Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FERRARI 488 GTB (2015) - circuittest

De Ferrari 488 GTB ruilt de atmosferische 4,5 liter-motor van de 458 Italia voor een drukgevoede 3,9 liter-biturbo. Maakt dat de Beste Sportwagen ter Wereld nog beter? AutoWereld doet de test op het circuit van Fiorano.

FERRARI 488 GTB (2015) - circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De 458M, met de M van Modificato. Want de Ferrari 488 GTB is een substantiële update van de Italia, zo substantieel dat 80% van de onderdelen nieuw zijn. Eigenlijk werden enkel de dakconstructie en het chassis behouden. De Gran Turismo Berlinetta-benaming verwijst naar de 308 GTB uit 1975, het model dat precies 40 jaar geleden aan de wieg stond van een Ferrari-familie met midscheeps geplaatste V8-krachtbron.

Als we de logica doortrekken, zal de topless 488 dan GTS (Spider) gaan heten. En de opvolger van de Ferrari 458 Speciale krijgt wellicht de GTO-badge (Omologato) opgespeld, naar analogie met de legendarische 288 GTO.

Wat is er nieuw?

Ferrari sleutelde flink aan de aerodynamica van de 488 GTB. Ze wilden meer downforce én meer koeling voor de drukgevoede V8 zonder te raken aan de luchtweerstandscoëfficiënt en aan de looks, want aan spoilers zijn ze allergisch in Maranello. Daarvoor putten ze uit de knowhow van zowel het FXX-project als van de Formule 1.

Ferrari 488 GTB Fiorano 2015

De ingenieurs ontwikkelden een volledig nieuwe vloerplaat die uitmondt in een diffusor met actieve flap die de zuigkracht regelt. Net zoals op de LaFerrari draagt de neus een dubbele spoiler die gebruikt wordt op de lucht zo efficiënt mogelijk naar de radiatorroosters de gidsen. En de rijwind die over het koetswerk glijdt, mondt via de achtterruit uit in een sleuf die de achterpartij tegen het asfalt duwt.

Het resultaat? Bij 200 km/u genereert de Ferrari 488 GTB een neerwaartse druk van 205 kilogram, 50% meer dan de 458 Italia.

Wat zit er onder de motorkap?

De huidige CO2-vereisten dwingen ook Ferrari tot downsizing. De 488 GTB vertrouwt op het aan de gerobotiseerde F1-zevenbak gehangen 3,9 liter-blok uit de California T, dat Maranello flink onder handen genomen heeft. Zo kan de V8 nu rekenen op een droge-cartersmering, op gemodificieerde twinscrollturbines en op een andere krukas met versterkte zuigers. En dat zorgt voor extra power.

Ferrari 488 GTB Fiorano 2015

De Ferrari 488 GTB ontwikkelt een piekvermogen van 670 pk voor een maximaal koppel van 760 Nm. Tijdens de ontwikkeling hadden de ingenieurs naast de prestaties vooral oog voor de responstijd van de turbo (0,8 seconde tov 0,7 voor de 458 Italia) en voor de rode zone (op 8.000 opm, tov 9.000 opm voor de 458 Italia). En het resultaat verbluft.

Het door een launch-controlefunctie geholpen sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt 3 seconden en amper 5,3 seconden later passeert de naald van de snelheidsmeter het streepje van de 200 km/u. De topsnelheid ligt boven de 330 km/u en met een rondtijd van 1.23,00 vliegt de 488 GTB sneller over de Fiorano-testpiste dan een Enzo.

Hoe aangenaam is het binnenin toeven?

Ferrari handhaaft de cockpitfilosofie van de 458 Italia, waarbij de voornaamste boordfuncties gebundeld worden op het ietwat vreemd vormgegeven maar heerlijk in de hand liggende stuur. Naast de richtingaanwijzers en de ruitenwissers doelen we vooral op de Manettino-draaitoets waarmee je het elektronische brein van de 488 GTB stuurt. Links van de centrale toerenteller vind je de digitale boordcomputer met informatie over de turbo of de gekozen rijmodus, de rechtse display herbergt het gps-navigatiesysteem en de geluidsinstallatie.

Ferrari 488 GTB Fiorano 2015

Hoe rijdt de Ferrari 488 GTB?

Dat de 488 GTB behoorlijk snel zou zijn, hadden we verwacht. Toch werden we verrast door het flitsende tempo, de door zijn verzetten knallende versnellingsbak en door de prominente duw in de rug. Van een turbogat is geen sprake, het lijkt alsof je rechtervoet in een rechtstreekse verbinding met de V8-biturbo staat. Het 3,9 liter-blok pikt niet alleen razendsnel op, het blijft ook vol gaan tot tegen het rood.

Alleen de soundtrack blijft een beetje achter. Pas op, de 488 GTB klinkt luid en vol, duwt je nekharen meteen overeind. Maar de atmosferische 458 Italia klonk beter, met meer nuance en drama.

De rijdynamiek is sterk vergelijkbaar met dan van de 458 Italia, met dezelfde lichtvoetigheid en dezelfde speelsheid. Na nauwelijks drie bochten versmelten man en machine tot een autonoom functionerend geheel. Je voelt wanneer de voorbanden grip vinden en wanneer de achterbanden grip verliezen, manipuleert dit vurige monster alsof het een trouwe hond is.

Ferrari 488 GTB Fiorano 2015

Naast het fenomenale chassis, de glasheldere stuurinrichting en de geweldige remmen (identiek aan die van de LaFerrari) spreekt de elektronica een flink woordje mee. Ferrari komt immers aanzetten met Side Slip angle Control van de tweede generatie (SSC2), dat naast de stabiliteitscontrole (F1-Trac) en het actief gestuurde differentieel (E-Diff3) nu ook de magnetorheologisch geregelde ophanging (SCM-E) stuurt.

Ga je in overstuur, dan passen de dempers zich aan om je te helpen die drift zo elegant en dwars mogelijk te houden. Pas als je in de problemen komt, gaat het SSC2-systeem aan de gastoevoer morrelen en de remmen ter hulp roepen. Enthousiaste rijders worden geholpen, niet teruggefloten en niet bemoederd.

 Wat moet dat kosten?

De Ferrari 488 GTB kost 210.984 euro.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De lat lag hoog en toch is Ferrari er overgesprongen. De 488 GTB is een zoveelste meesterwerkje van de jongens uit Maranello, met een turbomotor die ongelooflijk krachtig is, razendsnel reageert op de input van de bestuurder en die hongerig blijft naar toeren. En die heerlijk samenwerkt met de verder verbeterde versnellingsbak.

Ferrari 488 GTB Fiorano 2015

Ook rijdynamisch zet de 488 GTB een torenhoge standaard, waarbij spits niet noodzakelijk rijmt op beenhard of compromisloos. Met dank aan de slimme elektronica en de minstens even slimme aerodynamica, die de bruikbaarheid van deze sportwagen verder uitdiepen. Zo dodelijk op het circuit, zo meegaand is deze Ferrari op de openbare weg.

We vinden de 458 Italia wel mooier en missen ook diens heftige geluid.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

De Mclaren 650S met uit koolstofvezel opgetrokken basisstructuur. En de Lamborghini Huracan, nog steeds gezegend met een atmosferische V10.

En de cijfertjes?

Motor: 3902 cc (V8, biturbobenzine), 492 kW/670 pk (8000 opm), 760 Nm (3000 opm) Transmissie: achterwielaandrijving met actieve sper, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Afmetingen (l/b/h): 4568/1952/1213 mm Prestaties: +330 km/u, 0-100 km/u in 3,0 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 11,4 l/100 km (260 g/km) Prijs: 210.984 euro (juni 2015)

Ferrari 488 GTB Fiorano 2015

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas