Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X7 xDrive30d (2019)

Wat krijg je als je een X5 en een 7 Reeks in de mixer gooit? AutoWereld doet de test met de BMW X7.

86.800 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Test, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Nu inschrijven >>

Wat is dit?

Zie de BMW X7 niet als een grotere X5, maar als de SUV-versie van de 7 Reeks. En dus als een concurrent voor de Range Rover. De twee extra zitjes die de X5 als optie aanbiedt, zijn standaard. De verschuifbare driezitsbank op de tweede zitbank kan je vervangen door twee afzonderlijke comfortstoelen, zodat de BMW X7 echt een limousine op hoge poten wordt.

Wat moet je nog weten over de nieuwe BMW X7?

  • Bouwt op de modulaire CLAR-architectuur waarop ook de X5 en de 7 Reeks staan
  • Wielbasis van 3.105 millimeter, mooi tussen die van een gewone en een verlengde 7 Reeks in
  • De BMW X7 is 23 centimeter langer dan de X5
  • Komt standaard als zevenzitter: de bediening voor alle zeven zitplaatsen gebeurt elektrisch
  • Maximaal laadvolume van 2.120 liter (250 liter meer dan de X5)
  • Adaptieve dempers en luchtvering zijn standaard, vierwielsturing en actieve rolstabilisatie blijven optioneel (S op M50d)
  • Motorisaties: 30d, 40i en M50d (enkel zescilinders, de 50i met 4,4 liter-V8 komt niet naar België)
  • Ook sprake van plug-inhybride xDrive45e en snelle X7 M
  • Gebouwd in Spartanburg, South Carolina (Verenigde Staten)

De BMW X5 is toch ook een zevenzitter?

Optioneel komt de X5 ook met een derde zitrij, inderdaad. Maar dat zijn echte noodzitjes, enkel bestemd voor kinderen. In de BMW X7 vinden ook volwassenen voldoende bewegingsruimte achterin. Ze moeten er alleen geraken, want het vraagt wel wat kunst- en vliegwerk om die derde zetelrij te bereiken (ondanks de opvallend grote achterdeuren). De wat duurdere luxeconfiguratie maakt de toegang eenvoudiger, maar maakt er een zeszitter van.

De BMW X7 beschikt over een automatische achterklep in twee delen. Met alle zeven de plaatsen in gebruik, blijft er 326 liter aan koffervolume over. Als vijfzitter slikt de bagageruimte tot 750 liter aan spulletjes, toch 100 liter meer dan bij een X5. Met alle banken plat heb je liefst 2.120 liter tot je beschikking. De geautomatiseerde bediening waarmee je die zetels verschuift en de rugleuningen kantelt, komt wat fragiel over. Bovendien duurt het soms erg lang om de stoelen elektrisch te verstellen.

BMW X7

Hoeveel Freude am Fahren biedt een kolos als de BMW X7 nog?

Een hoogpoter die een lengte van 5,15 meter combineert met een gewicht van vlot 2,4 ton wervelt niet zoals de compactere jongens uit het BMW-gamma. Daar kunnen de slimme ondersteltechnologieën weinig aan veranderen. Nu voelt de X7 compacter en lichter aan dan hij eigenlijk is, zeker als je naast een vlotte ook een vloeiende rijstijl hanteert. Enkel onder het remmen en bij korte directieveranderingen merk je dat het een neushoorn en geen zebra is.

De stuurinrichting heeft iets artificieels en de ophanging gaat snel pompen, zeker als je de Comfort-rijmodus hanteert. Maar de voorwielen vinden gemakkelijk grip, terwijl de xDrive-vierwielaandrijving over het dynamische evenwicht waakt. Wie zijn X7 liever wat sportiever heeft, moet de M50d hebben. Niet zozeer omwille van diens extra krachtreserves (400 pk en 760 Nm), maar omdat die standaard komt met actieve vierwielsturing, met actieve rolstabilisatie en met een actief sperdifferentieel tussen de achterwielen. Avonturiers worden geruggesteund door de off-roadfunctionaliteiten, die aangescherpt werden op de jongste X5-generatie.

Het algemene comfortniveau is hoog en de beschikbare luxesnufjes zijn nauwelijks te tellen, maar maak er geen 7 Reeks van. Het hoge zwaartepunt doet het koetswerk nadrukkelijker wiegen, vooral onder het remmen word je gewaar met een SUV onderweg te zijn in plaats van met een limousine. De geluiddempende glaspartijen die BMW standaard aanbiedt, zorgen voor auditieve rust aan boord. Al hebben ze geen verhaal tegen de rolgeluiden van de gigantische banden. En tijdens de acceleraties hoor je de dieselmotor duidelijk van jetje geven.

BMW X7

Over welke dieselmotor hebben we het dan?

Het motorenpalet van de BMW X7 is gelijk aan dat van de X5, toch als je de plug-inhybride 45e even buiten beschouwing laat. De door ons geteste xDrive30d vertrouwt op een zes-in-lijn die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een piekvermogen van 265 pk en een maximumkoppel van 620 Nm. Schakelen doe je via de onvermijdelijke Steptronic-achttrapsautomaat.

Dat volstaat om deze xDrive30d in 7 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen, terwijl het gemiddelde normverbruik stokt op 6,5 liter per 100 kilometer (171 gram CO2). Nogal optimistisch, we besloten onze testweek met een gemiddelde dieseldorst van 7,8 liter. Als je dat deelt door de zeven inzittenden, valt dat best mee. De dieselmotor pronkt bovendien met een aangename loopcultuur en vormt een vaardige tandem met de automatische achtbak.

BMW X7

En wat moet dat dan kosten?

De basisversie van de BMW X7 verkoopt de Belgische invoerder vanaf 86.800 euro, toch ruim 15.000 euro meer dan wat ze voor een identiek gemotoriseerde X5 xDrive30d vragen. Die meerprijs wordt gerechtvaardigd door de extra binnenruimte, door de extra zitplaatsen en door de extra standaarduitrusting (luchtvering, gelaagd glas,...), maar het blijft een hoop geld. Vooral omdat de factuur snel de hoogte ingaat zodra je ook de interessante opties in rekening brengt of voor een zwaardere motorisatie gaat.

Het AutoWereld-verdict?

Wij vinden de BMW X7 eerder rijden als een grote X5, dan als een verhoogde 7 Reeks. Maar verder vormt deze SUV een getalenteerd totaalpakket, zelfs in combinatie met de basisdiesel. Je moet alleen kunnen leven met dat gigantische radiatorrooster, dat de meningen splitst in enkele wauws en veel jakkes. Verder hebben we ons enkel wat gestoord aan de grote afmetingen (tijdens het parkeren), aan de trage bediening van de elektrische zetels en aan de overdaad van knopjes binnenin (meer is daarom niet beter, gelukkig blijft de ergonomie overeind).

 BMW X7

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : BMW, BMW X7

Geschreven door op