Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Win een van de 10 travelsets met autoreinigingsproducten van Oakshed & Sons!

Ik neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / DS 7 Crossback 1.6 THP 225 (2017)

Geschreven door op

Prijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De 7 Crossback betekent een nieuw begin voor DS. Als vaandeldrager wil hij de weg plaveien met nieuwe technologie en een extra dosis luxe.

Na de kloonoperatie met de Mitsubishi ASX heeft Citroën zijn eigen cross-over gebouwd. Nu ja, wat heet eigen? Onderhuids is de DS 7 Crossback namelijk nauw verwant aan de 3008 van zustermerk Peugeot. De vraag die dus gonst: is de DS meer dan een gemanicuurde versie? Dit zijn de voornaamste feiten:

  • EMP2-platform
  • Multilink achteraan en variabele demping
  • Komt in 2019 als plug-inhybride
  • Luxueuzer dan 3008
  • Kondigt nieuwe modellengeneratie aan

Had DS niet iets soortgelijk in China?

Daar lanceerden de Fransen, vlak voor het aantreden van hun nieuwe baas Carlos Tavares, de DS6. Een compacte SUV, eigenlijk op maat gesneden van de Europese wensen waarvan Europa echter verstoken bleef. Klinkt als commerciële zelfmoord in deze boomende SUV-tijden, maar de verklaring is dat de auto nog op het oude groepsplatform stond en niet gehomologeerd kon worden voor onze contreien. Het was dus wachten op deze DS 7 Crossback.

En die kondigt een verse start aan voor het merk: nieuwe basisbestanddelen, meer luxe en een onvermijdelijk hoger prijskaartje. De ingenieurs vertrokken van het al vaak bejubelde EMP2-platform dat je bijvoorbeeld onder de Peugeot 3008 en de Opel Grandland X terugvindt. Maar er werd aan gewerkt. In de plek van de torsieas achteraan prijkt hier de multilink van de Peugeot 508. Er kwam ook een vijftal centimeter wielbasis bij, een breder spoor vooraan en een lichtjes herziene voorophanging. Dit keert nog terug op toekomstige modellen van de groep.

Als kers op de taart kan de DS 7 Crossback op een adaptieve demping rekenen. Die wordt mede gestuurd door de camera onder de voorruit, een primeur binnen de PSA-groep. Het past allemaal binnen Tavares’ visie dat DS de technologische snoepjes moet introduceren. De andere auto’s uit de groep volgen dan daarna. Nog zo’n voorbeeld is het Active Led Vision. In elke koplamp van de Crossback zitten drie roterende led-cilinders die als verwelkoming tevoorschijn draaien. Ze passen hun flexibele lichtstraal aan slecht weer, stadsomgeving, snelweg en zo meer aan.

Het interieur ziet er niet helemaal onbekend uit.

Een en ander doet denken aan de DS 5, zoals de brede middentunnel met de knoppenstapels langszij en het thema met de boomerangvormige driehoeken dat in het lang en het breed terugkeert. De ergonomie en het afwerkingsniveau staat echter een trapje hoger. Het leder is gestikt, op de topversies zit een klokje van B.R.M., het infotainmentscherm charmeert, er zijn handige rollers om mee door de menu’s te scrollen, Focal zorgt voor de muziek aan boord en de materialen voelen deugdelijk aan. Bovendien zorgt het art-decothema van de designers voor een apart sfeertje, een die in positieve zin afsteekt tegen de zakelijke en overheersend met pianolak gedrapeerde interieurs van de bekende premiumspelers. Maar je moet het ook kunnen pruimen. Voor sommigen zal het te druk overkomen.

Voorin heb je aan zitruimte verder geen gebrek. De verstelmogelijkheden van het stuur en de stoelen zijn uitgebreid genoeg, al hadden we iets meer zijdelingse steun van het meubilair gewenst. Achterin is er ondanks de langere wielbasis ook geen overschot aan plek. Open de wrap-aroundklep van de koffer en er ligt minimaal 555 liter vrij. Niet onaardig.

Debuteren er ook nieuwe motoren?

Voor de grote nieuwigheid is het wachten tot 2019, wanneer er een plug-inhybrideversie van de 1,6 liter komt, de E-tense. Voorlopig valt de keuze op een turbobenzine van 1,6 liter (het blok dat de Fransen nog van BMW leenden), 177 of 225 pk sterk. Bij de diesels valt de keuze uiteen in de zopas gelanceerde 1.5 HDi van 130 pk en de 2.0 HDI van 180 pk.

Wat vooral opvalt aan de 1.6 225 is dat de Aisin-automaat goed inspeelt op de vermogenscurve. Wil je de spurts gezwind en kwiek houden, dan moet je de rijmodi wel in ‘Sport’ zetten. Dan duik je met deze Crossback ook onder de kaap van 30 seconden tijdens het kilometernummertje met staande start. De enige in het gamma die dat flikt.

Wil je nog sneller, dan moet je wachten op de PHEV. In combinatie met een batterijenpak van 90 kW (dat in 1u40 volledig kan worden geladen aan een wallbox van 6,6 kW) levert diezelfde benzinemotor dan 300 pk. Eén elektromotor van 80 kW zit tussen de automaat en de verbrandingsmotor, een tweede op de achteras en zorgt zo voor vierwielaandrijving. Starten doet deze E-Tense altijd elektrisch en ga je voor de EV-modus, dan claimt DS een rijbereik van 50 kilometer (volgens WLTP).

Met een prototype konden we het testcircuit van Versailles-satory verkennen. Op wat schokjes tijdens het accelereren na, zit de E-Tense op het goede spoor. Hij gaat er vief vandoor en herneemt ook met groot gemak. Volgens DS is hij nog eens 2 seconden sneller op de 0-1.000 meter dan de krachtigste 1.6 en haalt hij 0-100 km/u in 7 seconden rond. Alleen voel je in bochten wel dat het meergewicht komt meespelen. DS spreekt van 250 tot 300 kilogram extra. Dat camoufleer je niet.

Hoe rijdt de gewone DS 7 Crossback?

De multilink en de adaptieve demping missen hun effect niet. Dit is overduidelijk het comfortabelere broertje van de Peugeot 3008. Hem in ‘Sport’ aan het werk zetten, doe je vooral om de prestaties van de motor wakker te schudden en de inertie van de elektrische stuurbekrachtiging op te heffen, het chassis zelf gedijt het best in ‘Comfort’. Dan voel je ook over verkeersdrempels hoe de demping gevrijwaard blijft van nadeinen, omdat ze daarop kon anticiperen. Nog een ander en minder bekend voordeel van de meerarmige ophanging is de stillere werking. En het moet gezegd, de Crossback zoeft met veel rust over de autosnelweg.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

DS heeft meer gedaan dan de kopieermachine van de groep aan te zetten. Zijn technologie zal de Duitse gilde misschien niet meteen jaloers maken, voor PSA vult ze een belangrijke leemte in. Dat zet goede hoop voor de toekomst. Want je kiest deze Crossback niet zomaar uit een ambitie om de bekende premiumspelers te vloeren, wel omwille van zijn eigenzinnigheid, het verzorgde interieur en zijn comfortabele weggedrag. Omwille van zijn Franse invulling, quoi.

 

In dit artikel : DS