Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CHEVROLET ORLANDO 2.0 TCDi

Een monovolume van Chevrolet, de gedachte flitst ons meteen terug naar de gloriedagen van de wijlen Tacuma. Nu ja, gloriedagen...

CHEVROLET ORLANDO 2.0 TCDi #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Ha, de Tacuma! Uit het Daewoo-tijdperk, toen massavolume regeerde samen met goedkoop plaatstaal en flauwe dynamiek.

Yip, maar weet dat Chevrolet het deze keer niet over een monovolume heeft. Naar de heersende trend zou het een cross-over zijn. Neem dat niet al te serieus: er is geen vierwielaangedreven versie, verhoogde bodemspeling, kunstofbumpers of enig ander signaal in die richting. Dit is een familiale monovolume, getuige de standaard zeven zitplaatsen, het gluurspiegeltje om kinderen op de achterbank te bespieden en het postuur.

Wat dat laatste betreft hebben de designers overigens een geslaagd vervolg gebrouwd op de al niet onaardig ogende Cruze. Ook al is het een busje, je kan wel ergens aankloppen met deze Orlando. Zet hem naast een C-Max of een Zafira en hij valt net iets langer uit, maar dat komt dan weer de binnenruimte ten goede.

De twee achterste zitrijen klappen overigens neer voor een vlakke laadvloer en al zet de Orlando geen records neer met zijn laadvolume, door de hoekige vorm van de koffer kan je er toch handig in stapelen.


En hoe denken de Koreanen over goochelarij in het interieur?

Het blijft allemaal elementair. Geen spitsvondige snufjes, dit is eerder de moduleerbaarheid van een monovolume zoals we dat vijf jaar geleden zagen. De boordplank bevat wel een leuke gimmick. De centrale console draait weg, en openbaart zo een geheim opbergvak. Ideaal om een iPod weg te moffelen, zeker omdat de zijwand de standaard meegeleverde aux-aansluiting herbergt.

In pianolak gestoken (optie) ziet het in de Opel-bak ondergedompelde dashboard er ook niet zo slecht uit, maar de knoppen en hendels missen gewicht en kwaliteitsgevoel. Ook de ergonomie scheert geen hoge toppen. De menustructuren en knoppenfuncties vragen eerst om een verkennende wandeling.

Je zou kunnen argumenteren dat je daar ook niet voor betaalt. Zeker de dik aangeklede Orlando's vallen gunstig geprijsd uit naast de Europese garde. Ga je voor de lagere versies, dan vergt het offers. Chevrolet volgt namelijk de Aziatische politiek: quasi geen opties, voor een hebbeding moet je de juiste uitrustingstrap nemen.


Van soldengeluk word je zelden blij onderweg...

Valt mee. Profiterend van het onderstel van de jongste Opel Astra rijdt de Orlando redelijk strak en effciënt. Op dat punt lijkt de Tacuma verder weg dan ooit. De 2 liter-diesel, beschikbaar als 130 en 163 pk, pikt gezwind op onderin de toeren en de koets blijft redelijk vlak in bochten. Echt last van zijn hogere zwaartepunt heeft deze monovolume niet.

Maar je mag het allemaal niet teveel pushen, want dan bots je algauw op de natuurlijk grens van de voortrein die zich in het geval van de diesel nogal vroeg aandient. En geloof ons, de tractiecontrole staat in dit geval niet gripbevorderend afgeregeld...

Uiteindelijk is de Orlando als een brasserie. Hij serveert correcte waar, maar wie zijn vingers en duimen wil aflikken moet elders zijn.

Motor: L4-diesel (turbo), 1998 cc, 163 pk (3800 opm), 360 Nm (2000) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 180 km/u, 0-100 km/u in 10,3 sec Normverbruik: 6,0 l/100 km Prijs: 20.199

Eerste test in AutoWereld 280 (16 december 2010)


In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Orlando

Geschreven door op