Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CADILLAC ESCALADE (2015)

In de Verenigde Staten geldt hij als zowat de meest prestigieuze SUV op de markt, maar verdient de nieuwe Cadillac Escalade ook in Europa ernstig te worden genomen. Een eerste testrit moet ons al wat wijzer maken.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

CadillacEscaladeRijdendVoor

Wat is dit?

Het bewijs dat dinosauriërs toch nog niet helemaal zijn uitgestorven. In zijn (verlengde) ESV-versie bijna 5,7 meter lang en rijklaar zo'n 2,9 ton zwaar, een 6,2 liter-V8 met een normverbruik van 13,1 liter en een CO2-uitstoot van 302 gram, voor dit soort 'waanzin' op wielen moet je nog altijd in de VS zijn. Cadillac's nieuwste Escalade is de grootste, stoerste en ook meest luxueuze SUV in een land waar ze terzake wel wat gewoon zijn. Ze noemen die dingen daar trucks, we kunnen er helemaal inkomen.

CadillacEscaladeRijdendRechts

Wat is er nieuw?

Om te beginnen het imposante koetswerk. Echt mooi kunnen we deze mastodont toch maar moeilijk noemen, daarvoor heeft hij echt te veel van een... kleerkast op wielen. Maar voor het zelfde (vele) geld ben je misschien wel een grote fan van een dergelijk lijnenspel. Of op zijn minst van ‘details’ als die lichtblokken voor en achter. Vooral die achteraan zijn echt immens groot, leuk is – al moet je er even naar zoeken - het fraai ingewerkte Cadillac-logo.

Wat zit er onder de motorkap?

Je hoeft helemaal niet te kiezen. Geen turbovariant, geen S-versies, geen diesel en zelfs geen hybride meer. Wel een dus atmosferische 6,2 liter-V8 die we ook kennen van de Camaro en Corvette, hij is hier goed voor een vermogen van 426 pk en een koppel van 610 Nm. Dat zijn geen uitzonderlijke cijfers meer, maar ze volstaan wel voor een spurt naar 100 km/u in slechts 6,7 seconden. De topsnelheid is beperkt tot 180 km/u, wat te maken heeft met de 'alle seizoen'-banden die onder de wagen gemonteerd zijn. Over enkele jaren zou Cadillac toch weer met een echt Europees offensief willen uitpakken, vandaar de mogelijkheid dat er dan weer zelfontbranders beschikbaar worden. Maar dat lijkt dan toch vooral aan de orde voor de andere modellen uit het gamma.

CadillacEscaladeMotorkopie

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Een beetje dezelfde bedenking als voor het koetswerk. Het moest allemaal vooral groot en imposant zijn, maar mist wel wat verfijning. Veel leder en fraai hout, maar hier en daar toch ook nog wat hardere plastics en een paar spleetjes die je op een auto van deze prijs (zie verder) eigenlijk niet zou mogen zien. Schakelen doe je met een achter het stuur bevestigde en echt enorme hendel die je naar je toe en dan naar beneden moet trekken of naar boven moet duwen om te bedienen. Poepsimpel, maar niet echt elegant en eigenlijk zelfs ronduit ouderwets. De middenconsole is ook zo’n imposant meubelstuk, met gelukkig wel relatief weinig knoppen of toetsen. Op die laatste hoef je niet echt te drukken om bijvoorbeeld de temperatuur van de airco of het volume van de audio te wijzigen. Ze even ‘strelen’ volstaat, al blijkt dan wel dat je vaak een paar graden of decibels meer of minder krijgt dan je eigenlijk wou. Iets te gevoelig dus, maar is wellicht vooral een kwestie van wat oefenen. Bij de vele actieve en passieve veiligheidsnufjes ook een echte première: een in de flank van de bestuurderstoel bevestigde centrale airbag.

CadillacEscaladeInterieur

De enorme ruimte zou een van de hoofdredenen moeten zijn om voor deze auto te kiezen. Zelfs een configuratie met acht zitplaatsen behoort tot de mogelijkheden, de twee aparte zetels op de tweede rij worden dan vervangen door een bank. Ze laten zich, net als de stoelen helemaal achterin, via een druk op de knop elektrisch neer- en ook weer opklappen. In de lange ESV-versie staan de achterste zetels wat hoger, wat voor extra beenruimte zorgt. Daarmee is het daar zelfs voor volwassenen nog redelijk comfortabel zitten, in de ‘gewone’ Escalade staat te bank te dicht bij de vloer. Een kleine verhuis kan natuurlijk ook, de ESV slikt tot 3.424 liter (!) bagage. De achterklep kan in één geheel (elektrisch en ook met een voetbeweging onder de bumper) worden geopend, maar de achterruit kan ook apart open. Knap is dat de ruitenwisser weggestopt zit onder de dakspoiler als hij niet wordt gebruikt. En nog iets, onder de flanken van de auto steken flinke treeplanken die elektrisch tevoorschijn komen en ook weer verdwijnen bij het openen en sluiten van de deuren.

CadillacEscaladeKofferkopie

Hoe rijdt de Escalade?

De Escalade komt met een Magnetic Ride-ophanging, je voelt al na anderhalve kilometer dat de auto zich ondanks de behouden starre achteras toch wel al wat anders laat rijden dan zijn terzake flink tekort schietende voorganger. De enorme koets helt minder, je kan zelfs kiezen voor een Sport-modus met dan nog wat minder rol. De besturing geeft nu ook een degelijke feedback, maar je botst in zo’n auto hoe dan ook vrij snel op de wetten van de fysica en andere wetenschap. Je gooit deze auto echt niet zomaar de bocht om, zodra het wat sneller gaat ben je je meteen weer heel goed bewust van zijn afmetingen en zijn gewicht. En dan reden we nog enkel met de korte versie…

CadillacEscaladeRijdendLinks

Ondanks het hoge vermogen en die op papier toch wel straffe spurttijd, zorgt het intrappen van het gaspedaal zeker niet voor een enorme krachtexplosie. Wat behalve met die vele kilo’s ook wel met de niet geweldig ‘rappe’ zestrapsautomaat heeft te maken. Maar zo’n auto dient natuurlijk andere doelen dan de racerij. Zo heeft hij een trekvermogen van liest 3,1 ton.

Wat moet dat kosten?

Op de Amerikaanse thuismarkt is er ook nog een echte 'basis'-Escalade met iets minder luxe, in België kan je enkel kiezen tussen de Premium- en Platinum-niveaus. De eerste krijgt al onder meer een lederen bekleding en flink wat hout, in tal van posities elektrisch verstelbare stoelen (met verwarming en ventilatie) vooraan, een stuurverwarming, een automatische airco met drie zones, een geweldige Bose-klankinstallatie en 22-duimsvelgen mee, met de tweede komt er nog (het is alweer maar een greep) nappaleder, een massagefunctie van de bestuurderstoel, een (groot) gekoeld bergvak in de centrale console en extra schermen voor de passagiers op de tweede zitrij bij. De Premium kost 98.100 euro, de Platinum 108.500 euro. Voor de langere ESV-varianten geldt telkens een supplement van 2.300 euro.

CadillacEscaladeRijdendFrontaal

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Om dit ding te willen (of durven) bestellen moet je én een fan dan dit soort grote SUV's zijn, én een liefhebber van Amerikaanse auto's, én flink wat centen hebben, én er kunnen mee leven af en toe op afkeurende blikken te stuiten. Nogal wat voorwaarden die een groot commercieel succes in de weg staan, maar verkooprecords wil Cadillac met die nieuwe Escalade in Europa natuurlijk niet boeken. De auto is altijd al een favoriet geweest van nogal wat voetbalsterren en Amerikaanse zangers van liedjes met veel tekst en schaars geklede dames in de videoclips. Dat zal dit nieuwe model allicht wel blijven. Iets ‘speciaals’ dus, zijn we daarmee vriendelijk genoeg geweest? We geven nog even mee dat Cadillac dit jaar voor Europa 250 exemplaren had voorzien. Eind maart waren er daar al 200 van besteld, vandaar dat ze nu gaan proberen er toch nog wat meer naar hier te halen. Vooral voor Duitsland en Zwitserland, dat zijn de ‘grootste’ Cadillac-markten langs dit deel van de wereld.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Zijn die er echt? In de VS heb je ook nog gelijkaardige machines bij de zustermerken Chevrolet en GMC en ook concurrent Ford, bij ons kan je eigenlijk enkel vergelijken met de evengoed duidelijk op Amerikaanse leest geschoeide Mercedes GL(S) en natuurlijk ook de Range Rover. En ja, die bieden toch nog altijd wat meer verfijning.

En het cijfermateriaal?

Motor: 6162 cc, V8 (benzine), 313 kW/426 pk bij 5600 opm, 610 Nm bij 4100 opm Transmissie: vierwielaandrijving, zestrapsautomaat Afmetingen (ml/b/h): 5179/2061/1896 mm Prestaties: 180 km/u, 0-100 km/u in 6,7 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 13,1 l/100 km (302 g/km) Prijs: 98.100 euro

 

In dit artikel : Cadillac, Cadillac Escalade

Geschreven door op