Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Yaris Hybrid (2020) - prototypetest

AutoWereld kon in avant-première kennismaken met de nieuwe Toyota Yaris. AutoWereld doet de test met een prototype van de Hybrid, die tegen de zomer gecommercialiseerd zal worden.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Zoals gezegd, dé nieuwe Toyota Yaris. Nu ja, nog niet helemaal. Officieel is dit dus slechts een prototype, de eigenlijke massaproductie van het autootje in het Franse Valenciennes moet nog worden opgestart. Vandaar dat Toyota ons ook nog niet alle informatie kan (of wil) geven.

Wat we wel al weten is…

  • dat de Yaris op een nieuw platform staat, GA-B gedoopt en de eerste toepassing van de TNGA- of voluit Toyota New Global Architecture-filosofie voor een compacte auto
  • dat de ophanging ook helemaal nieuw is
  • dat de auto wat… kleiner werd en nu zelfs met voorsprong de kleinste van zijn segment is
  • dat hij een hybride aandrijving heeft met een nieuwe 1,5 liter-driecilinder op benzine van 91 pk en een elektromotor van zo’n 80 pk, samen goed voor een “gecombineerd” of dus bruikbaar vermogen van 116 pk
  • dat de transmissie van het CVT-type is
  • dat het WLTP-normverbruik slechts 3,7 liter per kilometer bedraagt, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 86 gram per kilometer (respectievelijk 2,9 liter en 64 gram volgens de NEDC-meting)
  • dat er ook klassieke 1,0 en 1,5 liter-motoren op benzine komen
  • dat de auto als eerste in zijn segment (voorin) centrale airbags heeft
  • dat hij van diverse nieuwe veiligheidsvoorzieningen is voorzien

De concurrentie

  • Waar moeten we beginnen? Misschien bij de Opel Corsa, de Peugeot 208 en de Renault Clio, drie succesnummers die in 2019 helemaal werden vernieuwd. Maar er zijn natuurlijk ook nog de Citroen C3, de Ford Fiesta, de Hyundai i20 (nieuw model op komst!), de Kia Rio, de Mazda 2, de Mitsubishi Space Star, de Nissan Micra, de Seat Ibiza, de Skoda Fabia, de Suzuki Swift en de Volkswagen Polo. En ook al spreken ze misschien niet helemaal dezelfde klanten aan (en kosten ze aanzienlijk meer), eigenlijk ook nog de Audi A1 en de Mini. Keuze genoeg dus in dit segment, met vooral bij de recentste modellen een opvallend hoog kwaliteitsniveau, een uitgebreide veiligheidsuitrusting en zowat hetzelfde infotainment en aanverwant amusement als wat je bij de grotere auto’s aantreft. De lat waar de Yaris over moet, ligt dus hoog.

Testomstandigheden

  • Toyota vloog ons voor deze eerste kennismaking naar Portugal, eerder om met de ingenieurs en andere ontwerpers van de auto te praten dan om er mee te rijden. We konden er welgeteld 73 kilometer mee afleggen, op echt grote verhalen over het rijgedrag is het dus nog even wachten. Maar voor een eerste indruk volstond het gevarieerde testparcours rond Lissabon toch al.

Specificaties testvoertuigen

  • Simpel, er was slechts één variant beschikbaar. Die met de hybride aandrijving dus.

Leuke weetjes

  • De eerste generatie van de Yaris was in 2000 ook de eerste Japanner die het tot Europese Auto van het Jaar schopte. En die ook de prijs voor de beste motor binnenrijfde, die onderscheiding was voor de 1 liter op benzine.
  • Er volgden nog enkele premières, in 2005 was de Yaris van de tweede generatie de eerste wagen uit het B-segment die de maximumscore van vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest kreeg. Nummer drie pionierde als eerste stadswagen met een hybride aandrijflijn.
  • De Yaris heette niet altijd en overal Yaris. Op markten buiten Europa werd het Vitz, Platz, Echo, Belta, Vios en zelfs Scion iA en Daihatsu Charade, vaak ook met heel andere koetswerken dan de auto zoals wij hem kenden. Nog gekker, in Noord-Amerika is de Yaris al een tijdje een door gelegenheidspartner Mazda voor Toyota gebouwde variant van de eigen 2. Voorheen hadden ze daar de Echo, dat was een compacte vierdeursberline en zelfs een soort coupé op Yaris-basis.
  • In Europa zijn er meer dan 4 miljoen exemplaren van de drie vorige Yaris-generaties verkocht, waaronder een dikke 500.000 met een hybride aandrijving. In België was die Hybrid de vorige jaren goed voor zo’n 60% van de totale afzet.

De nieuwe Yaris is iets kleiner dan de vorige, dat zeiden wel al. Als in minder ruim?

Gelukkig niet, natuurlijk. In vergelijking met de vorige Yaris-generatie is de auto inderdaad een (verwaarloosbare) halve centimeter korter geworden, maar tegelijk wel 5 centimeter breder en ook 4 centimeter lager. De wielbasis groeide met 5 centimeter, dat moet vooral achterin voor wat extra beenruimte zorgen. Het interieur werd ook “breder”, maar ondanks het verlaagde dak bleef de hoofdruimte zowat intact. De zitpositie is immers met 2,1 centimeter verlaagd. Maar er komt ook nog een “hogere” cross-over op basis van de Yaris. Juist ja, een Captur-concurrent dus.

Hebben die nieuwe maten nog andere voordelen?

De iets compactere afmetingen, het met 1,5 centimeter verlaagde zwaartepunt en de aanzienlijk stijvere structuur (met een 37% grotere rigiditeit!) moeten de auto wendbaarder maken en zowel de rijdynamiek als het comfort verbeteren.

Vooraan zitten bekende MacPherson-veerpoten, achteraan een al even klassieke torsieas. Maar alles werd, gezien het een nieuw platform betreft, wel vernieuwd. De veren zijn ook wat zachter geworden en de rolstijfheid is verhoogd, telkens in vergelijking met de vorige generatie natuurlijk.

Nog niet veel nieuws over de motoren dus?

Voorlopig maakten we maar kennis met één variant, de al vermelde hybride. Een volledig elektrische Yaris, zoals onder meer Opel en Peugeot die al van hun Corsa en 208 aanbieden, is helemaal niet gepland. Omdat Toyota er naar eigen nog niet in gelooft voor auto’s van dit (kleine) formaat.

De Hybrid combineert dus een 1,5 liter op benzine van 91 pk en 120 Nm met een elektromotor. Die eerste is een driecilinder die werkt volgens de (zuinigere) Atkinson-cyclus, het Hybrid Dynamic Force-systeem is afgeleid van wat al voor de grotere 2,0 en 2,5 liter-motoren in de Corolla en Camry wordt gebruikt. Het levert het “kleintje” 16% meer vermogen én tegelijk een circa 20% lager benzineverbruik en dito CO2-uitstoot op dan de hybride variant van de vorige Yaris-generatie.

We leren ook nog dat de motor een thermisch rendement haalt van zo’n 40%, wat meer is dan een diesel. Cijfers die we wat beter begrijpen: het WLTP-normverbruik bedraagt dus 3,7 liter (per 100 kilometer) en de C02-uitstoot 86 gram (per kilometer). Zij het nog officieel te bevestigen, zodra de auto gehomologeerd is.

De hybride transaxle is helemaal nieuw en compact(er), die kleinere afmetingen en het lagere gewicht hebben natuurlijk weer een positieve impact op de prestaties en dat al vermelde rendement. In de vorige hybride Yaris werd trouwens nog een nikkel-metaalbatterij gebruikt, in de nieuwe zit een 27% lichter lithium-ionexemplaar.

En hoe zit het dan met die andere en meer klassieke aandrijvingen?

Daar wil Toyota nog niet veel over kwijt. Een diesel komt er natuurlijk niet meer, een motor op CNG zien we het merk ook nog niet meteen aanbieden. Een 1,0 en een 1,5 liter op benzine, die zitten wel in de pijplijn.

Toyota wou dat zijn jongste Yaris naast de zuinigste ook de veiligste auto is zijn segment zou worden, wat houdt dat dan precies in?

Geen makkelijke opdracht voor wie de auto in elkaar moest steken, want zelfs bij deze stadswagens zit de concurrentie natuurlijk ook niet stil. De kleine Japanner is wel - en heel verrassend - de eerste compacte wagen met voorin twee centrale airbags, die moeten verhinderen dat de bestuurder en de passagier bij een aanrijding in de flank onzacht met elkaar in aanraking komen.

De Yaris komt ook met een verder ontwikkelde Lane Trace Assist, die bij wegenwerken bijvoorbeeld “weet” dat tijdelijke gele lijnen voorrang hebben op permanente witte. De Emergency Steering Assist waakt over de stabiliteit van de auto bij een bruusk uitwijkmanoeuvre. En er is ook nog een actieve én intelligente cruisecontrole die zich desgewenst (altijd te bevestigen door de bestuurder) automatisch aan de snelheidsbeperkingen aanpast.

We vermelden ook nog de voetgangers- en fietserdetectie met noodstop (tussen 10 en 80 km/u), ook als die bij het afslaan van de auto een kruispunt oversteken. Een en ander werd mogelijk dankzij de vervanging, als assistentie van de camera, van de laser door een radar.

Maakt de Yaris ook zijn naam waar?

Om ons antwoord (en zelfs onze vraag) te begrijpen, moeten we eerst nog even uitleggen wat die naam betekent. Hij komt van Charis, de enkelvoudsvorm van Charites. En dat zijn de Griekse godinnen van de charme, de vriendelijkheid, de schoonheid en nog wat meer leuke dingen. Je zou van een lichte “overdrijving” kunnen spreken, want de vorige generaties van de kleine Toyota golden toch niet altijd als de mooiste onder de stadsauto’s. Dat wordt dit nieuwe exemplaar zeker ook niet, maar hij springt er wel een beetje uit.

Daar zorgen het enorme radiatorrooster, de gewelfde deurpanelen, de brede wielkasten, de vooral naar achteren toe vrij hoge gordellijn en de zowel voor- als achteraan een heel eind om de hoeken heen lopende lichtblokken (met leds). De klant zal ook kunnen kiezen voor een combinatie van twee kleuren, het dak en de raamstijlen komen dan in het zwart.

De evengoed nogal gewaagde C-HR is op verschillende Europese markten een van Toyota’s populairste modellen, wellicht heeft dat succes er mee voor gezorgd dat de designers ook wel een beetje “verder” mochten gaan als ze de lijnen van deze Yaris op hun digitale tekentafel zetten. En er dus zo’n stoer kleintje van maakten.

Wordt er in compacte auto’s en dus ook deze Yaris nog altijd bespaard op de inrichting en aankleding van het interieur?

Het antwoord is twee keer negatief (en dus positief), dat besparen gebeurt in elk geval niet meer op een manier die meteen zichtbaar is. Het interieur van de nieuwe Yaris is zelfs heel geslaagd, met al zeker een eerste pluim voor de gebruikte materialen (van het “zachte” type voor de boordplank) en de afwerking. Maar die verdienen tegenwoordig zowat alle stadswagens, kijk maar naar het niveau van andere nieuwkomers als de Corsa, 208 en Clio.

Het desgewenst verwarmde en wel van heel wat knoppen voorziene stuurwiel is lekker compact, het instrumentenbord staat vrij “laag” en oogt slank en de middenconsole is eerder hoog en breed. Er zijn digitale meters, een centraal aanraakscherm (met aan weerskanten gelukkig ook nog echte knoppen!) en een head-updisplay van 10 duim in kleur. Niet alles is standaard natuurlijk, maar je kan deze Yaris dus wel aankleden als een “grote”.

En gaan we nu eindelijk ook eens iets vertellen over die eerste rijervaring?

Graag, zij het dus nog vrij kort en bondig. Op papier lijken de prestaties alvast niet zo spectaculair. Een spurt naar 100 km/u in 10,5 seconden, daar win je geen rally mee. Maar schijn kan al eens bedriegen, want de Yaris maakt het goed met best wel vlotte hernemingen. De 80 tot 100 km/u lukt in 8,1 seconden, dat is ook 2 tellen beter dan in de vorige generatie. En dat ondanks een niet altijd prettig schakelende CVT, het soort transmissie waar we zelden wild van worden.

Het compacte autootje rijdt hoe dan ook heel prettig, met een directe besturing en een dankzij de grote rigiditeit van het capabele onderstel ook efficiënte wegligging. Je krijgt zelfs een beetje een kartgevoel, de nieuwste Yaris doet ons ter zake wat denken aan de eerste (moderne) Mini. Comfortabel is hij ook, de driecilinder klinkt alleen een beetje rauw als je hem in de toeren jaagt.

We zaten met twee in de testwagen en keerden terug naar het startpunt met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 kilometer op de boordcomputer. Maar we hadden er dan ook geen zuinigheidsrit van gemaakt. Collega’s die dat wel deden, bleven onder de 4 liter.

Wat dat in de Belgische praktijk wordt, zal sterk afhangen van hoe en ook waar je de auto het meest gebruikt. Toyota belooft ons dat het nieuwe hybride systeem de Yaris moet toelaten in de stad tot 80% van de tijd volledig elektrisch te rijden. Dat laatste kan op de snelweg ook tot snelheden van 130 km/u, op een afdaling kan je hem dus een tijdje laten uitbollen zonder dat je de benzinemotor weer moet laten aanslaan.

En hoeveel gaat de Yaris kosten?

Nog geen flauw idee, Toyota maakt de prijzen pas later bekend. Het vorige model kostte als Hybrid 20.610 euro, het basismodelletje met de 1.0 16.650 euro. De tarieven voor de nieuwe Yaris zullen, gezien zijn rijkere uitrusting, allicht wel iets hoger uitvallen. Maar de auto verschijnt pas tegen september in de showrooms, het is dus nog even wachten op dat soort info.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Het is om te beginnen nog – hoe zullen we het stellen? – “voorlopig”. Dat is het na zo’n internationale perspresentatie op ons doorgaans niet of toch weinig bekende wegen sowieso altijd, maar deze keer konden we met de auto ook echt nog maar een beperkt aantal kilometers afleggen. Het waren er wel al genoeg om alvast de bouwkwaliteit als heel goed te beoordelen, het rijgedrag als dynamisch en comfortabel en de nieuwe hybride aandrijving als zuinig. Smaakt naar meer dus.

 

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris

Geschreven door op