Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X5 45e: Het vijfde element

Geschreven door Benoît Lays op

Na vier andere modellen van BMW is het nu de beurt aan de nieuwe X5 om de letter ‘e’ toe te voegen aan zijn typenaam. Zijn plug-inhybrideconcept is niet nieuw, maar is er wel flink op vooruitgegaan.

96.250 €

Het concept

Voor deze nieuwe generatie van de hybride X5 heeft BMW de viercilinder van 245 pk vervangen door een 3.0-zescilinder van 286 pk, terwijl de elektromotor nog altijd 112 pk extra levert. Zo gaat het gecumuleerde vermogen van 313 naar 394 pk, terwijl het koppel een sprong maakt van 450 naar 600 Nm. Bovendien kan deze X5 prat gaan op een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 86 kilometer, terwijl zijn voorganger in de praktijk amper 20 kilometer haalde (31 op papier). Hiervoor evolueerde de batterij van 9 naar 24 kWh. Ze zit nog steeds op dezelfde plaats, onder de achterbank, maar de benzinetank moest wel 16 liter aan volume inboeten (69 in plaats van 85 liter). Deze veelbelovende cijfers gaan gepaard met een minder gunstige gewichtsbalans, want de nieuwe X5 45e is niet minder dan 200 kilo zwaarder dan zijn voorganger.

Wat er verandert

Binnenin is de sfeer vergelijkbaar met wat we al kennen van de rest van het gamma. Een royale binnenruimte, een dashboard dat net zoals de deurpanelen en de randen van de middenconsole met leer bekleed is, een perfecte rijhouding, enzovoort. In de cockpit wordt de bestuurder geconfronteerd met dezelfde omgeving als in andere recente BMW’s, met grote digitale schermen en zo weinig mogelijk knoppen. De cijfers die prijken onder de bedieningselementen van de airco, verwijzen naar de snelkoppelingen van het multimediasysteem.

Hoe hij rijdt

De bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi: Sport, Hybrid en Electric. In de eerste stand kan hij rekenen op alle beschikbare power om de 2.500 kilo van deze X5 voort te stuwen met ronduit illegale snelheden. In de tweede modus worden de elektromotor en de verbrandingsmotor optimaal ingezet naargelang van de omstandigheden. In de elektrische stand wordt uitsluitend energie uit de batterij gebruikt om de auto voort te bewegen, bijvoorbeeld in lage-emissiezones (LEZ). Met behulp van een vierde knop, Adaptive, kun je alle onboard elektronica gebruiken om je verplaatsingen te optimaliseren naargelang van het traject dat werd uitgestippeld door het gps. Tot slot kun je met een druk op de knop ook de batterijlading bewaren om eventueel later te gebruiken.

Voor onze test was de batterij volledig opgeladen, waarbij de instrumenten een zuiver elektrisch rijbereik aangaven van een dikke 60 kilometer. Dat was zo weinig omdat de airco ingeschakeld was en het systeem zijn rijbereik berekent op basis van de voorbije verplaatsingen van het voertuig. Onze lichtvoetige collega mocht het eerste deel van de test rijden. Het snelweggedeelte was vrij lang voordat we konden genieten in heuvelachtige contreien. Het comfort aan boord is indrukwekkend en in de dorpskernen, die we doorkruisten in nulemissiemodus, was het muisstil. En je moet al goed luisteren om te horen wanneer de zespitter aanslaat. Tijdens dit eerste testgedeelte verbruikten we slechts 4,5 l/100 km, waarbij we 45 kilometer in Hybrid-modus reden en voornamelijk de elektromotor gebruikten. Volgens de instrumenten hebben we nog 17 kilometer elektrisch rijbereik.

Ons verdict

Nadat de eerste plug-inhybrideversie van de BMW X5 logischerwijs opteerde voor een redelijke cilinderinhoud en kleine en dus lichte batterijen, besloot de nieuwe generatie om zich met een ‘dikkere’ aandrijving aan te passen aan een beter uitgeruste concurrentie. Toch zullen de meeste klanten vooral geïnteresseerd zijn in zijn reële gebruiksmogelijkheden in volledig elektrische modus. En natuurlijk ook in zijn voordelige fiscaliteit, vooral voor bedrijven. Met een vanafprijs van 80.900 euro is de X5 45e 12.000 euro duurder dan de 30d. Reken maar uit welke versie voor u uiteindelijk de fiscaal interessantste is.

 

  • Zuiver elektrisch rijbereik
  • Vermogen op aanvraag
  • Afwerkingskwaliteit
  • Gewicht t.o.v. voorganger
  • Iets kleinere koffer
  • Stevige prijs

In dit artikel : BMW, BMW X5

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker