Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Suzuki Swift 1.2 SHVS (2017)

Je hebt de Baleno en de Ignis, maar de sterkhouder van het Suzuki-gamma heet nog altijd Swift. AutoWereld doet de test met mild hbyride SHVS.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Laten we de hoekige Swift van weleer buiten beschouwing, dan is dit de derde generatie sinds het model in 2004 op Europa werd afgestemd. Nog altijd kek om mee te rijden en voortaan ook uitgerust met moderne veiligheidssystemen.

In een notendop:

  • Het platform is helemaal nieuw en bovendien tot 120 kilo lichter dan het uitgaande.
  • Suzuki commercialiseert enkel nog een vijfdeurs, de driedeurs verdwijnt uit het aanbod.
  • Nummer drie is korter, lager en breder maar biedt toch 54 liter meer bagageruimte.
  • Zowel de 1,0 liter grote Boosterjet-turbobenzine als de milde SHVS-hybridesetup doet hun intrede op de Swift.
  • Dankzij een camera met laser en radar krijgt de Swift er een pak veiligheissnufjes bij.

De nieuwe Swift lijkt designmatig met het verleden te breken?

Klopt. Waar de vorige nog een duidelijk doorslagje van de eerste generatie was, kiest de nieuwe wel voor een andere look. Eentje die op het eerste gezicht wat minder guitig is, maar betert wanneer de dagrijlichten aanfloepen. Achteraan zitten de deurklinken in de C-stijlen verwerkt, die voortaan in het zwart afgewerkt zijn. Net zoals bij de Hyundai i20.

Binnenin is de transformatie frappanter. De ronde verluchtingsmonden en dito draaiknoppen maken een frisse indruk, net als de contrasterende dashboardstrip in het wit. Op de duurdere versies tekent dezelfde infotainmentunit als in de Baleno present. Die doet wederom wat moet, maar voelt nog altijd niet gesofisticeerd aan. De koffer is tot slot met 54 liter gegroeid om op een totaal van 265 liter uit te komen (579 liter met de achterbank plat).

Valt er onder de motorkap ook nieuws te rapen?

Niet alleen daar, maar ook onder de hele carrosserie. Laat ons met het platform beginnen. Dat is verrassend genoeg geen evolutie van het Baleno-chassis, maar een volledig nieuwe ontwikkeling die de naam Heartect kreeg. Stijver én lichter volgens de Japanners, die met een gewichtsreductie tot 120 kilogram schermen. Daardoor klokt de lichtste Swift af op 840 kilogram, wat natuurlijk het verbruik ten goede komt.

Wij reden op de lancering met de atmosferische 1,2 liter-viercilinder van 90 pk en de geblazen 1,0 liter-driecilinder van 112 pk, beide met lichte hybride-ondersteuning. Een setup die onder de naam SHVS gaat en voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki staat. Kost je in de praktijk een goede 300 euro extra, al kan je er niet helemaal zelf voor opteren. Sommige versies zijn er standaard mee uitgerust, andere doen het noodgedwongen zonder.

En wat voegt die SHVS-badge precies toe?

Een als startmotor vermomde elektromotor die zijn energie uit de remmen haalt en in een 12 voltbatterij stockeert. Goed om de CO2-uitstoot met een paar grammen te drukken, maar ook om een handvol koppelmomenten toe te voegen bij het aanzetten of het accelereren. Let wel: met de 1.2 moet je nog altijd toeren maken, bij de geblazen 1.0 helemaal niet. Die laatste lijkt bijwijlen zelfs overbemeten voor de lichte Swift, wat vuurwerk belooft voor de Sport-versie die een 1,4 liter-turbobenzine krijgt, allicht met 150 pk.

Een must is de SHVS-toevoeging evenwel niet, omdat je er geen fiscaal voordeel mee haalt. En zuinig zijn de motoren door het lage wagengewicht sowieso. Wij klokten met beide benzines af op 6 liter per 100 kilometer, maar wel met het mes tussen de tanden op een uitdagende col boven Nice. Minder kan dus zeker ook, al levert Suzuki voor deze generatie geen diesel meer wegens zowat achterhaald in het B-segment.

Genoeg cijfers, wij willen weten hoe dat rijdt!

In twee woorden: heel fijn. Beter nog dan de vorige generaties die op dat vlak ook al niet tekort schoten. Het verschil zit hem vooral in de sturing (die preciezer en geleidelijker is) en de demping (die kwalitatiever aandoet). Daardoor is de Swift meegaand genoeg voor stadsgebruik, maar ook gebalanceerd genoeg om plezier aan te beleven. Dat Fun to Drive wederom hoog op verlanglijstje van de Suzuki-ingenieurs stond, moge duidelijk wezen.

De stoelen van de luxueuzere uitvoeringen bieden ook meer steun, terwijl ze in alle versies lager opgesteld staan. De manuele vijfbak heeft wel wat aan snedigheid ingeboet, maar is nog altijd een plezier om te hanteren. De zestrapsatuomaat (die met de kan worden Boosterjet gecombineerd) en de CVT (die op de 1.2 te krijgen is) hebben we nog niet uitgeprobeerd. De 4x4-versie evenmin trouwens, maar die is in België toch niet van tel.

Eindrapport?

Je zou het hem niet meteen nageven, maar de Swift heeft wederom een forse stap vooruit gezet. Dankzij een monocamera in de voorruit zijn zelfs moderne rijhulpsystemen zoals lane assist, auto-brake en adaptive cruisecontrol mogelijk.

Tegelijkertijd is de auto een beetje ruimer geworden en zijn de wegmanieren er nog maar eens op vooruit gegaan. Een geslaagde missie dus, zolang je de wellicht goedkopere én ruimere Baleno van hetzelfde huis er maar niet naast zet. En dan is er ook nog de Ignis om mee te vergelijken... Maar het is nog even wachten op de prijzen van de nieuwe Swift, voor de Belux liggen ze op het moment dat we dit schrijven nog niet vast.

 

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Swift

Geschreven door op