Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Ik neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Dacia Duster 1.2 TCe 4x2 (2017)

Geschreven door op

Prijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Wij waren fan van de eerste generatie, een no-nonsense-SUV met het hart op de juiste plek. Kan ook de nieuwe Dacia Duster ons overtuigen? AutoWereld doet de test met de voorwielaangedreven, aan een manuele zesversnellingsbak gehangen TCe 125.

Wat is dit?

De tweede generatie van de Duster, de SUV waarmee Dacia zich een zekere Aldi-chic wist aan te meten. De rechttoe-rechtaan benadering vond een trouwe schare aanhangers, ook wij raakten erg gecharmeerd door het sympathieke koetswerkontwerp, het amusante weggedrag, de genereuze binnenruimte en het aangename prijskaartje waaraan de Roemeense Renault-dochter deze talentenmix verpatste.

De nieuwe Dacia Duster volgt hetzelfde pad, maar wil wat meer verfijning onder de ingrediëntenmix roeren. Doe zoektocht naar meer manieren zorgt ervoor dat het aantal veiligheids- en comfortsnufjes aanzienlijk toenam. Maar in de basis blijft het een prijskraker met een eigenzinnig randje.

Wat moeten we nog zoal weten over de nieuwe Dacia Duster?

  • Maximaal laadvolume van 1.623 liter
  • Betere geluidsisolatie halveert interieurkabaal
  • Met voor- of vierwielaandrijving
  • Handgeschakelde of gerobotiseerde EDC-transmissie
  • Twee benzinemotoren: SCe 115 en TCe 125
  • Twee dieselmotoren: dCi 90 en dCi 110
  • Afdaal- en vertrekhulp
  • MediaNav Evolution-multimediasysteem met eco-coaching
  • Vanafprijs: 11.990 euro
  • Drie uitrustingsniveaus: Essential, Comfort en Prestige

Dacia Duster SUV - Test AutoWereld

Gaat het om een facelift? Of ontwikkelde Dacia een volledig nieuwe Duster?

Het gaat wel degelijk om een volledig nieuw model. De nieuwe Dacia Duster deelt geen halve vijs met zijn voorganger. Nu hebben de designers geen compleet andere SUV proberen schetsen, het lijnenspel blijft een esthetische evolutie die met dezelfde afmetingen en dezelfde proporties goochelt.

De nieuwe Dacia Duster oogt wel verzorgder dan de vorige generatie. Plastic voert opnieuw de boventoon, maar dankzij de talloze koetswerkdetails komen ze minder goedkoop over. Ook uit de vormgeving van de lichtblokken, de kunststof strip achter de voorwielen, de grotere bodembeschermplaten blijkt oog voor detail. Deze avonturier weert tierlantijntjes, maar wil daarom niet in lompen rondlopen.

Dacia Duster SUV - Test AutoWereld

En binnenin?

Het interieur vertelt een vergelijkbaar verhaal, maar praat nog luider. Van de uitstekende zetels over de licht naar de bestuurder gedraaide multimediadisplay tot de aircomodule, nooit krijg je de indruk met een budget-SUV onderweg te zijn. Ook het ruimteaanbod valt mee, met een ook voor volwassenen bruikbare achterbank en een kofferruimte die tot 1.623 liter groot is.

Aan luxe geen gebrek. De Duster is de eerst Dacia die je kan krijgen met een handenvrije startkaart à la Renault, met automatisch ontstekende lichten, met gordijnairbags en met een blindehoekwaarschuwing. En met een MultiView-camera die niet alleen naar voren en naar achteren, maar ook naar links en naar rechts kijken kan.

Maar voor de grootste vooruitgang moet je niet je ogen, maar je oren de kost geven. Dacia heeft flink aan de geluidsisolatie gewerkt, onder meer door het plaatsen van dikkere ruiten en extra dichtingen. En dat drukt de decibelproductie met de help. Van goudwaarde voor het comfort aan boord.

Dacia Duster SUV - Test AutoWereld

Over comfort gesproken...

Aan de basisarchitectuur werd niet geraakt. De ophangingsprincipes werden dan ook één op één overgenomen van de vorige Dacia Duster. Nu zorgen structurele verstevigingwerken er wel voor dat de ingenieurs wat meer marge kregen om met de set-up van het onderstel te spelen.

Met bevredigend resultaat, want de nieuwe Dacia Duster rijdt uitstekend. Alleen die elektrische stuurbekrachtiging vraagt wat gewenning wegens wel heel erg licht. De koetswerkbewegingen blijven aardig onder controle, al maakt vooral het absorptievermogen van het onderstel indruk. Op onverharde wegen danst de Duster over rotsen en door sporen als een volleerde terreinwagen.

Dacia Duster SUV - Test AutoWereld

Maar echt off-roadtalent heeft de Duster niet?

Niet als 4x2. Maar Dacia biedt de Duster ook aan met een inschakelbare vierwielaandrijving, een eenvoudig on-demandsysteem dat de achterwielen van motorkoppel voorziet wanneer de voorwielen om grip beginnen bedelen. We noteren ook een Lock-functie die de koppelverdeling over beide assen bevriest en een automatische afdaalassistent.

En dat blijkt een bekwame terreincombo. Niet in het minst omdat de Duster slechts 1,3 ton op de weegschaal zet en diens koetswerk over genereuze aan- en afrijhoeken beschikt, respectievelijk 30° en 33°. De bodemvrijheid bedraagt 21 centimeter en de overschrijdingshoek 21°. We hebben off-roaddingen gedaan waarvoor je doorgaans een Land Rover nodig hebt.

Dacia Duster SUV - Test AutoWereld

De Duster werd beter, maar aan welke prijs?

Misschien is het einde wel het mooiste hoofdstuk van het nieuwe Duster-verhaal. Dacia hanteert iets hogere prijzen, maar het gaat slechts om enkele euro’s. En daarvoor krijg je zoveel meer in de plaats.

Je hebt reeds een SCe 115 Access voor 11.990 euro, maar zelfs voor de allerduurste Duster vraagt Dacia minder dan 20.000 euro. En dan hebben we het over een leuk vormgegeven SUV die een pittige vierpitter combineert met of vierwielaandrijving of een gerobotiseerde EDC-transmissie.

Dacia Duster SUV - Test AutoWereld

Welke motorisaties biedt Dacia aan?

Benzinerijders kiezen tussen de SCe 115 en de hier geteste TCe 125. De eerste is een atmosferische 1,6 liter-krachtbron en de tweede een 1,2 liter-turbomotor. Dieseladapten moeten de 1.5 dCi hebben, verkrijgbaar met of 90 of 110 pk. De C02-waarden staan niet superstrak, maar alweer maakt die soldenprijs veel goed.

Schakelen doe je via een handgeschakelde vijf- of zesbak, de topdiesel kan je ook met de gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling bestellen. Voorwielaandrijving is standaard, maar de krachtigste motorisaties kan je dus ook met 4x4 krijgen.

Dacia Duster SUV - Test AutoWereld

Het AutoWereld-oordeel?

Dacia tapt uit hetzelfde vaatje, maar de tweede persing smaakt nog beter. De Duster blijft een bescheiden budget-SUV die beproefde technologie en goedkope onderdelen gebruikt om de kostprijs te drukken, toch voelt de som der delen bijzonder veelzijdig, zelfs volwassen aan.

 

 

 

In dit artikel : Dacia, Dacia Duster