Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / DS 3 Crossback PureTech 130 (2019)

Een Different Spirit in het segment van de stadscrossovers, da's wat de DS 3 crossback wil bijbrengen. Of dat de kleine crossover ook lukt? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Gold de DS 7 Crossback nog als de padvereffener, dan is de DS 3 Crossback niets minder dan de asfalteerder. Om maar te zeggen dat het voor de stadshopper niet volstaat een degelijk indruk na te laten. Deze keer verwachten de Fransen ook klinkende resultaten, een rendement waarvoor gelukkig wel het nodige werd geïnvesteerd. Zo kan de DS 3 Crossback onder ander terugvallen op:

  • het nieuwe CMP-platform van PSA. Overigens is dat een primeur binnen de groep.
  • een hoop luxe die je niet meteen associeert met deze koetsgestalte. Zo zijn de matrix LED-koplampen zelfs een unicum.
  • een meer dan gedegen afwerking die de DS 3 Crossback effectief dat felbegeerde premiumrandje bezorgt.
  • hedendaagse connectiviteit met aparte apps en digitale services. Zoals dat anno 2019 hoort voor een lid van de eliteclub.
  • een apart design dat ongetwijfeld niet ieders meug zal zijn, maar wel voor het nodige onderscheid zorgt in dit drukbevochten segment.

De concurrentie:

De Audi Q2 en Mini Countryman zijn de grootste mikpunten, al zouden we, mochten we DS zijn, ook de Jeep Renegade, Fiat 500 X en Volkswagen T-Cross nauwlettend in de gaten houden. 

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Millennium Blauw
  • Uitvoering: Grand Chic
  • Opties: Extended Safety Pack en DS Drive Assist (850 euro), inductieladen (100 euro), Focal-geluidsinstallatie (900 euro), DS Connect Nav DAB+ (150 euro)

Is dit nu de opvolger van de DS 3?

Ze willen het in Parijs niet met zoveel woorden hebben gezegd, maar gezien het feit dat de driedeurs uit de cataloog is verdwenen én er geen onmiddellijke vervanging is voorzien, mag je gerust stellen dat dit inderdaad de aflosser is van de wacht.

Dat het deze keer dan een crossover betreft, heeft louter vandoen met de geldende tendens waar je een model pas gesleten krijgt als hij wat hoger getild staat en er lappen plastic rond de wielkasten hangen.

Nu steken ze de eventuele familiebanden tussen de crossover en het stadskarretje ook niet echt weg. Zo is er is een behoorlijk visuele link - check de haaienvin in de B-stijl - terwijl er, opnieuw, een 1,2 liter-driecilinder draait onder de motorkap. Al is daarmee wel elke band aangehaald. 

Hebben we het dan goed begrepen dat de DS 3 Crossback volledig nieuw is?

In essentie wel. Het begint al bij de onderbouw waar de DS 3 crossback als eerste van de PSA-groep mag terugvallen op het nieuwe, lichtere én stijvere CMP-platform.

Zoals al gezegd is de turbobenzine vandaag inhoudelijk hetzelfde gebleven, maar een meer doorgedreven milieubeleid (met een extra partikelfilter en de invoering van de Atkinson-cyclus bij lage toeren) en de extra oempf (131 pk en 230 Nm) maken dat we ook motorisch kunnen spreken over een serieuze evolutie.

Zeker als je eveneens de nagelnieuwe Aisin-achttraps in de vergelijking trekt. Overigens is dat in deze PureTech-uitvoering (er is er ook eentje van 100 en 155 pk) de enige schakeloptie.

Maakt dat de DS 3 Crossback dan ook aangenamer in de omgang?

Goh, het is maar hoe je het bekijkt. Hij mist de snedigheid van de DS - niet onlogisch gezien zijn hoger zwaartepunt - al maakt de crossover dat ruimschoots goed met zijn rijcomfort. Er heerst een gezond evenwicht in de demperafstelling waardoor je best een behoorlijk tempo aan kan houden zonder dat dat moet gepaard gaan met, enerzijds, geradbraakte nieren of, anderzijds, een overhoop gewiegde maag.

Met zijn 9,2 seconden tot 100 km/u is de DS 3 Crossback als PureTech 130 evenmin traag, net zomin hij echt dorstig is.

Daar hoort wel de kanttekening bij dat het opgegeven gemiddelde van 4,9 liter per 100 kilometer (111 g/km CO2) je reinste fabel is. Zelfs het WLTP-cijfer van 6,2 liter is pas haalbaar met een bijzonder gemodereerde rechtervoet.

Wij raakten, weliswaar op boordcomputer, nooit onder de 7 liter. Veel, de Crossback weegt uiteindelijk maar 1.326 kilo. Al valt die dorst, gezien zijn uitrusting, tegelijk eigenlijk ook wel mee. 

Gesproken over die luxe, is de uitrusting nu werkelijk zo vooruitstrevend?

DS installeerde niets wat nog niet bestaat. Alleen zitten er wel zaken tussen die we nog niet vaak zijn tegengekomen in deze klasse. Zelfs niet in de premiumafgeleiden van dit segment.

Het meest in het oog springende daarbij (dat mag je gerust letterlijk nemen) zijn de LED-koplampen en hun Matrix-technologie.

Concreet betekent dat dat je constant met je grootlichten op kan rijden zonder tegen- of voorliggers te verblinden. Afhankelijk van de situatie wringen de LED's hun lichtbundel wel rond eventuele obstakels.

Knap en, zoals al gezegd, niet direct voorhanden bij bijvoorbeeld de Audi Q2 of Mini Countryman. Ook hier wel even de bemerking dat beide Duitsers al even aan hun carrière bezig zijn.

Het technologische aanbod, hoe uitgebreid het ook mag zijn, is trouwens ook niet het meest indrukwekkende aan deze Crossback. Die pluim gaat naar de afwerking die op een bijzonder hoog niveau staat.

We hadden graag hetzelfde gezegd over de ergonomie van de functietoetsen, maar het aantal knoppen en de layout ervan op boordplank en middentunnel maken dat we daar onmogelijk hoge punten voor uit kunnen delen.

Pas op, het weerkerende diamantpatroon ziet er bijzonder kunstig uit, alleen vergt het een meerdaagse studie vooraleer je de bediening ervan daadwerkelijk in je vingers hebt.

Nu we toch vegen aan het uitdelen zijn: ook een iets uitnodigendere achterbank ware welkom geweest. Zeker voor volwassenen is het nogal krap bemeten, zeker als diegene voor je zijn stoel op z'n laagste stand heeft staan. Dan verlies je namelijk aan voetruimte, plek die je echt wel nodig hebt wil je je benen enigszins convenabel achterin de Crossback geplooid krijgen.

Eenzelfde conclusie trouwens wat de koffer betreft. 350 liter is zelfs voor een stadsschuimer als deze Crossback niet echt overdreven. Bovendien moet je ook nog een behoorlijke drempel over wil je daadwerkelijk van dat volume gebruik kunnen maken.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De DS 3 Crossback heeft ons vooral verrast door de volwassenheid die schuilt onder dat speelse design. Want hoe hip hij ook mag ogen, onderhuids huist een bijzonder keurig rijdende en gebouwde crossover die zich zonder gêne naast de andere premiumproducten van de klas mag scharen. 

Rest alleen de vraag wat het imago van het DS-logo onderhand waard is. Van Audi of Mini weet je immers dat er van de behoorlijke inleg nog wel iets terugstroomt als je je Q2 of Countryman inwisselt. Een inruilwaarde die de Fransen je (voorlopig) niet kunnen garanderen. Terwijl PSA wel dezelfde (Duitse) prijzenpolitiek hanteert.

In dit artikel : DS, DS DS 3

Geschreven door op