Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M8 Competition (2019)

De BMW 8-Reeks krijgt de organen van de M5. AutoWereld doet de test.

157.050 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De M-versie van de 8 Reeks, die dan ook dezelfde mechaniek krijgt als de rapste 5 Reeks, de M5. In het geval van de Competition-variant spreken we dan over 625 pk, waarmee dit de grootste cavalerie is die BMW ooit op straat loste (de Wraith van dochtermerk Rolls-Royce daargelaten).

De essentie:

  • V8-biturbo met 600 of 625 pk
  • Uitschakelbare vierwielaandrijving
  • 0-100 km/u in 3,2 seconcen
  • Instelbaar rempedaal
  • Ook als cabrio en vierdeurs (Gran Coupé)

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Op het schitterende circuit van Portimão, waar we wel vaker heen trekken om dit soort pk-beulen te testen. Een lastige en in dit geval ook nog eens natte omloop (de foto's werden op een andere dag gemaakt), met een boel blinde bochten en vlak voor het rechte stuk een rappe doordraaier waarvoor je je verstand op nul moet zetten.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Frozen Marina Bay-blauw
  • Banden: Pirelli P Zero, 275/35 R20 voor / 285/35 R20 achter

Leuke weetjes:

  • BMW had al eerder een 8 Reeks, begin jaren 90, en ook daarvan prepareerden ze een M8-versie, met atmosferische V12. Het bleef bij één prototype, de Beierse Ferrari ging rechtstreeks van het atelier naar het archief.
  • In de koffer zit geen gewone 12 volt-batterij, maar een exemplaar met lithium. Dat scheelt zo’n 20 (!) kilo.

De organen van de M5?

Zo is het. Ook bij BMW M wisselen de verschillende gezanten lustig onderdelen uit, en gezien de 8 Reeks op hetzelfde platform staat als de 5, is er dus aardig wat uitwisseling tussen de M5 en M8.

In de eerste plaats de V8-biturbo, die in deze Competition-versie 625 pk en 750 Nm uit zijn zuigers schudt. Goed voor een spurt naar 100 km/u in een luttele 3,2 seconden en een topsnelheid van 305 km/u, al moet je voor dat laatste het optionele M Driver’s-Pakket aanvinken.

Vierwielaandrijving is standaard, maar je kan hem wel quasi 100% achterwielaangedreven maken door het esp uit te schakelen. Ook een actief achterdifferentieel is standaard.

De gewrichten zijn voorzien van adaptieve dempers, versterkt en vooraan afgeregeld met extra negetief camber. Standaard krijgt de M8 stalen remschijven, carbonkeramische exemplaren zijn een optie.

De M-jongens zijn altijd al verlekkerd geweest op elektronische instellingen, en nu zijn ze ook met het rempedaal in de weer geweest. Een nieuwtje. Doordat de remdruk door een elektronische actuator gemoduleerd wordt,  konden ze ook daar twee instellingen aanbieden, Comfort en Sport, voor wie zijn pedaal liever wat geleidelijker dan wel directer heeft.

Het dak is van carbon?

Zoals wel vaker bij BMW M, daaraan herken je hem dan ook meteen. Dat maakt de auto er niet veel lichter op, de mechaniek en de verstevigingsprofielen brengen serieus wat extra kilo’s mee, maar het schaaft wel hooggelegen massa weg, en da’s altijd interessant.

Al bij al zijn er verder niet gek veel uiterlijke verschillen, de gewone 8 komt al behoorlijk venijning voor de dag, het sportpak verandert daar weinig aan. Klassiek zijn de vier uitlaatpijpen, terwijl we op de kofferklep een klein spoilerlipje aantreffen.

Vanbinnen de klassieke parafernalia: sportstoelen, een stuur met twee rode M-knoppen, enzovoort.

Welaan, hoe rijdt de M8?

Overdadig, haast. Met 625 pk heb je in zowat elke situatie meer vermogen dan je ooit benut krijgt, wat vaak ook het ontgoochelende is aan dit soort geweldenaars. Maar het is niet dat-ie geen raad weet met die cavalerie, oh nee.

Dat is het imposante hier, hoe simpel de M8 zijn 750 Nm in daden omzet. De riante Pirelli’s knappen een groot deel van het werk op, maar uitgekiend is vooral ook de transmissie, die bijzonder soepel, haast onmerkbaar, trekkracht naar de voortrein seint en tegelijk newtonmeters verdeelt tussen beide achterwielen.

De balans maakt indruk, dit is een bijna 5 meter lange coupé met alle bijhorende toeters en bellen - en dus zo’n 1,9 ton op de bascule - maar hij draait en keert als een kleine. De bom onder de motorkap doet je dat eveneens vergeten, de V8 gooit de beuk erin vanaf lage toeren, maar klimt tegelijk opvallend gretig in de hogere regionen. Tekort heb je nooit.

Sneu wel van het lelijke, vlakke geluid. De turbo smoort sowieso al wat natuurlijk ronk, de partikelfilters doen er nog een schep bovenop en de ingebouwde resonator, vlinderkleppen en digitale versterking brengen geen zoden aan de dijk. Het moet van ons niet luid zijn, maar wel mooier dan dit; daar doe je het tenslotte deels voor.

Het verdict?

Net als alle M’s, AMG’s en RS’en (Audi) volgt ook deze de doctrine van ‘hoe meer, hoe liever’. Zowel vermogen als grip zijn overdadig aanwezig, op een zodanig hoog niveau dat het onverantwoord wordt op de openbare weg nog het grensbereik te gaan aftasten. Da’s het schijnbaar onomkeerbare pad dat de Duitse luxemerken bewandelen (al zal de volgende generatie quasi zeker een hybride zijn, om niet te zwaar te wegen op BMW’s totale CO2-uitstoot).

Ook deze M8 is dus een woekeraar die op alle vlakken indruk maakt, van de machtige V8 over dat getalenteerde onderstel tot de nette aankleding en algemene gebruiksvriendelijkheid. Jammer wel dat hij een heel stuk duurder geworden is dan zijn feitelijke voorganger, de M6.

In dit artikel : BMW, BMW 8 Reeks

Geschreven door op