Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X3 xDrive30e (2020)

Het plug-inhybride offensief van BMW draait op volle toeren. Wordt de X3 xDrive30e als SUV de grote publiekslieveling? AutoWereld doet de test.

57.900 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Voor BMW is de X-familie altijd een boerderij vol cash cows geweest. Onder meer omdat de Duitsers er – excusez le mot – als de kippen bij waren met hun SUV’s. Dezer dagen moet je stekkerversies hebben, wil je de verkoop op peil houden. Nog niet élke X is geëlektrificeerd, maar het is logisch dat de Beiers voorrang geven aan de belangrijkste succesnummers. Zoals de X3.

Dit is wat je moet weten over de BMW X3 xDrive30e:

  • Gebaseerd op de 330e
  • Batterij van 12,0 kWh
  • Elektrisch rijbereik van zo'n 40 kilometer
  • Amper verminderd bagagevolume
  • 100% aftrekbaar
  • In 6,1 seconden van 0-100 km/u

Concurrentie?

De gebruikelijke tegenstand: Audi heeft een Q5 TFSI e - van maar liefst 367 pk -, terwijl Mercedes pareert met de GLC 300 e (320 pk).

Testomstandigheden?

We hebben de X3 xDrive30e een week lang kunnen testrijden, wat ons ruim in staat heeft gesteld het elektrische rijbereik en de laadtijden te verifiëren.

Specificaties testvoertuig:

  • Uitrusting: X-Line
  • Opties: Comfort pack, Innovation Pack, adaptieve ophanging, Performance Control, Sensatec-dashboard, verstelbare rugleuning achterbank 
  • Banden: 245/50 R19 rondom, Bridgestone Alenza

Is dit een BMW 330e op stelten?

In grote lijnen wel. Met in de neus een 2 liter van 184 pk en onder de achterbank en de koffer een batterijenpack met een lithium-ionsamenstelling met een capaciteit van 12,0 kWh zijn de ingrediënten bekend. Het systeemvermogen gaat dan ook gelijk op en bedraagt in beide gevallen 292 pk en 420 newtonmeter koppel. Jammer wel dat de batterijen een ruggetje in de koffer leggen. Hou je het op één laadkabel, dan kan je die daar wel in kwijt.

Nu, een BMW X3 gooit meer massa in de schaal. Niet in het minst omdat hij standaard op vierwielaandrijving kan rekenen. De chrono tikt daarom net iets tragere tijden af, maar het gaat om luttele tienden van seconden die op de openbare weg enkel een kniesoor zou kunnen opmerken. Iets meer dan 6 seconden, meer heeft deze 30e niet nodig om aan 100 km/u te staan. Dat is onderhoudend snel. De spurts zijn overigens gewaarborgd. Zelfs met een lege batterij houdt het systeem nog wat reserve achter de hand om indien nodig een zetje via de zogenaamde ‘e-boost’ te geven.

Puur elektrisch daalt de topsnelheid van 140 km/u in de 330e naar 135 km/u in de X3 xDrive30e. Maar zulke pieken ontraden we sowieso. Het vreet al te veel stroom.

Hoe verloopt het samenspel?

Of je nu kiest voor ‘Auto eDrive’ (auto kiest de wisselwerking zelf), ‘Max eDrive’ (zo lang mogelijk elektrisch rijden) of Battery Control (stroom opsparen voor later), de overgangen verlopen altijd soepel tot onmerkbaar. Een pluim die we niet op de hoed van élke plug-in kunnen steken.

Intelligent genoeg interageert de hybride werking ook met het navigatiesysteem. Voer een bestemming in en de X3 zal zijn verbruiksstrategie naargelang de route aanpassen. De achterliggende filosofie is dan om tijdens je reistraject zo min mogelijk fossiele brandstof te verbruiken.

Hoeveel bedraagt dat verbruik?

Zoals bij elke PHEV is dat erg afhankelijk van je persoonlijke gebruikspatroon. Tijdens onze test konden we 40 kilometer ver op enkel de batterijen zoemen, dus wie binnen zo’n radius elke dag naar zijn werk pendelt, kan zijn bezoek aan een tankstation makkelijk voor zich uit schuiven. Is de stroom opgebruikt, dan werkt het dode gewicht van die elektrische cellen echter nefast. Ook dat hebben we getest en toen eindigde ons verbruik op 7,1 l/100 km gemiddeld. Misschien geen Olympisch resultaat, wel een opsteker voor een SUV met bijna 300 pk. 

De batterijen laden aan een stopcontact of laadpaal duurde tijdens onze test respectievelijk 4 tot 6 uur. Dat kan beter. De X3 laadt zijn batterijen onderweg ook zelf op via de remenergierecuperatie. De auto houdt dan nadrukkelijk in als je van het gas gaat (minder in ‘Comfort’, feller in ‘EoPro’), waardoor je bochten kan nemen zonder zelf te moet remmen. In tegenstelling tot elektrische voertuigen of andere PHEV kan de bestuurder de remdosis niet manueel instellen, noch uitschakelen. Dat laatste was nochtans plezant geweest voor de standen ‘Sport’ en ‘Sport Plus’.  

Is er wel sprake van sportiviteit?

Dat valt reuze mee. Ondertussen zijn we het gewend dat de dynamiek van de meeste plug-inhybrides lijdt onder het gewicht van de batterijen. Vaak haalt het de balans door de mangel. In de X3 is het neveneffect vrijwel afwezig. We vonden het beter geslaagd dan in de 330e-sedan. Te danken aan de hogere bodemspeling van de X die wat meer elasticiteit toelaat.

De glansrol gaat naar de demping. De X3 staat op een dijk van een chassis die de dempers in het geval van de plug-in alle eer aan doet. Nu stond onze testwagen op de adaptieve exemplaren (1.120 euro). Ze zijn aanbevelenswaardig. Ga hard over hoge bulten en deze X3 verliest niets van zijn stoïcijnse pose. Die onverstoorbaarheid wordt de bocht door geholpen door de vierwielaandrijving xDrive. Zoek echter de grenzen op en er duikt toch een spelerig overstuur op.

Dat accent op dynamiek mag echter niet verhullen dat deze X3 verrassend comfortabel uit de hoek komt tijdens pendeltrajecten. Als een grote jongen die knipoogt naar een X5. Overdreven hard - zoals dat bij een X1 25e het geval is - neemt hij het spel nooit op. Altijd bewaart hij een welgekozen evenwicht tussen focus en reiscomfort. Knap werk. Tenslotte nog een woordje over het stuurgevoel. Dat is best aangenaam, zij het gekunsteld zwaar in de sportstand. Het voldoet echter nog altijd niet helemaal aan de feedback die we van BMW verwachten.

Fiscaal is dit wellicht een middenvinger naar de belastingen?

Het leek eerder op een schot in BMW’s eigen voeten. Volgens het officiële rapport zit deze X3 boven de kaap van 50 g/km (51-55) wat er dus in ons land een valse hybride van maakt. Weg gunstmaatregelen. Die heb je nochtans hard nodig, want met een startprijs van 57.900 euro is deze X3 geen koopje.

Nu heeft de invoerder daar iets op gevonden -  gelukkig niet het verwijderen van de vierwielaandrijving: de batterij kreeg extra nettocapaciteit waardoor de X3 nu wel onder 50 g/km duikt. Op het Belgische gelijkvormigheidsattest van onze testwagen stond 49 g/km te blinken. Dat stelt de auto vrij van verkeersbelasting en BIV en maakt hem als bedrijfwagen voor de volle 100% aftrekbaar. Toch een middenvinger dus, zij het op de valreep. Wel moet je uitkijken met de optielijst. Ga je daar loos op, dan kan deze X3 toch nog aan de verkeerde kant van de fiscale barrière belanden.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Deze X3 is een van de aangenamere plug-ins waarmee we al reden, ook binnen de BMW-familie. Vooral omdat de Duitsers erin geslaagd zijn het puike rijgedrag te vrijwaren. De behaalde spreidstand tussen reiscomfort en sportieve focus is zeldzaam in deze categorie, waardoor deze auto bijna een klasse hoger blijkt te spelen. Ondertussen zijn er PHEV’s die sneller laden en hun batterijen beter verstoppen (er zijn ook slechtere), maar dat kan onze positieve indruk niet binnenste buiten keren. Grootste meevaller nog is dat hij in België niet als nephybride wordt beschouwd, als je een béétje slim met de configurator omspringt. Dat had helemaal anders kunnen lopen.

 

In dit artikel : BMW, BMW X3

Journalist AutoGids/ AutoWereld