Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW Z4 M40i (2018)

Het heeft een haar gescheeld, maar uiteindelijk is de Z4 toch aan een derde leven mogen beginnen. Of dat dan een goede keuze was van BMW om de stekker te laten zitten? AutoWereld doet de test.

62.050 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

115.000 exemplaren verlapte München van de vorige Z4. Da’s én wereldwijd én over de volledige zeven jaar die de E89 mocht dienen. In vergelijking met de bulkverkopers van de familie is dat peanuts, wat dus de voorgenoemde wijfel verklaart een vervolg te breien aan dat verhaal.

Tot Toyota ineens voor de deur stond. Of de Duitsers het niet zagen zitten dat Z4-project ook een Japans verlengstuk te geven? Met de ontwikkelingskost deels gespreid over de Supra, werd een revival plots wel interessant. Waarmee meteen ook de kappersgilde een probleem minder heeft: de verkiezing van ‘meest geknipte auto’ kan gewoon blijven lopen.

De kwaliteiten die daarbij de Z4 naar een podiumplek kunnen helpen zijn:

  • een nagelnieuw onderstel dat de Z4 deelt met de op stapel staande 3 Reeks
  • zijn potigere pose. In vergelijking met zijn voorganger werd hij dan ook langer, breder en hoger.
  • de wielbasis, het enige wat niet uitzette, maar, integendeel, met 2,6 centimeter kromp. Voornamelijk ten dienste van de behendigheid.
  • de perfecte gewichtsverdeling. Een 50/50-verhouding die er onder andere kwam door het terugkomen op het harde-dak-principe. Er huist dus opnieuw een canvas boven de Z4.

Een stoffen dak? Dan is de Z4 wellicht een pak lichter geworden?

Ja en nee. Uiteraard verliest de roadster aardig wat kilo’s met de nieuwe, in 10 seconden en tot 50 km/u openklappende dakstructuur, maar die komen er gelijk weer bij door de extra uitrusting die de Z4 meetorst.

Kortom, er valt nog altijd dik 1.610 kilo vlot gehouden te worden, toch als M40i, waardoor er altijd een log randje blijft hangen rond de kwiekere beleving.

Wat niet wegneemt dat er meer schwung zit in chassis en ophanging. Net als bij de 8 Reeks is BMW ook voor de Z4 teruggekeerd naar de roots. Freude hoort weer te primeren bij het Fahren.

De MacPherons voor- en multilink achteraan staan dan ook strakker afgesteld, zeker als je de M Performance-versie hebt besteld. Die ligt namelijk nog een centimeter dichter tegen het asfalt. Ook de adaptieve dempers krijgen in dat laatste geval een specifieke (lees: meer prestatiegerichte) afstelling.

In combinatie met de (optionele) 19-duimers en de gigantische sloffen (al dan niet geschoeid op hetzelfde Michelin Pilot Sport-rubber van de M3/M4) zorgt dat voor een bijzonder gretige basis waarmee je kwiek en onverzettelijk een bochtensectie aan kan vallen.

Zonder evenwel te moeten rekenen op al te veel comfort. Niet dat het ooit ondragelijk wordt, maar voor behagelijk flaneren opteer je toch best voor de smetteloos aangelegde kustboulevards.

We koesteren dan ook hoge(re) verwachtingen voor de sDrive30i-versie. Die mag dan misschien iets minder vermogend zijn, met 1.490 kilo weegt die eveneens een pak minder waardoor we durven veronderstellen dat er ook een grotere meegaandheid zal schuilen in het veerwerk. Evenwel met een duidelijke nadruk op de dynamische capaciteiten, het is en blijft tenslotte een Z4.

Waar zit dan het grote verschil met de Z4 M40i?

De motor uiteraard. De M Performance bedient zich nog van een 3 liter-zescilinder, de sDrive30i draait op een 2 liter-vierpitter. Nu, in een rechte lijn heeft die laatste geen verhaal. Met 340 pk en 500 Nm heeft de zes-in-lijn 82 paarden en 100 Nm meer om op terug te vallen, waardoor je met 4,6 seconden een dikke tel sneller aan 100 km/u staat.

Ook in het betere bochtenwerk dichten we de sDrive30i weinig kansen toe. Tenzij je hem aan laat treden met dezelfde wapens.

Naast de eerder vernoemde M Sport-ophanging en de (optionele) semi-slicks kan de M-versie standaard ook terugvallen op grotere M Sport-remmen en het M Sport-differentieel op de achteras.

Zoals al gezegd, geeft dat de Z4 vleugels, al blijft het maar de vraag of hij er de Porsche 718 Boxster, om er maar één te noemen, mee voorbij kan vliegen.

Een veronderstelling, maar naar we vermoeden zal de nieuwe Z4 ook wel uitgerust zijn met BMW’s nieuwste infotainment?

Dat heb je goed geraden. De X5 mocht er mee debuteren, waarna de 8 Reeks en nu de Z4 het nieuwe ConnectedDrive normaliseren.

Dat betekent concreet dat ook de Z4 draait op het nieuwe BMW Operating System 7.0 wat zich voornamelijk uit in een andere menustructuur achter het 10,25 duim grote aanraakscherm en een digitale tellerpartij (te bestellen als BMW Live Cockpit Professional).

Voorts verdient de head-up display nog een vermelding wegens evenzeer voor het eerst te krijgen op een Z4, terwijl het voor zich spreekt dat er ook naar assistentie toe een hele technologische stap voorwaarts is gemaakt.

Wel nog deze kanttekening: leuk dat BMW gedacht heeft aan grotere bekerhouders, alleen begrijpen we niet waarom het die dan onder de armsteun moet verbergen. Wil je dus daadwerkelijk je drankje kwijt op de middentunnel, dan ben je verplicht verder te rijden met een opengeklapt en in de weg zittend deksel.

Gelukkig is de opbergplek achter de zetels zondenvrij. Dat geldt trouwens ook voor de koffer die met 281 liter dubbel zo volumineus is dan bij de voorganger.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We zijn vooral blij dat de Z4 er überhaupt nog is. Er wordt immers niet zoveel meer geboren puur om de liefde voor het rijden, waardoor we alle alternatieven die in dat gesternte ontstaan met open armen ontvangen.

Dat de M40i bovendien ook rijtechnisch knipoogt naar het illustere verleden van zijn broodheer, met dynamische capaciteiten die aanhinken tegen het sportsegment (zonder hem daarom te catalogeren als volbloed bolide, zoals BMW graag zou willen), maakt hem des te aantrekkelijker.

Hij had ons wel iets comfortabeler mogen zijn. Dat de proeverij met de sDrive30i er dus maar snel komt.

In dit artikel : BMW, BMW Z4

Geschreven door op