

Gemorrel dat evenzeer leidde tot een andere bovenarm van de dubbele wishbone vooraan.De veren dan. Die staan zowel voor- als achteraan 10 procent straffer wat bijdraagt tot een beter stuurgevoel. Draagt evenzeer bij tot een sneller insturen: de stijvere motorsteunen. Die kunnen nu tot 900 N/mm aan koppel verdragen (580 N/mm voor de gewone M5), een fermere connectie die maakt dat dat Competition gretiger en preciezer naar de koord duikt.

Achteraan zitten de verschillen hem in de spoorstangen, waar kogelgewrichten nu de connectie maken met de wielen in plaats van rubberen verbindingsstukken, en de stabilisatorstangen, waar de voorspanning verhoogd werd, wat bij het betere bochtenwerk een grotere inzet van de kont moet garanderen.

En dat leidt dus tot een andere auto?

Niet dat de basis-M5 nu ineens een quistax is, maar de verschillen zijn toch frappant. Het gemak waarmee je de M5 Competition een bocht insteekt (die keramische remmen mogen dan wat kosten, ze zijn in deze een absolute steun en toeverlaat) en, nog meer, hem er nadien terug uitknalt, doet in een oogwenk vergeten dat je een bijna 2 ton zware en 5 meter lange berline van oor tot oor aan het gooien bent.

De grip lijkt schier eindeloos. Zelfs met het ESP in spelmodus geeft de achterkant geen krimp. Ook niet als je halverwege de bocht het gas er terug stevig oplegt. Wat niet wil zeggen dat de M5 Competition het driften verleerd zou zijn. Je moet er iets harder voor aandringen, maar eens het commando duidelijk is gepasseerd, schuift de BMW alsnog gracieus door de bocht. Al kan het even makkelijk door het DSC uit te schakelen en via het infotainment te scrollen naar de 2WD-stand.

Niets nieuws onder de zon. Ook de basis-M5 kan je zuiver op z’n achterwielen aandrijven en uit laten breken in 4WD. Zelfs aan de knoppenwinkel rond de automaatpook en diens instellingen, waarbij elke toets afzonderlijk drie standen in petto heeft voor respectievelijk de adaptieve dempers, de stuurbekrachtiging, de motorrespons en, met de pijltjes op het schakelheft, de snelheid van gangwissel, veranderde BMW niets. En toch voelt het alsof je zoveel meer controle hebt in de Competition. 

Zonder dat er iets veranderde aan de V8?

Correctomundo. Er kwam iets meer turbodruk, maar in essentie is de 4,4 liter dezelfde als die uit de 'gewone' M5. Zoals al gezegd, zien noch wij, noch BMW goed in wat je met een extra toef vermogen zou doen. In zijn standaardtrim rusht de M5 naar 100 km/u in 3,4 seconden, 200 km/u haalt hij in 11,1 tellen. Bloedstollend snel dus. Het is echt niet dat het tientje dat je wint tot 100 km/u en de drie tienden tot 200 km/u door die extra 25 pk je zoveel meer sensatie op zullen leveren. 

Dan hadden ze, wat ons betreft, beter werk gemaakt van een degelijke soundtuning. Nu klinkt de sportuitlaat eerder 'vals'. Dan hebben we het vooral over de gemaaktheid van de grol (die deels langs de luidsprekers komt) eerder dan over de juistheid van toon. 

De Akrapovic van de M3 had in deze niet misstaan, maar werd niet weerhouden omdat, afhankelijk van de bron die we raadpleegden, hij niet aansluit bij het doelpubliek/hij niet gehomologeerd geraakt is omwille van uitstoot- en geluidsrestricties.

Gelukkig is er nog het M Drivers Package dat het wit helemaal uit je oogbol weg kan trekken. Dat ontketent de V8 tot die het bij 305 km/u welletjes vindt. 

Is hij zijn opleg dan wel waard?

Ja en nee. 130.300 euro is immers een stevig bedrag, eentje dat finaal ongetwijfeld nog een stuk hoger uit zal vallen als er ook geshopt wordt in de optiecataloog. Al is het niet die forse investering die ons tegenhoudt.

De weerstand komt van twee bedenkingen. Ten eerste, de verschillen met de standaard-M5 laten zich pas echt voelen als je aan het boenderen gaat op een gesloten omloop. Gezien de berline vooral mikt op snel comfort, lijkt ons dat dan ook een wereld waar we de M5 niet al te vaak tegen zullen komen. 

Ten tweede, we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de Competition gezamelijk is ontwikkeld met de instap-M5. Die laatste is nog geen jaar oud, dus dat kan haast niet anders. 

Moedwillig een auto de markt inzetten wetende dat je niet veel later met een beter alternatief op de proppen komt, dat riekt naar boerenbedrog. En daar dragen we niet graag toe bij.

Het AutoWereld-oordeel?

Als Competition is de M5 eigenlijk perfect. Omdat de chassisaanpassingen de bulk aan vermogen efficiënter weggezet krijgen zonder dat je daarom al te veel toe moet geven op algemeen comfort. 

Alleen moet je er wel de piste mee op wil die mechanische branie zich ten volle ontplooien. Ben je dat niet van plan, hou het dan bij een modale M5. En kijk eens of je nog financiële reserve hebt voor een M2 Competition on the side.

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Geschreven door op