Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X2 xDrive20d (2018)

Geschreven door op

41.800 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Numeriek is het niet logisch, maar de nieuwe BMW X2 is de kleinere versie van de X1. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De ontbrekende X in het rijtje, tussen de BMW X1, X3, X4, X5, X6 en binnenkort ook de X7. De logica dicteert dat het van klein naar groot is, deze X2 is evenwel kleiner dan de X1, het zustermodel waarmee hij zijn mechaniek deelt. We hebben het dan over het voor- of vierwielaangedreven UKL-platform, dat ook Mini gebruikt. Even overlopen:

  • 8 centimeter korter en 7 centimeter lager dan X1
  • Meer personenwagen dan SUV
  • UKL-platform
  • Drie- en viercilinders
  • 20d standaard met vierwielaandrijving
  • Peperduur

Wat is het verschil met de X1?

Hij is dus korter en lager, maar de wielbasis en spoorbreedte zijn dezelfde gebleven. Door het kleinere raamoppervlak is de carrosserie 10% stijver, waardoor het onderstel anders afgeregeld kon worden. De stoelen staan ook 2 centimeter lager gemonteerd.

Waarom staan er BMW-logo's op de flanken?

Volgens BMW is het een verwijzing naar de legendarische CS van eind de jaren 60. Volgens ons is het om verwarring te voorkomen. Qua vormgeving is dit immers de meest afwijkende BMW in jaren, kijk naar de omgekeerde nieren op de neus (smal bovenaan, breed vanonder, gewoonlijk is het omgekeerd) en de quasi afwezige Hofmeister-knik in de raamlijn. In profiel herken je nauwelijks uit welk huis hij komt, de logo's dienen wellicht ter verduidelijking.

Bemerk ook de hoeveelheid plaatwerk op de deuren, vergeleken met het glasoppervlak. Zoals bij de meeste van dit soort hatchbacks annex crossovers wordt het wat gemaquilleerd door de zijschorten, die verschillen naargelang de uitvoering, Basic, M Sport of M Sport X. En de velgen, die variëren van 17 tot een reusachtige 20 duim.

Hoe rijdt de nieuwe BMW X2?

Als dit de voorbode is van de toekomstige 1 Reeks, die eveneens het voorwielaangedreven UKL-platform gaat bezigen, dan zit het wel snor. De X2 rijdt immers scherp als een molenmes uit Solingen, meer als een hot hatch dan als een iets hogere crossover.

Veel dankt hij aan zijn ultrastijve carrosserie, die de ingenieurs toeliet de dempers wat zachter en de antirolstang wat toegeeflijker te maken. Met behulp van het verlaagde zwaartepunt blijft de X2 niettemin mooi vlak in de bocht, zonder dat het als neveneffect in een té gevoelige schokdemping resulteert. Indrukwekkend.

Noteer wel dat het veel kilo's meebrengt, 1,6 ton om precies te zijn, inclusief de vierwielaandrijving en de achttrapsautomaat die standaard bij deze 190 pk-versie van de 2 liter-diesel horen. De 18d van 150 pk heeft voorwielaandrijving en een manuele bak, maar die konden we helaas nog niet uitproberen.

Dat gewicht dempt ook de prestaties, 0-100 km/u doet hij in 7,7 seconden. Da's natuurlijk niet bepaald sloom, maar het duurt langer dan je mag verwachten van een auto van deze taille met 190 paarden onder de klep.

Niettemin: het chassis en de rijbeleving zijn dé hoogtepunten van de nieuwe X2.

Hoe is het interieur?

Op wat esthetische ditjes en datjes na: hetzelfde als dat van de X1, desgewenst overgoten met een iets jeugdiger sausje van alcantara en gekleurde accenten. Met dus wel een kleinere koffer, gezien de kortere bouw, maar op de achterbank (met verstelbare rugleuning) is er wél genoeg plaats.

Voorin geen verrassingen, je herkent alle bedieningselementen, inclusief de iDrive met aanraakscherm, uit de rest van het BMW-gamma.

En de prijs?

Die is gruwelijk hoog. De basisversie, een 1.5-benzine van 140 pk, kost een dikke 32.000 euro, deze 20d gaat al over de 40.000. Da's een stuk meer dan je voor een gelijkaardige Mercedes GLA betaalt, en een dito Audi Q2 is daarmee vergeleken een soldenkoopje.

Grosso modo loopt de prijszetting gelijk met die van een 3 Reeks Touring. En da's toch wel van een ander kaliber.

Het AutoWereld-verdict?

Gezien het succes van de Duitse luxemerken en de hedendaagse liefhebberij voor dit soort lichtjes verhoogde compacte middenklassers, zal die reusachtige prijs ook de X2 wellicht niet in de weg staan. Wat hij daarvoor biedt is een keurige inrichting, een uitstekende 2 liter-diesel en een puntig chassis, zoals je ook verwacht van BMW. Enkel de prijs belet een topscore.

In dit artikel : BMW, BMW X2