Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X5 M50d (2018)

De BMW X5 generatie vier wil doen wat nummer één hem voordeed: de bakens verleggen. AutoWereld doet de test met de M50d.

93.600 €
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie van BMW's grootste en tevens eerste SUV. Een game changer, die X5, toch toen hij in 1999 in première hing. Iets waar zijn bezielers ook anno 2018 naar trachten, een queeste waar ze volgende ijzers voor in het vuur hebben zitten:

  • Het CLAR-platform dat ook de nieuwe 7 en 5 Reeks van ondersteuning voorziet.
  • Luchtvering, vierwielsturing, actieve stabilisatorstangen en een actief differentieel op de achteras
  • Een technologische renovatie met als belangrijkste speerpunt het nieuwe Operating System 7
  • Volwaardige terreincapaciteiten
  • Een dijk van een 3 liter-zes-in-lijn

Hoezo, 'terreincapaciteiten'? Kon de X5 voordien dan geen weg op onverhard?

Ja en nee. Uiteraard is de xDrive-vierwielaandrijving altijd verbonden geweest aan het concept, al diende die centrale koppeling vooral de efficiëntie eerder dan de drang naar avontuur. Of anders gesteld: je kon er al een een zompig pad mee af, maar veel verder trok de X5 het niet.

Bewust trouwens. De eerste druk van de X5 kwam er immers als antwoord op al te bonkige terreinridders die hun kunnen vooral ten toon spreidden naast het asfalt. Met de X5 bewees BMW dat zo’n bakbeest ook best comfortabel en plezant kon rijden, weliswaar mits het offeren van een groot deel van die offroadkunde. Dat ze in München nu middels het optionele xOffroad-pakket terugkomen op die stelling doet dus wel wat wenkbrauwen fronsen.

Imago heet de verantwoordelijke voor de switch. BMW was het aan zijn stand verplicht de X5 ook dat takenpakket eigen te maken, onderwijl goed beseffend dat het leeuwendeel van de verkochte exemplaren amper gebruik zal maken van die kunde. Maar goed, zij die er nood aan zouden hebben, kunnen dankzij de pneumatische vering (die de bodemvrijheid met maximaal 40 millimeter opkrikt), het te blokkeren differentieel op de achteras, de bijkomende knop van het xOffroad Driving Experience Control (xSand, xRocks, xGravel en xSnow), de chassisbescherming en extra terreininterface van het iDrive een aardig stukje uit de voeten eens de geplaveide wegen op zijn.

Wauw, zo'n M50d in het slijk, dat zal wel wat geven, zeker?

Wel, laat dat nu (voorlopig) de enige X5 zijn die het moet stellen zonder die bijkomende kunde. Wat niet wil zeggen dat je bovenstaande bouwstenen niet kan toevoegen. Ze krijgen alleen een heel andere opdracht in deze M Performance.

Leuk dat je met die luchtvering, het M Sport-differentieel, het xDrive, Integral Active Steering of het Adaptive M Professional al eens een molshoop kan tackelen, maar laat diezelfde componenten de dynamiek dienen en het wordt ronduit dolletjes. Zeker als je ook de 3 liter zes-in-lijn en zijn vier turbo's een woordje mee laat debateren. Met zijn 400 pk en 760 Nm stuwt die de nog altijd minstens 2.275 kilo zware kolos in 5,2 seconden naar de 100 km/u, een rush die hij aanhoudt tot de elektronica het bij 250 km/u welletjes vindt.

Spectaculair, zoveel is zeker, al is dat niet de reden waarom we deze X5 in huis zouden halen. het selling point van de grote BMW blijft die mix tussen donzigheid en dynamiek met voor editie vier een lichte overhelling van de balans naar dat eerste. De BMW rijgt zijn kilometers het liefst zo comfortabel mogelijk aan elkaar.

Licht deinend en zacht soezend komen zijn kwaliteiten pas echt bovendrijven. En krijg je maximaal tijd de technorevolutie die door zijn buik raast te exploiteren.

De X5 is dan ook de eerste BMW met een volledig digitaal instrumentenbord. Weg zijn de traditionele tellers, voortaan krijg je, dankzij het Live Cockpit Professional, je info geprojecteerd op een 12,3 duim groot scherm. Hoewel daar heel wat op in te stellen valt, bleef BMW wel (bewust?) weg van de gepersonaliseerde TFT’s die dienst doen bij de concurrenten.

Concreet betekent dat dat je links je snelheid te zien krijgt, rechts het toerental aangevuld met een zelf te kiezen menuplan en tussen die twee de navigatie. Wie meer data wenst, kan die uiteraard krijgen, maar moet daarvoor wel uitwijken naar de evenzeer 12,3 duim metende touch screen die de centrale console beheerst. Daarachter draait nu Operating System 7.0, een volgende generatie van BMW’s ConnectedDrive dat samen met de X5 in première gaat.

Een evolutie eerder dan revolutie die ons vooral diets wil maken dat Big Brother niet langer alleen maar meekijkt, maar onderhand ook zelf aan het stuur wil draaien.

Wat bedoelen jullie met die Big Brother?

Dat je doen en laten constant wordt gemonitord, tiens. Er huist dan ook een leger elektronische dienaars in de kabelbomen van de X5 die zowat elke denkbare taak van de chauffeur over kunnen nemen als daarom wordt gevraagd. Denk aan onderhand gangbare zaken als het regelen van de snelheid, het houden van het rijvak, het zichzelf parkeren of het autonoom opzoeken van de pechstrook als de nood hoog zou zijn.

Dat laatste geldt wel enkel voor de VS en China. Bij ons stopt de X5 gewoon op het vak waar hij op dat moment rijdt, omdat de wet hem niet toelaat zichzelf aan de kan te zetten. Uit veiligheidsoverwegingen, heet het. Tja...

Zoals dat een luxeslee van dit allooi betaamt, hoort ook semi-autonoom snelwegcruisen tot de mogelijkheden (toch in fileverkeer dat niet sneller rijdt dan 60 km/u), zelfstandigheid die BMW nu ook doortrekt naar het achteruitrijden. De Reversing Assistent onthoudt namelijk je stuurbewegingen van de laatste 80 meter die je vooruit reed en kopieert die naadloos als je datzelfde traject achterwaarts af wil werken.

En uiteraard is niets daarvan gratis, toch?

Weinig alleszins. Terwijl je voor een basis-M50d toch al tegen de 100.000 euro loopt aan te schurken. Gelukkig is het praktische vernuft wel gratis. Met 4,92 meter in de lengte, 2 meter in de breedte en 1,75 meter in de hoogte is de X5 immers respectievelijk 3,6 centimeter langer, 6,6 centimeter breder en 1,9 centimeter hoger geworden. Gerokken contouren waar ook een langere wielbasis aan gekoppeld zit: de 2,98 meter die nu beide assen van elkaar scheidt, is 4,2 centimeter meer dan voorheen. 

De X5 komt dan ook met betere zitplekken, niet alleen qua kwaliteit van de fauteuils (al geldt dat in deze vooral voor de comfortzetels vooraan), maar evenzeer over het ruimte-aanbod en –gevoel. Wie nu nog benepen zit in de X5 moet ofwel een basketcarrière overwegen ofwel dringend een dieetist consulteren.

We spreken in deze over de eerste twee zitrijen. Optioneel heeft BMW ook nu een derde zitrij in de aanbieding, al zijn die kofferplekken, zoals bij het leeuwendeel van de zevenzitters in deze klas, eerder een noodoplossing. 

Nu we het toch hebben over de functionaliteit van het interieur: de achterbank valt opnieuw te verschuiven, deze keer zelfs elektrisch, al heb je voor dat laatste wel de daarnet besproken zetelrij nodig. Wat ons op zijn beurt naadloos brengt bij de kofferklep (of kleppen, zo je wil).

Uiteraard vallen zowel het onderste plateau als het bovenste deksel met een stroomimpuls te bedienen, maar dat je het hele plooidéfilé nu ook open dan wel dicht kan trappen met een kniezwengel onder de bumper, is daarentegen nieuw. Bovendien glijdt de tonneau bij dat manoeuvre weg in de laadvloer, wat een gapend laadgat van minstens 645 liter (maximum 1.860 liter) laat. Wie geïntrigeerd zou zijn: het hele spektakel valt te boeken als Comfort Acces op de lijst met extra’s. Dan toch niet helemaal gratis dus.

In dit artikel : BMW, BMW X5

Geschreven door op

De concurrenten