Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Dacia Spring Electric (2021)

De Dacia Spring is de goedkoopste elektrische auto op de markt. AutoWereld doet de test.

16.990 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een elektrische auto van net geen 17.000 euro, daarmee maakt Dacia komaf met de verzuchting dat EV’s toch zo duur zijn. Al moeten we er wel bij vertellen dat de Spring als goedkoopste elektrische auto van het moment enkele toegevingen vraagt. Kort samengevat:

  • Batterij van 27,4 kWh, autonomie van 230 kilometer
  • Elektromotor van 45 pk
  • Miniformaat (3,73 meter lang)
  • Snelladen tot 30 kilowatt
  • Onklopbare gebruikskost

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Een zonovergoten ritje door het Pajottenland.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: grijs
  • Opties: Business (uitrustingsniveau)
  • Banden: Linglong Greenmax, 165/70 R14

Leuk weetje:

  • Deze Roemeen is eigenlijk een Chinees, oftewel de Renault K-ZE, een elektrisch stadsautootje dat dan weer gebaseerd is op de Kwid. Die bestaat al sinds 2015, maar dan met benzinemotor, en is eigenlijk een lagekostenauto ontwikkeld voor de Indiase en Braziliaanse markt.

Een vreemde eend in de bijt dus?

Toch wel. Doorgaans verkoopt Dacia auto’s op een ouder Clio-platform, maar dan aan een lagere prijs, een strategie die met name de Sandero de bestverkochte personenwagen van Europa maakte, toch bij particuliere kopers. Deze Spring komt echter uit het Verre Oosten, waar hij dus al enkele jaren te koop is als lagekosten-EV, aan omgerekend minder dan 10.000 euro.

Zo’n knalprijs hanteren ze in Europa niet, al is het bodemtarief van 16.990 euro wel al een stuk scherper dan de 30.000 en meer die je doorgaans betaalt om elektrisch te kunnen rijden.

Wat haal je voor dat geld in huis?

Een basale elektrische stadsauto met enkele SUV-accessoires, een batterij van 27,4 kWh en een elektromotor van 33 kW. Doordat die laatste weinig energie nodig heeft, haal je uit die kleine accu toch nog 230 kilometer aan autonomie.

Let wel, anders dan de meeste EV’s heeft de accu van de Spring geen koelvloeistof, er is slechts een ventilator om de hitte af te voeren. Dat betekent dat snelladen kan aan maximaal 30 kW, waardoor je aan een krachtige laadpaal dus toch nog een uurtje in de weer bent om ze voor 80% vol te laden.

Voor veelrijders is deze dus niet zo geschikt, de Spring huppelt bij voorkeur rondom de kerktoren.

Is ook de rest van dat allooi?

Dat valt eigenlijk best mee. De eerste indruk is zeer karig, een beetje zoals in de Dacia’s van de vorige generatie, met een stuur dat niet verstelbaar is en een interieurafwerking in harde, onaangename materialen.

Kijk je echter rond, dan blijkt er heel wat aanwezig, zoals elektrische ruiten rondom, een stereo met bluetooth, 6 airbags en een boordcomputer, oftewel de basisbenodigdheden, net als een automatische noodrem. De Comfort Plus-variant (1.000 euro extra) brengt ook een parkeercamera en een multimediasysteem mee, al is het er wel eentje van de oude stempel.

Verfrissend zijn de bescheiden wielen, stalen velgen van 14 duim. Dat drukt de onderhoudskosten en het rijdt vooral ook comfortabel, ook dankzij het pluimgewicht van dik 1 ton. Een wereld van verschil met de loodzware kilowattbommen en hun velgen van 20 duim en meer.

Hoe rijdt de Dacia Spring?

Efficiënter dan je zou vermoeden. De onmiddellijk beschikbare trekkracht (125 Nm) maskeert het gebrekkige piekvermogen, waardoor je in en rond de bebouwde kom voldoende fut hebt. Boven de 70 km/u wordt het veel krapper, getuige de 0-100 km/u-tijd van 19,1 seconden. Da’s een wanhopige spurt, maar het valt pas op wanneer je de snelweg opzoekt.

Daar staat een bijzonder laag verbruik tegenover, de boordcomputer liet ons weten dat het om een luttele 11,4 kWh/100 km ging, waarmee dit een van de allerzuinigste EV’s is die je kan vinden. En gezien elektrisch rijden sowieso al een stuk goedkoper is dan op olie, maakt dat de gebruikskosten (waaronder ook de verkeerstaksen) van deze Spring onklopbaar.

De wegligging is wat je kan verwachten van een autootje van dit formaat, zeer beweeglijk dus en met in dit geval een opvallend kleine draaicirkel. Zoals gewoonlijk bij Dacia is de veerweg iets langer, handig meegenomen op slechte wegen. Ook in dit opzicht is de snelweg niet de biotoop van de Spring, al is de stabiliteit wel oké.

Het AutoWereld-verdict?

De grote verdienste van de Dacia Spring is dat hij het aanbod aan EV’s, dat nog steeds niet erg veelzijdig is, aanvult aan de ondergrens van de prijslijst. Hij maakt elektrisch rijden echt betaalbaar, zeker gezien de pietluttige gebruikskosten, maar vraagt daarvoor ook wel enige offers. Met name het beperkte snelladen en het karige vermogen maken hem nogal eenzijdig bruikbaar, eerder in de bebouwde kom dan op de snelweg.

Verwante testen

In dit artikel : Dacia, Dacia Spring

Journalist AutoGids/AutoWereld