Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X5 M Competition (2020)

Alsof een X5 M nog niet gek genoeg zou zijn, voorziet BMW ook in een Competition-variant. AutoWereld gaat op zoek naar de meerwaarde en doet dus de test.

131.000 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Om even heel gemeen te beginnen, die Competition is natuurlijk vooral een geldmachine. Voor BMW dus, gezien de er in vergelijking met de “gewone” X5 M voor gevraagde meerprijs. Het M Competition-pack kost zomaar eventjes 13.550 euro extra, de inderdaad heel fraaie Tansanitblau II-lakkleur zelfs nog niet inbegrepen.

Maar voor de liefhebbers is het een hebbeding. Stel dat er in de golfclub iemand een X5 M van “slechts” 131.000 euro heeft, dan kan jij misschien toch maar beter met deze nog eens 25 pk sterkere Competition-variant komen aanzetten.

Alle gekheid op een stokje, met nog wel wat meer opties bovenop het sportieve pakket tikte de rekening voor onze testauto aan tot een dikke 157.000 euro. Dus een van de antwoorden op de eerste vraag van deze test is alvast: een verschrikkelijk dure auto. Maar dat zijn de concurrenten evengoed.

Een eerste tip zou kunnen zijn: ga voor de ook al geweldige M50i, die kost een hele smak minder. Of voor de M50d, die is nog wat goedkoper en vooral ook CO2-vriendelijker. Maar je bent dit verhaal vast en zeker beginnen lezen omdat het over de M (Competition) zou gaan. En eigenlijk zijn we hier nu wel al het einde aan het verklappen voor het we goed wel beginnen vertellen zijn, dus hou je vast…

  • 4,4 liter-V8 met twee turbo’s van de M5
  • 600 voor M, 625 pk voor M Competition
  • 750 Nm
  • Achttrapsautomaat met koppelomvormer en xDrive met meerplatenkoppeling
  • Active M Differential, M Servotronic-besturing, actieve rolstabilisatie…
  • Motorklank versterkt via… luidsprekers

De concurrentie

Testomstandigheden

  • In coronatijden, maar we mochten er dus wel al mee buiten. In een zowat filevrij België, maar met nog altijd waakzame ordediensten… We reden van de BMW-hoofdzetel in Bornem naar Antwerpen, vandaar naar Luik, dan naar Brussel en na nog een supermarktbezoek en een onvermijdelijke tankbeurt weer naar Bornem.

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Individual Tansanitblau II (optie)
  • Banden: Michelin Pilot Sport S 295/35 ZR21 voor- en 315/30 ZR22 achteraan

Leuke weetjes

  • Ooit was er alleen een M5. Toen kwam er ook een M3, ondertussen telt het “echte” M-gamma  van het merk evengoed al een M2, een M4, een M8, een X3 M, een X4 M en dus ook de X5 en X6 M.

Een SUV van 625 pk, is daar eigenlijk (nog) wel een markt voor?

Blijkbaar wel, ze groeit zelfs nog. De heel potente SUV’s van de premium- en ondertussen ook sportwagenmerken blijven het wereldwijd bijzonder goed doen, zo kende BMW’s M-divisie in 2019 haar beste jaar ooit. Met dank aan precies het succes van de krachtige en snelle SUV’s die er worden gebouwd. Of SAV’s (van Sports Activity Vechicles), zoals ze ze in München liever noemen.

Waarom naast de M ook nog een M Competition?

Geen grotere cilinderinhoud en evenmin nog iets efficiëntere turbo’s, het is gewoon de software die is geprogrammeerd om bovenop de 600 pk van de “gewone” M nog eens 25 pk extra af te leveren. Meer is het eigenlijk niet, het maximumkoppel blijft met 750 Nm trouwens gelijk. Het is te zeggen, het blijft wel nog iets langer beschikbaar. Tot 5.800 opm, dat zijn 200 toeren meer dan bij de basis-M.

Hoe zie je het verschil?

Om te beginnen onderscheidt zo’n X5 M zich natuurlijk ook visueel van zijn bravere benzine- en dieselbroertjes. Ze zijn een pak extraverter en vooral imposanter, met grote luchtinlaten, aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels, een dakspoiler, een achterschort met flinke diffuserelementen, twee paar uitlaatpijpen en de onvermijdelijke M-logo’s.

De randen van het grote niertjesrooster en de ramen zijn in het zwart, dat zorgt zelfs voor een wat sinister kantje. Maar het gaat bijzonder goed samen met het (optionele) Tansanitblau van onze testwagen. De Competition-versie voegt er nog onder meer aparte of als je wil dus exclusieve velgen aan toe, trouwens met maat 21 duim voor- en 22 duim achteraan.

En hoe voel je het verschil?

De M spurt naar 100 km/u in 3,9 seconden, de M Competition in 3,8 tellen. Een topsnelheid van 290 km/u behoorlijk ook tot de mogelijkheden, als je ervoor opteert die met de M Driver’s Package te “bevrijden” van zijn elektronische limiet van 250 km/u.

Maar dat zijn eigenlijk maar voetnoten in het verhaal. Belangrijker zijn de pogingen van de M-specialisten om de X5 M (Competition of niet) nog een pak sportiever te maken dan de M50i. Zo is de voorophanging verstevigd voor extra rigiditeit en zijn er die enorme wielen, die zorgen sowieso voor een andere ervaring in elk van de mogelijke rijmodi. Zelfs als je voor het “braafste” programma kiest, echt comfortabel wordt het ondanks de adaptieve demping nooit. Op dat vlak scoort de M50i zeker beter. Maar goed, dat is qua filosofie dan ook een andere auto.

Maar is de X5 M Competition ook een sportwagen?

Wat denk je zelf, met een leeggewicht van zo’n 2,3 ton en een hoogte van bijna 1,7 meter? En toch, de krachtexplosies zijn enorm en het bochtengedrag indrukwekkend. Zelfs zonder de meesturende achterwielen waar alsmaar meer sportwagens en krachtige berlines gebruik van maken. De voorwielen bijten zich vast in het asfalt, de achterkant van de auto volgt gedwee.

Maar perfectie is niet van deze wereld. De besturing is iets te weinig communicatief, ook al is de precisie er gelukkig wel. Het is een beetje zoals het algemene gevoel dat overblijft na deze testrit. De limieten van de X5 M liggen ver, heel ver zelfs. Maar het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend en haast zo makkelijk, dat er niet echt veel plezier te beleven valt om ze te bereiken. Dus nee, een echte sportwagen is dit niet. Maar je kan er natuurlijk, als je dat echt zou wensen, wel offroad mee gaan!

En is het ook prettig vertoeven in de auto?

De schitterend aangeklede en afwerkte X5 M heeft zijn “eigen” digitale instrumenten en natuurlijk ook sportstoelen, die zijn echt voortreffelijk. Een beetje Ferrari-achtig zijn de rode M1- en M2-hendeltjes aan het stuurwiel waarmee je heel snel en dus zonder omweg naar de sportieve parameters kan switchen.

Het kan ook via de – als het ware – menukaart, die open je met een toets op de middenconsole en laat je toe de gasrespons, de transmissie, de besturing, de ophanging en zelfs de remmen aan je wensen, je noden en (vooral) de mogelijkheden van het moment aan te passen. Ook nog een keuzemogelijkheid: vierwielaandrijving met maximale tractie of een configuratie die er eerder een achterwielaangedreven auto van maakt. Nee, een driftmodus (zoals op de M5) is er niet…

We hebben het nog niet eerder vermeld, maar je kan dezelfde mechaniek (Competition-versie inbegrepen) ook krijgen voor de X6. Die oogt – kies zelf maar – nog wat sportiever of agressiever, maar is door zijn achteraan veel sterker aflopende dak wel minder praktisch. In de X5 beschik je over minstens 580 liter bagageruimte, dat is wel heel handig.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Hoe dicht kan de rijdynamiek van een mastodont als de X5 die van een echte sportwagen benaderen, dat is misschien wel de hamvraag? In het geval van deze M lukt dat dus vrij aardig. Meer zelfs, de prestaties en het rijgedrag zijn ronduit indrukwekkend. Maar zelfs de beste ingenieurs kunnen de wetten van fysica niet veranderen. Zo straf als in een M5 wordt het dus net. Nu ja, net niet… En voor de extra rijsensaties lever je wel wat comfort in. Wie echt veel kilometers maalt, gaat dan ook beter voor de M50i. Maar hadden we dat al niet enkele keren gesuggereerd?

In dit artikel : BMW, BMW X5

Geschreven door op