Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FERRARI 458 ITALIA (2011) - Circuittest

Waarschijnlijk is Ferrari de enige constructeur die echt voordeel haalt uit zijn F1-deelname. De 458 Italia zit volgepropt met leentechnologie uit de autosport, dus trokken we naar Francorchamps. Voor een doop in zijn natuurlijke biotoop.

FERRARI 458 ITALIA (2011) - Circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

458OP CIRCUITTEST: Ferrari 458 Italia (2011)

Toegegeven, hij straalt het niet uit. Maar onderhuids is dit toch een oude F430, niet?

Het klopt dat de 458 Italia op hetzelfde, aluminium platform rust. Maar dit is niet zomaar een F430, aerodynamisch herkneed door grootmeester Pininfarina. In meerdere opzichten distantieert de Italia zich van zijn illustere voorganger: technologisch, in rijgevoel en in sensatie. We hebben het daarbij niet over een fijne marge, maar over een evolutionaire sprong zoals die tussen pakweg de akoestische en elektrische gitaar.

Die vergelijking maken we niet zomaar, want de quantum leap is sterk technologisch gedreven. Zo groeide de V8 tot 4,5 liter, kreeg hij directe injectie, een racecompressie en trekt hij desnoods door tot een ongelooflijke 9.000 toeren. Jaag de naald tot aan de rode zone en het lijkt plots alsof je zit vastgebonden op een shuttleveer dat vanaf Cape Canaveral wordt afgeschoten. De luide baritonbegeleiding van de drie centraal geplaatste uitlaatpijpen gaat daarbij over in een V8-brul waarmee je de hoofdact op Werchter wegblaast.

Zo rolt het lijstje met flitsende technologie verder en verder. De gerobotiseerde zevenbak schakelt nu via een dubbele koppeling, achteraan ruimden de dubbele driehoeken plaats voor een multilink en de dempers zijn zichzelf aanpassende magnetorheologische exemplaren. Het race-ABS, de F1-Trac-stabiliteitscontrole en de EDiff3-sper achteraan worden nu door één en dezelfde processor gestuurd. Dat alleen al zorgt ervoor dat een Italia drie keer zo hard de bocht uit kan dan een F430.

En zo voelt Italia ook aan. Hem achterwaarts laten uitbreken vergt een tegennatuurlijke provocatie, zijn karakter geleidt hem met chirurgische finesse door de bochten, waarbij de grenzen van tractie absurd hoog tot onvindbaar liggen. Millimeterprecisie is zijn stiel. Zoals op een circuit, jawel.



Hij ziet er nochtans wat, mja, minder macho uit...

Eleganter, zouden we zeggen. Maar tegelijkertijd druipt de cutting edge-aanpak ervan af. Zoals in de hoog uitgespleten diffusor achteraan, de verplooide wielkastpanelen en de uitsnijdingen tussen het motorvenster die de wind langs de staart van de wagen weggeleiden. Daardoor lijkt het zelfs alsof er een soort van bionische spoiler in de achterkant zit verwerkt.

Technisch design is ook de slogan voor het neusontwerp. In de voorbumper zitten aero-elastische vleugels die zich voor een betere stroomlijn vervormen naarmate de snelheid toeneemt. Naast de spitse lichten zitten twee koelsleuven, noodzakelijk om de standaard keramische schijven te koelen. De 458 Italia ziet er eigenlijk uit als een Enzo die door Michelangelo opnieuw werd gebeiteld. Tijdloze esthetiek meets Fomule 1.



Valt hij door al die hightech alleen maar te genieten door gehelmde bestuurders?

Hij valt bijzonder te genieten door gehelmde bestuurders, omdat hij zo'n waarheidsgetrouwe afspiegeling van een racewagen is. Tijdens ons eerste rondje op Francorchamps reden we behoedzamer dan anders. Het lijkt alsof de Italia een zenuwlijder is en constant onder spanning staat. Maar dat is perceptie. Een foutieve perceptie. In wezen is hij niet nerveus, maar hyperalert. Met minieme dosissen moet je de stuurinput, de remmen en het gas behandelen, het is pas dan dat deze oester zijn parel toont.

Simpel is het natuurlijk niet om de combinatie van bloedsnel en hyperalert met elkaar te verzoenen, maar eens het in de vingers kruipt, volgt een goddelijke beloning. En door de accuratesse van het stuur kun je fouten zeer snel terug rechtzetten. Gelukkig word je ook geassisteerd door die elektronica en zonder dat je daarvoor door 1.001 afstellingen moet. De Italia heeft zelfs geen sportknop voor de uitlaat, zijn gebrul vuur je puur op het gevoel met de rechtervoet af. Voeling, daar draait het in elk aspect om.

Om het onderstel scherp te stellen klik je de manettino in Race. Dan staat het EDiff3 in aanvalsmode. In snel genomen bochten merk je hoe de sper de achterkant mee helpt sturen, zodat de Italia netjes de gekozen koers vervolgt. En de bak is een iconisch voorbeeld van wat een dubbele koppeling vermag. Hij schakelt supersonisch snel, in Race met een harde ram, en je kan zelfs in bochten aan de spatels gaan hangen. De zevenbak destabiliseert de wagen nooit.

Het  geniale schuilt echter in twee zaken. In tegenstelling tot de circuitset-ups van andere sportwagenmerken, kan je die in de Italia weldegelijk benutten op de openbare weg (het lijkt alsof de elektronica het verschil kan maken tussen een omloop en een uitdagend achterbaantje) en altijd blijft het gevoel overeind dat het de verdienste van de bestuurder is. De elektronica neemt niet over, ze assisteert.

Alleen voor amateur-piloten? Nee. Dankzij die intelligente demper, de keuze voor een multilink achteraan en een verrassend ingetogen motorgeluid in Sport-modus valt er veel beter met een Italia te leven dan een F430 destijds. Niet dat het ooit comfortabel wordt, maar het is allerminst een strafbank in dienst van nieuwe ronderecords. Yip, hij is ook nog eens polyvalent. En prijzig...

Maar elke euro waard, als je de hypermoderne gevechtsuitrusting, de standaardlijst en dat logo met steigerende hengst bij elkaar optelt. Bovendien krijg je ook een revolutionaire interieurlay-out, met een multifunctioneel stuur en een cockpit die tot in het kleinste detail de bestuurder omhelst. Zo kan die te allen tijde zijn twee handen op het stuur houden. Een ergonomisch kunstwerkje, waarmee Ferrari al de rest het nakijken geeft.

En o ja, het is een Formule 1-stuur. Maar dat dacht je al, niet?



Motor: atmosferische V8-benzine, 4499 cc, 570 pk (9000 opm), 540 Nm (6000) Transmissie: achterwielaandrijving, 7Rd Prestaties: 350 km/u, 0-100 km/u in 3,4 sec Normverbruik: 13,7  l/100 km Prijs: 199.239 euro

Detailtest in AutoWereld 284 (10 februari 2011)

Foto's: Fred Bayet Videobewerking: Hans Dierckx

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1ZeY5drtIGA[/youtube]


In dit artikel : Ferrari, Ferrari F 458

Journalist AutoGids/ AutoWereld