Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Can-Am Spyder F3 Limited (2016)

Is het een motor? Is het een cabrio? Nee, maar de Can-Am Spyder F3 Limited hoopt die beide wel te vervangen. Of dat is gelukt? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Hét alternatief voor wie wil motorrijden, maar het rijbewijs er niet toe wil/kan halen. Zolang je ouder bent dan 21 en beschikt over een B-rijbewijs daterend van voor 2013 mag je gewoon de hort op met deze Spyder. Voldoe je aan vereisten één en twee, maar heb je nu pas je rijbewijs gehaald, dan zal je even langs de rijschool moeten en je vier uur laten begeleiden.

Voorts hoor je nog te weten dat:

  • Het Spyder-concept al van 2007 dateert en de basis daarvan bij deze F3, op wat punten en komma’s na, nog steeds dezelfde is.
  • De meest ingrijpende verandering volgde toen de 1 liter-tweecilinder de schop op ging in ruil voor een 1.330 cc grote Rotax-drie-in-lijn, al dateert die omwentelling al van vorig jaar
  • Voor 2016 Can-Am de strik haalde van deze Limited, een bijkomende uitvoeringslijn die de kale basis van de F3 opsmukte met een hoop luxe. Een semi-automaat bijvoorbeeld. Of treeplanken. Maar evenzeer een boordcomputer in kleur, een 80 Watt sterke geluidsinstallatie en handvatverwarming zitten dan van meet af aan op en aan je Spyder.

Hoe goed is die nieuwe motor nu?

Die Rotax 1330 ACE toont zich een behoorlijk pittig molentje dat 115 pk en 130 Nm afzet op het achterwiel. Hoe snel je daarmee de 100 km/u aantikt wil Can-Am niet kwijt, maar aan de snelheid dat het wit uit onze ogen trok, gaan we ervan uit dat het geen eeuwigheid zal duren. Het verbruik zou daarbij trouwens rond de 7 liter moeten liggen, al is dat evenzeer een officieus richtgetal.

Het blok ziet zich geholpen door een puike gerobotiseerde bak die echter alleen het terugschakelen desgewenst automatisch uitvoert. Als je dus een verzet hoger wil, dan zal je daar je linkerduim voor aan moeten spreken. Maar daar hebben we ons eigenlijk nooit aan gestoord. Overigens heb je ook in de hand wanneer de zestraps een versnelling lager moet, alleen dien je er dan ook je linkerwijsvinger bij te halen. En voor wie het zich zou afvragen: ja, er is ook een achteruitrijversnelling voorzien. Dit gevaarte laat zich immers niet zo makkelijk een vak in trekken.

Hoe rijdt de Can-Am Spyder F3?

Niet zo makkelijk als we hadden gedacht. Het is absoluut waar dat de twee extra wielen vooraan de veiligheid een enorme boost geven. Wie hier nog in een tank slapper slaagt, is ofwel een begenadigd stuntpiloot ofwel te dom om te helpen donderen. Over op je bek gaan hoef je je hoofd dus al niet te breken.

Maar die geruststelling komt eveneens met een minder aangenaam kantje. Anders dan bij een motor leg je de Spyder niet in de bocht, nee, je draait hem erin. Yep, net zoals bij een auto. Jammer genoeg dien je dat bij de F3 Spyder wel klaar te spelen met een gevorkt stuur.

Door de onderuitgezakte rijhouding (voor de kenners: denk bagger-stijl) voer je dat manoeuvre overigens met bijna gestrekte armen uit wat het zaakje er niet op vergemakkelijkt. En dan is er tot slot nog de fysica. Aangezien de 430 kilo wegende body van deze Spyder zich niet actief in het debat moeit, dienen alle G-krachten opgevangen te worden door die voorwielen. Dat maakt dat je bij een iets te gezwinde rijstijl de rubbers al snel in vergelegenheid brengt.

Onderstuur dat in een mum van tijd terug rechtgezet is door de uitstekende veiligheidsvoorzieningen (met naast een stabiliteitscontrole ook een ABS en ESP), maar het helpt het vertrouwen er niet meteen op vooruit. Terwijl net dat toch het grote pluspunt zou moeten zijn van deze driewieler.

Is de F3 Spyder dan wat comfortabel?

We durven op gezette tijden ons been al eens gooien over een tweewieler, waardoor onze kont toch enige kwalificatie mag worden toegedicht op het beoordelen van het zitcomfort bij motoren. En het moet gezegd: we hebben onze bips niet horen klagen.

Door de onderuitgezakte positie had onze rug wel wat meer steun kunnen gebruiken, maar dat euvel is eveneens snel opgelost door het optionele rugpand in de accessoirelijst. Daar staat ook een hogere ruit die af zou moeten rekenen met de turbulenties die spelen rond de helm eens je snelwegkilometers aanhoudt.

Of je probeert eerst je zithouding zelf wat aan te passen. Zowel de voetsteunen als het stuur vallen in vijf verschillende standen te plooien, waardoor ook de lengteuitzonderingen dezer maatschappij zich makkelijk zouden moeten kunnen nestelen op de Can-Am.

Weelde die zich, zoals eerder al gezegd, aangevuld ziet met een hoop luxe genre een radio met USB- en AUX-uitgang, een boordcomputer met een pak nuttige info én een hoop bagageplek. Onder die sneeuwscooterneus huist standaard een 24,4 liter groot vak dat zich bijgestaan ziet door standaard zijkoffers (toch bij de Limited) die daar nog eens 50 liter aan toevoegen. Mocht dat nog niet volstaan, dan is er alweer die accessoirelijst waar zaken als een topkoffer of tanktas aan te vinken vallen.

Is de Can-Am een dure vogel?

Bets wel. Er is de initiële investering van 26.799 euro (alweer, voor deze Limited) die je aardig de hoogte in helpt als je je ook bedient van eventuele opties. Een stevig paar duiten dus waar je zowel in motor- als automiddens behoorlijk knappe alternatieven voor vindt.

Wat vindt AutoWereld nu eigenlijk van de Can-Am F3 Spyder?

Het schoentje wringt wel wat. Ja, deze F3 Spyder is in se een stuk veiliger dan een motor. Terwijl hij je, tot op zekere hoogte, wel de sensaties biedt die samen gaan met een tweewieler. Draai je de vergelijking om, dan kan je alleen maar beamen dat je in een cabrio minder één bent met je omgeving. Bovendien is het ook knusser met de armen van je lief rond je middel, iets wat een pak moeilijker te verwezenlijken valt in een vergelijkbare roadster.

Maar daar worden dus wel wat (rij)concessies voor gevraagd, compromissen die je moeten liggen. Het concept hoort je, met andere woorden, meteen aan te spreken. Anders zou het wel eens heel lang kunnen duren voor de liefde echt openbloeit.

Motor: 1330 cc, L3 (benzine), 86 kW/155 pk bij 7250 opm, 130 Nm bij 5000 opm Transmissie: achterwielaandrijving, semi-automatische gerobotiseerde zestraps Afmetingen (l/b/h): 2596/1497/1241 mm Prestaties: n.b. Normverbruik (CO2-uitstoot): 6,7 l/100 km (n.b.) Prijs: 26.799 euro

Geschreven door op