Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Circuittest: Audi R8 V10 Plus (2015)

Geschreven door op

Toonde Audi met de eerste generatie vooral dat het ook volbloedsportwagens maken kon, dan wil de nieuwe R8 helemaal een volwaardig alternatief zijn voor toppers van het genre. AutoWereld doet de test op het circuit van Portimao. 

Circuittest: Audi R8 V10 Plus (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

2015 Audi R8 V10 Plus

Wat is dit?

De tweede generatie van een fenomeen. Hoewel de originele R8 eigenlijk een wat softere en minder dure spin-off van de Lamborghini Gallardo was, sloeg de Audi-sportwagen in als een bom. Want de auto joeg Porsche de stuipen op het lijf en deed BMW groen uitslaan van jaloezie.

Hoewel de V8-versie gauw werd vergezeld door wildere varianten met V10-kracht, kon hij echter nooit een vuist maken tegen de gevestigde sportwagenorde. Bij de nieuwe Audi R8 is dat wel even anders. Dit is geen zoveelste 911-rivaal meer, maar een reuzendoder.

Wat is er nieuw?

Ingolstadt preekt evolutie. Alle componenten, van het chassis tot de motor, zijn updates van het vorige model. Ook het koetswerk hanteert dezelfde stijl als in 2007, met diezelfde gedrongen proporties. Alleen hoogt de R8 anno 2015 wel wat agressiever. Wel jammer dat Audi de uit een stuk opgetrokken side blades schrapt, waardoor de nieuweling wat minder puur en origineel oogt.

De Plus herken je aan zijn vaste achtervleugel uit koolstofvezel, die het variabele exemplaar van de gewone V10-versie vervangt. Ook de zijspiegels, de sierstukken op de flanken en de diffusor zijn vervaardigd uit koolstofvezel. De R8 Plus komt ook standaard met koolstofkeramische remmen en gesmede 19-duimsvelgen met een specifiek design.

2015 Audi R8 V10 Plus

Samen met de lichte sportzitjes drukken die uit lichtgewicht materialen opgetrokken onderdelen het gewicht, zodat de Plus toch 40 kilot minder weegt dan de 'gewone' R8 V10.

Het met de hand gebouwde spaceframe uit aluminium staat pal, maar het uitgebreide gebruik van koolstofvezel voor onder meer de transmissietunnel en de B-stijlen zorgt er wel voor dat het geheel 40% stijver is en toch 15% minder weegt. Audi vermeldt er graag bij dat de R8 tot 50% van zijn onderdelen deelt met de nieuwe LMS-versie. En ook dat de straatversie en de racer naast elkaar ontwikkeld zijn.

Wat ligt er onder de motorkap?

Een centraal achterin geplaatste 5,2 liter-V10. In de R8 Plus ontwikkelt het atmosferische blok een vermogen van 610 pk voor een maximaal koppel van 560 Nm. De razendsnelle gasrespons, de souplesse over het hele toerentalbereik, de honger naar toeren en de rush richting rood zijn om van te smullen. En met een 0 tot 100 km/u-sprint in 3,1 seconden en een top van 330 km/u mogen ook de prestaties er best zijn.

Net zoals de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die kortere verhoudingen krijgt in de R8 Plus. Bij het terugschakelen hoor je de bak sissen en het uitlaatsysteem hoesten, zoals bij een racewagen. De schakellepels hadden wel wat groter gemogen. En waarom zijn die flippers eigenlijk vervaardigd uit plastic en niet uit pakweg aluminium?

2015 Audi R8 V10 Plus

Om de benzinedorst van de V10 in te dijken grijpt Audi naar zowel een coasting-zeilfunctie, die de motor bij minimumbelasting loskoppelt van de aandrijflijn, als naar cilinderdesactivatie, waardoor een cilinderbank volledig uitschakelt wordt wanneer de motor geen inspanningen hoeft te doen. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 12,3 liter per 100 kilometer.

Naast de door ons geteste Plus is er ook een gewone R8 V10. Wat milder, maar haast even competent. Een V8-instapvesie staat niet op de planning, maar sommige markten zouden wel eens een V6-biturbo kunnen krijgen. En Audi voorziet ook een volledig elektrische E-Tron.

En binnenin?

Het is een Audi, dus op het interieur is weinig aan te merken. De rond de bestuurder opgebouwde cockpit combineert knappe materialen en een hoogstaande afwerking met een virtuele tellerpartij en een langs onderen afgeplat sportstuur. De R8 Plus krijgt vier sneltoetsen op het stuur, geïnspireerd door de LMS-racer.

Naast de Start- en de Drive Select-knop, voorziet Audi ook toetsen die de sportuitlaat en die Performance-modus activeren. Ook de minimalistisch uitgevoerde bediening voor de airco is ronduit knap.

Alleen jammer van die schakelpeddels, dus. En van de ietwat hinderlijke reflecties van de bovenkant van de tellerpartij in de voorruit.

2015 Audi R8 V10 Plus

En hoe rijdt de R8 Plus?

Deze Audi is snel en voelt speciaal, haast exotisch. Maar zonder de 'nadelen', want deV10 noch de S Tronic laten zich op nukken betrappen.

Ook het nieuwe Quattro-systeem helpt, het kan nu tot 100 % van het motorkoppel naar elke as jagen. Supersnel en superefficient, zodat die koppeltransfers het chassis niet van de wijs brengen en de chauffeur niet uit de zone duwen. Vol vertrouwen ga je steeds harder en harder, want er is grip, zoveel grip.

En samen met het mechanische sperdifferentieel ontlokt dat een speelsheid die we nog niet kenden van Audi. Zelfs met alle elektronische waakhonden paraat, kan je glijdend van de ene naar de volgende bocht. Het leuke is de progressiviteit waarmee de R8 balanceert tussen grip en geen grip. Geen lijn, maar een voetbalveld breed.

2015 Audi R8 V10 Plus

Je voelt alles reageren, zodat je tijdig en stressvrij kan anticiperen. Gecontroleerd, acuraat en vergevingsgezind. Beetje onderstuur aanvankelijk, maar dat dient eerder om aan te kondigen wanneer je te snel gaat dan dat het je rijlijn om zeep helpt. Heerlijk hoe je het koetswerk kan laten pivoteren met je rechtervoet, want de V10 hangt lekker kort aan de gas en het pedaal is millimeterprecies.

Alleen dat optionele variabele stuur zouden we zo laten. Het stoorde ons in de Huracan en ook nu stoort het ons. Een beetje licht, een beetje articificieel. Ook de koolstofkeramische remmen moet je wat tijd geven om op temperatuur te komen, want koud bijten ze eerst niet en dan meteen erg heftig.

Het AutoWereld-oordeel?

Hij ziet er hetzelfde uit en voelt hetzelfde aan. De veelzijdigheid van de Audi R8 blijft ook bij de tweede generatie intact. Maar de dynamische talenten worden aangescherpt, met dank aan de stijvere structuur, de opgewaardeerde transmissie en de atmosferische V10. En dat telt dubbel bij de meer gefocuste Plus-versie. Wat er dan ook een uniek aanbod van maakt.

Wat zijn de concurrenten?

Waar Mercedes met de generatiewissel van SLS naar AMG GT naar beneden is gaan kijken, richt de tweede Audi R8-generatie de loop naar boven. Naar de exoten van de sportwagenklasse. En dus ook naar de technisch verwante Lamborghini Huracan, die alleen zijn rauwheid, zijn badge en zijn fabuleuze lijn overhoudt om het verschil te maken. Van je familie moet je het hebben.

2015 Audi R8 V10 Plus

De cijfertjes?

Motor: 5204 cc, V10 (benzine), 449 kW/610 pk (8250 opm), 560 Nm (6500 opm) Transmissie: vierwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, mechanisch sperdifferentieel Afmetingen (l/b/h): 4426/1940/1240 mm Gewicht: 1555 kg Prestaties: 330 km/u, 0-100 km/u in 3,1 sec. (sportbanden) Normverbruik (CO2-uitstoot): 12,3 l/100 km (287 g/km) Prijs: n.n.b.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!