Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M850i xDrive (2018)

BMW heeft een opvolger voor zijn 6 Reeks Coupé. Eentje die ze klaarblijkelijk hoger inschatten gezien de 2+2 voortaan als 8 dient te worden aangesproken. Of dat er ook daadwerkelijk een betere GT van maakt? AutoWereld doet de test.

130.900 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

‘Een volledig nieuw model,’ schreeuwen ze bij BMW. De reïncarnatie van de 6 Coupé zeggen wij. En aangezien het onze vingers zijn die het klavier bestieren...

Nu, vooraleer we helemaal vast komen te zitten in de semantische discussie, laat ons misschien even focusen op de onweerlegbare feiten, te weten

  • De Coupé krijgt binnenkort navolging van een Cabrio en een Gran Coupé. Overigens staan er ook M-versies van die verschillende varianten op het programma.
  • BMW koos voor zijn chassisafstelling weer vol de kaart van Freude am Fahren. Met alle voor- én nadelen vandien.
  • Eén van de pluspunten is zonder meer de herwerkte 4,4 liter-V8 van de M850i die met 530 pk het esthetische spierballengerol voorziet van een mechanisch verlengstuk.
  • Luxe schrijft deze BMW met een bijzonder kapitale L. Zowel naar afwerking als uitrusting toe eert de Coupé dan ook zijn rang binnen het gamma.

‘Herwerkte V8’, wat moeten we daar dan precies onder verstaan?

BMW sleutelde vooral aan details. Maar doordat het lijstje met fijngetunede componenten aardig oploopt, zou je kunnen stellen dat de som een bijna nieuw blok heeft opgeleverd.

Bijna. Verder willen we (noch BMW overigens) het drijven. Aan de inhoud, zijnde 4,4 liter, veranderde er immers niets. Wel werden beide twinscrollturbo’s een maatje groter, komt de krukas in een nieuwe legering, zijn de zuigers sterker en kregen ze een Grafal-coating, ging de inspuitdruk omhoog (van 200 naar 350 bar) en zorgt een met een vlinderklep gecontroleerde klep voor een gepaste grom bij al die branie.

Met 530 pk en 750 Nm is dat trouwens wel wat. Hoewel de M850i tegen de 2 ton aanschurkt (1.965 kilo om precies te zijn) heeft de achtpitter niet de minste moeite die massa een verschroeiend tempo op te leggen. De 0 naar 100 km/u is dan ook gelopen in 3,7 seconden, en rush die de V8 volhoudt tot zijn elektronisch begrensde top van 250 km/u.

Zoals dat anno 2018 hoort, zaten er ook wat ecologische onderhoudswerken in de update. Zo worden de uitlaatgassen efficiënter teruggevoerd en moet een benzinepartikelfilter de NOx-uitstoot beperken. Genoeg gesleutel om een Euro 6d Temp-stempel te verdienen, al kijk je desondanks nog altijd aan tegen een gemiddeld verbruik van 10,5 liter per 100 km (240 g/km CO2).

Het spreekt voor zich dat dat cijfers zijn die enkel te halen vallen in de meest gunstige condities. Lees: als je de V8 muilkorft en aan de leiband legt.

Krijgt de M850i dat vermogen dan weggezet?

Absoluut, waarmee we meteen het grootste verschil met de 6 Coupé hebben gecoverd. Het containerschip is een speedboot geworden. Of anders gesteld: pees je de M850i nu richting een bocht, dan zal hij je niet langer aan je lot overlaten eens je je neus op de koord hebt gestoken.

Om te beginnen dankzij de standaard xDrive-vierwielaandrijving. In normale omstandigheden sluist die alles door naar de achterwielen, maar van zodra die een tel te lang wijfelen over wat ze met die paarden aanmoeten, schuiven de voorste rubbers mee in de dans.

Overigens ben je het dan al stevig aan het uihangen. Het elektronische geregelde sper op de achterwielen, nog zo’n af fabriek geleverde steun en toeverlaat, weet de kont namelijk behoorlijk lang in het gareel te houden.

Ook het Integral Active Steering, we vallen in herhaling, maar ook dat is standaard, verdient een vermelding. Zowel de variabele ratio van de elektrische bekrachtiging als de 2,5 graden die de achterwielen meegeven zorgen voor een toegenomen stabiliteit dan wel wendbaarheid die de werkelijke maten van deze kolos aardig doen krimpen.

De adaptieve dempers (yep, eveneens van meet af aan meegeleverd) zorgen er ondertussen voor dat de kloeke 20 duimers ten allen tijde contact houden met het asfalt, terwijl de gigantische schijven van het M Sport-remsysteem (met 395 millimeter grote, geventileerde platen rondom) de vaart er bijzonder snel uit kunnen halen mocht het toch fout lopen.

De enige optionele opwaardering die je rijtechnisch dan nog kan maken, zijn de actieve stabilisatorstangen. Die vlakken de koetsrol nog wat harder uit bij stevig draaien en keren en zorgen voor bijkomend comfort in rechte lijn.

Een optie die we zouden lichten, voornamelijk dan voor dat laatste. Hoe indrukwekkend de M850i ook mag sturen - een welgemeende proficiat daarvoor trouwens, beste BMW – echt comfortabel kan je hem bezwaarlijk noemen. Zo werden we regelmatig getrakteerd op een dreun bij het passeren van wat dieperliggende putdeksels of ongelijk lopende drempels.

Een logisch gevolg van de bewuste keuze voor meer dynamiek. De strakkere chassisafstelling van de M850i is veel meer te nemen of te laten dan die van de 6 Reeks, evenwel met dien verstande dat je opnieuw duidelijk weet waar deze Coupé voor wil staan. Karakter waar we niet gaan lopen over zeuren. Integendeel, we verwelkomen het met open armen.

Dus voor een comfortabele kilometervreter moeten we elders shoppen?

Dat willen we ook niet gezegd hebben. De dubbele wishbones voor- en multilink achteraan mogen dan bij tijd en wijlen eens een valse noot zingen, in zijn geheel doet dat weinig af aan de rijdende cocon die de M850i is.

Van de somptueuze fauteuils over de alles verstommende isolatie (het uitlaatgepruttel moet dan ook worden versterkt wil je het horen) tot de prachtige lederen afwerking van zetels, dashboard en deurpanelen (geloof het of niet, maar ook dat is in de startprijs inbegrepen), het draagt allemaal bij tot een hogere beleving die enkel weggelegd is voor de hoger gerankten in het premiumgesternte.

Uiteraard tekent ook het nieuwe, op de X5 gelanceerde ConnectedDrive-infotainmentsysteem present, net als het BMW Live Cockpit Professional (of de digitale tellerpartij, zo je wil). Even vanzelfsprekend zijn de verschillende assistenten die je zoveel mogelijk werk uit handen willen nemen, terwijl je, dankzij het Individual-programma, je M850i verder kan individualiseren.

Kortom, hoewel beduidend strakker en sportiever, is de 8 zijn manieren allerminst verleert. Tenzij je de pech hebt op de minuscule achterbank te belanden. Dat is meer dan ooit een noodoplossing, zelfs voor klein grut.

Maar wie kan al die luxe betalen?

Zoals gewoonlijk, the happy few. Wie een M850i wil, moet daar namelijk minstens 130.000 euro voor op tafel leggen. We zwijgen dan nog over de verschillende taksen die daar bovenop moeten komen, net als de factuur van je brandstofboer.

Met die prijs in het achterhoofd valt er trouwens ook een ander licht op de standaardpolitiek van BMW. Voor dat geld vinden we het niet meer dan logisch dat een groot deel van het hierboven opgesomde lekkers meteen op je M850i gemonteerd zit.

Wat trouwens niet wil zeggen dat er geen dingen meer aan te vinken vallen. Wie dat wil, kan makkelijk nog eens het equivalent van een 1 Reeks toevoegen aan de startinvestering.

Voor wie het allemaal zo gek niet hoeft, is er gelukkig nog de 840d. Die mag dan al iets minder krachtig zijn, zijn 3 liter-diesel doet het wel een stuk zuiniger, terwijl die voor ‘slechts’ 102.000 euro ook billijker geprijsd staat.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

BMW is zichzelf stilaan aan het terugvinden, iets wat zich bijvoorbeeld presenteert in de nieuwe 8 Reeks. Anders dan eertijds met de 6 weet je vandaag duidelijk wat je aan de 8 Coupé hebt.

Freude am Fahren primeert opnieuw en tant pis als daar dan wat comfort voor moet geofferd worden. Een uitgesproken karakter dat meteen charmeert en eindelijk wegstuurt van de mossel-noch-vis-oplossingen van de laatste jaren.

In die optiek verdient de M850i dan ook zijn troon bovenaan de BMW-cataloog. Het is immers de pater familias die het goede voorbeeld moet geven.

In dit artikel : BMW, BMW 8 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld