Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Bugatti Chiron (2017)

De Veyron is dood, lange leve de Bugatti Chiron. AutoWereld doet de test met de supercars der supercars, 1.500 pk sterk en 420 km/u snel.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De supercar der supercars wint vermogen en rijdt nog sneller, maar Bugatti raakt niet aan het algemene comfort en de luxueuze uitstraling van deze hyper-GT. In tegenstelling tot de LaFerrari, de McLaren P1 en de Porsche 918 Spyder moet de Bugatti Chiron niets weten van hybride hulpmiddelen, tussen de achterwielen ligt een 8 liter-W16 die het ook zonder elektrohulp tot 1.500 pk schopt.

Wat moeten we nog onthouden van de Bugatti Chiron?

  • De 8 liter-cilinderinhoud en de W16-configuratie bleven hetzelfde, maar voor de rest spreekt Bugatti over een compleet nieuwe krachtbron.
  • De Chiron brengt 4 turbo’s met zogeheten 2 Stage Turbocharging in stelling, wat een breder koppelplateau en een betere gasrespons oplevert.
  • De W16-quadturbo ontwikkelt 1.500 pk en 1.600 Nm, beschikbaar tussen de 2.000 en de 6.000 toeren per minuut.
  • De transmissie van de Chiron combineert permanente vierwielaandrijving met een zeventraps-DSG met dubbele koppeling.
  • Het sprintje van 0 naar 100 km/u neemt minder dan 2,5 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt meer dan 420 km/u.
  • Bugatti biedt 5 verschillende rijmodi aan: Lift, EB, Handling, Autobahn en Top Speed (al heb je daar een extra sleutel voor nodig).
  • Molsheim bouwt 500 exemplaren van de Bugatti Chiron, die 2,4 miljoen euro per stuk kost. De helft heeft intussen een eigenaar gevonden.
  • Het door Dallara ontwikkelde chassis beschikt over de structurele stijfheid van een LMP1-racewagen.
  • Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 22,5 liter per 100 kilometer, dat is het CO2-equivalent van 516 gram.

Bugatti Chiron test AutoWereld

Is Chiron een volledig nieuwe hypercar of bouwt Bugatti op de fundamenten van de Veyron?

De basisprincipes achter de Veyron en de Chiron zijn nagenoeg identiek, toch recycleerde Bugatti geen enkel element. De basis wordt gevormd door een volledig uit koolstofvezel opgetrokken monocoque die de structurele stijfheid van een LMP1-machine evenaart. Daarop monteren ze aluminium subframes, dubbele wishbones en actieve dempers, die zich aanpassen aan de gekozen rijmodus.

Boven de automatische EB-stand, beschikt de Chiron tevens over een Lift-setting die het koetswerk tot 50 km/u over verkeersdrempels helpt, over een Autobahn-setting die de rijhoogte reduceert en over een Handling-setting die de agiliteit verbetert. Dan laat het elektronische stabiliteitsprogramma ook extra slip toe en zet de actieve achterspoiler zich extra schrap voor een maximum aan downforce. Via een tweede sleutel activeer je de vijfde rijmodus, de zogenaamde Top Speed-stand die de elektronisch gelimiteerde topsnelheid van 380 naar 420 km/u verlegt.

Bugatti Chiron test AutoWereld

Slechts 420 km/u? Kan de Chiron niet sneller?

Tuurlijk wel. Bugatti is er zeker van dat de Chiron een stuk harder zal gaan dan de 431,072 km/u die de Super Sport momenteel tot snelste productiewagen van de planeet maakt. Maar die recordrun staat pas voor volgend jaar op het programma.

Bugatti Chiron test AutoWereld

Hoe voelt dat nu, zo 1.500 pk onder de billen?

Aanvankelijk is de acceleratie vergelijkbaar met die van een Tesla Model S P100D, alleen gaat de W16 steeds gewelddadiger in je rug duwen en lijkt er geen einde te komen aan de versnelling. De drie rijvakken smelten samen tot een smal lint en het landschap trekt zich in artistieke strepen terwijl de snelheidsmeter onweerstaanbaar rond zijn as draait en haast achteloos voorbij de 300 km/u schuift. Het vraagt een zeer specifieke state-of-mind.

En de Chiron staat haast net zo snel weer terug. De Chiron heeft amper 13,6 seconden nodig om vanuit stilstand naar 300 km/u te knallen en amper 275 meter om daarna weer stil te staan. Het voelt alsof de parachute openklapt bij een vrije val. Met dank aan de Airbrake, de achterspoiler kantelt zich immers in een hoek van 49 graden om de stabiliteit te waarborgen.

Dankzij een gepatenteerd hittescherm rond de schijven en in samenwerking met Formule 1-leverancier AP ontwikkelde klauwen geeft de Bugatti geen krimp. De uit CSiC opgetrokken schijven zijn 20 millimeter breder en 2 millimeter dikker dan de exemplaren op de Veyron, de klauwen zijn vervaardigd uit gesmeed aluminium en de zuigers uit titanium.

Bugatti Chiron test AutoWereld

Hoe heeft Bugatti de W16 tot 1500 pk gekregen?

Hoewel de centraal achterin gemonteerde blok zijn W16-configuratie en cilinderinhoud behoudt, spreekt Wolfsburg over een compleet nieuwe krachtbron. Zowat elk onderdeel werd onder het licht gehouden en of verbeterd of vervangen. Ondanks een heleboel radicale gewichtsbesparingen zet het aandrijfgeheel nog steeds 268 kilogram op de bascule. De schuld van die knoerten van turbo’s, die 30% groter zijn dan de exemplaren die de Veyron bezigde.

Een noodzakelijk kwaad wilden ze het piekvermogen naar 1.500 pk opvijzen. De grootste uitdaging lag evenwel niet in het verzamelen van voldoende paarden, maar in een gave motorrespons en een breed koppelplateau. Dat verklaart meteen waarom de ingenieurs naar een gefaseerde drukvoeding grepen.

Tot 3.800 toeren bekommeren twee turbo’s zich over telkens acht cilinders, daarna komen de overgebleven exemplaren een handje toesteken. Het vlakt het turbogat weg en zorgt ervoor dat het maximumkoppel van 1.600 Nm beschikbaar blijft tussen de 2.000 en de 6.000 toeren per minuut, waardoor die enorme por in de rug eindeloos lijkt te duren.

Bugatti Chiron test AutoWereld

Wat verbruikt die W16 dan?

We zijn amper 100 kilometer ver wanneer de bodem van de brandstoftank in zicht komt. Het gemiddelde normverbruik van de W16 bedraagt 22,5 liter, maar laat de vier turbo’s wat blazen en de W16 zuipt al gauw het dubbele.  Of het driedubbele. Op de Nordschleife moet de Chiron al na drie rondes naar de kant voor een pitstop, aan snelheden boven de 400 km/u val je al binnen de 10 minuten zonder benzine. Paardjes hebben nu eenmaal haver nodig. Alle vijftienhonderd.

Bugatti Chiron test AutoWereld

Rechtdoor ok, maar wat doet de Chiron door het achterland?

Hoe jaag je een 2,4 miljoen kostende, vlot 2 ton wegende en 1.500 pk machtige supersportwagen over slingerende achterwegen, bezaaid met pokdalige asfaltlagen en onverwacht opduikende haarspelden? We bouwen een heleboel marge in, beducht voor de terugslag. De Veyron kampte met de kwalijke reputatie verschrikkelijk onderstuurd te zijn en afstandelijk te communiceren. De Chiron rijdt wat als een wat zwaarder uitgevallen, beduidend krachtigere Audi R8.

We ruilen de EB-stand voor de Handling-rijmodus, waarna de neus zich wat dichter tegen het asfalt legt en de achtervleugel zich verticaler zet. Zowel de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting als de elektronische stabiliteitscontrole nemen een andere kalibratie aan, waardoor de voorwielen zich gretiger op de apex storten en de achterwielen meer laterale vrijheid krijgen.

Bugatti Chiron test AutoWereld 

En in de stad?

Ook tegen een slentertempo straalt de snelheid er vanaf, maar hier houdt de Bugatti het liever netjes en beleefd. Er mogen dan 1.500 volbloeden onder het rechterpedaal schuilen, ze gaan pas aan het galopperen wanneer jij het wil.

De ophanging strijkt de oneffen gelegde stenen plat, de gerobotiseerde DSG-7-versnellingsbak schakelt zijdezacht van het ene naar het volgende verzet en de enorme remmen brengen dit monster dociel tot stilstand. Van drama is hoegenaamd geen sprake. Dit is het soort supersportwagen waarmee je moeder zondagochtend om koffiekoeken kan.

 Bugatti Chiron test AutoWereld

Het AutoWereld-verdict?

De Bugatti Chiron is meer dan een statement, meer dan die 1.500 pk en die 420 km/u. Het is een haast buitenaardse supersportwagen die kan uithalen als een voorhistorisch monster, maar net zo goed braaf aan de leiband door de binnenstad kuiert en ook op een kronkelende weg verrassend vrolijk kilometers maalt. En voor die enorme spreidstand kunnen we niet anders dan onze hoed afnemen. Hiervoor zijn ingenieurs voorbij het uiterste gegaan.

Bugatti Chiron test AutoWereld

In dit artikel : Bugatti

Geschreven door op