Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari 488 Pista (2018)

De Lamborghini Huracan Performante en de Porsche 911 GT2 RS zochten een speelkameraad, Ferrari geeft ze de 488 Pista. En AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De opvolger van de 458 Speciale. Zoals de Performante een snellere Huracan en de GT2 RS een fellere 911 Turbo is, vervelt de Ferrari 488 GTB tot de hardcore Pista. De formule is bekend: meer power en meer downforce voor minder gewicht. 

Nu geldt de 488 GTB sowieso als een van de meest homogene sportwagens van de recente autogeschiedenis. Wat is dan de concrete meerwaarde van deze Pista? Want die opgevoerde V8-biturbo, die aerodynamische koetswerkaanpassingen en dat rigoureuze dieet leveren daarom geen betere Ferrari op.

Nu is Ferrari er redelijk gerust in. Omdat ze niet zomaar een hardcore 488 hebben willen maken, wel een betere. En daarvoor hebben ze de trukendoos helemaal opengetrokken:

  • 50% van het 3,9 liter-motorblok is nieuw
  • De V8-biturbo weegt 18 kg minder en ontwikkelt 50 pk meer
  • En hij maakt meer lawaai, +8 dB dankzij een langere uitlaatlijn met bredere pijpen
  • In Race-modus schakelt de gerobotiseerde zevenbak 30 ms sneller
  • Pista weegt 90 kilogram minder dan de 488 GTB
  • Optioneel: uit koolstofvezel vervaardigde 20-duimsvelgen
  • Introductie van de Ferrari Dynamic Enhancer (in CT Off-modus)
  • Stijvere veren (+10%) en aangepaste kalibratie SCM-E-dempers
  • Introductie S-Duct, gepatenteerde F1-technologie
  • Geblazen achterspoiler is langer (+4 cm) en staat hoger (+3 cm)
  • Herkenbaar aan de dubbele striping over de lengte van het koetswerk
  • Nu te koop, vanaf 324.291 euro

Ferrari 488 Pista

Waarom Pista?

Ferrari legt de directe link naar het circuit. Niet alleen omdat de 488 Pista in de competitie gebruikte technologie van de afgesloten omloop naar de openbare weg wil brengen, maar ook omdat ze racesensaties toegankelijk willen maken voor niet-professionele piloten.

De 488 Pista maakt gebruik van de knowhow uit de GT-racerij, want Maranello hanteert verschillende oplossingen waarmee ze eerder experimenteerden in de Ferrari Challenge en de GTE-klasse van het Wereldkampioenschap Endurance (WEC).

Eerst de motor...

De basis van de V8-biturbo is identiek aan het in de 488 GTB gebruikte blok. Maar de zoektocht naar meer vermogen en minder gewicht, noopte de Ferrari-ingenieurs tot de ontwikkeling van nieuwe onderdelen. Daarom is 50% van de 3,9 liter-krachtbron in de Pista helemaal nieuw.

Het resultaat mag er zijn. Omdat het piekvermogen en het maximumkoppel met respectievelijk 50 pk en 10 Nm toenemen, zodat de Pista liefst 720 paarden en toch 770 Newtonmeters in de strijd gooit. Zonder dat er geraakt wordt aan de bliksemsnelle motorrespons, want van een turbogat is geen sprake.

De V8 weegt ook 18 kilogram minder, waardoor de krachtbron minder inertie moet overwinnen en sneller toeren maakt. De gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling maakt zowat onveranderd de overstap van GTB naar Pista, alleen krijgt hij een herwerkte schakelstrategie en verandert hij tot 30 milliseconden sneller van verzet.

Ferrari 488 Pista

Tot wat is de Pista dan ik staat?

Geholpen door de onvermijdelijke Launch-vertrekhulp sprint de 488 Pista in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Zelf is Ferrari vooral trots op de spurt van 0 naar 200 km/u, omdat die niet alleen de tractie maar ook de pure power van de krachtbron blootlegt. De Pista klaart die klus in 7,6 seconden. Alsjeblieft.

Ook op het circuit renderen de talloze modificaties die de Pista onderging. De testpiste van Fiorano wordt gerond in 1.21,5, twee volle seconden sneller dan de recordchrono van de Ferrari 458 Speciale.

Maar die rondetijden komen niet alleen dankzij de sterkere motor, toch?

Neen. Ferrari werkte ook aan het onderstel van de 488 Pista, wat resulteert in een verbeterde remwerking van de koolstofkeramische schijven, in andere banden (Michelin Pilot Sport Cup 2), in 10% stijvere veren en in een strakkere kalibratie van de actieve SCM-E-demping.

De ingenieurs zetten de 488 GTB tevens op een dieet van koolstofvezel, titanium en Inconel, waardoor de Pista met 90 kilogram afslankt. Droog zet hij amper 1.280 kg op de bascule, rijklaar weegt deze Ferrari alsnog 1.385 kilogram. Het gestripte, grotendeels in alcantara gehulde en standaard met kuipzetels getooide interieur verliest het handschoenkastje en vloermatten.

Last but not least: de aerodynamica. In vergelijking met de 488 GTB neemt de algemene downforce met nog eens 20% toe. Daarvoor gebruikt de Pista onder meer een nieuw frontpartij met S-Duct, die neerwaartse druk genereert door lucht te happen en door een S-vormig kanaal te duwen. De geblazen spoilersectie van de GTB staat pal, maar de gegroeide achtervleugel verhoogt de aerodynamische efficiëntie.

Ferrari goochelde ook met het concept van de luchtinlaten, die van de flank naar de achterzijde verhuisden. Daardoor verliezen de zijdelingse openingen hun middenschot, voortaan beademen ze vooral de vergrote intercoolers. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan, van de nieuwe vloerplaat met diffusors ter hoogte van de voorwielen tot de drie actieve flaps van de achterdiffusor.

Ferrari 488 Pista

Allemaal bijzonder indrukwekkend, maar verandert dat de Pista ook in een nog betere 488?

Ja. De extra power word je nauwelijks gewaar, al zorgt de combinatie van de grotere toerenhonger, de sneller schakelende F1-transmissie en het lagere totaalgewicht wel voor een grotere haast. Die sensaties worden in de hand gewerkt door het vernieuwde uitlaatsysteem, dat langere einddempers combineert met een grotere diameter. Want de soundtrack mag er zijn.

Het is de enorme spreidstand tussen rustig rondtoeren en bliksemsnel flitsen die deze Ferrari zo indrukwekkend maakt. Het onderstel weet uitstekend raad met infrastructurele oprispingen, zelfs een verkeersdrempel neemt de 488 Pista al fluitend. Intussen schakelt de zevenbak zoeter dan de automatische versnellingsbakken waarop luxelimousines vandaag vertrouwen. 

Duw het gaspedaal dieper in en je verzeilt in een andere dimensie. De brutale acceleraties, de zich richting rood haastende toerenteller en de als een mitraillette schakelende transmissie grijpen je bij de ballen. Na de initiële angst stelt de Pista je gerust met zijn waanzinnige remmen, die bijtkracht en uithoudingsvermogen paren aan een heerlijk pedaalgevoel.

Met zijn glasheldere stuurinrichting, zijn enthousiast richting apex duikende neus en zijn zelden om grip grabbelende achterwielen. Met dank aan SSC 6.0, de zesde generatie van het Side Slip Control-systeem dat de sturing van het actieve achterdifferentieel, de gestuurde dempers, de F1-transmissie en de Ferrari Dynamic Enhancer bundelt.

Die Ferrari Dynamic Enhancer is enkel beschikbaar in de CT-Off-positie van de intussen iconische Manettino-schakelaar op het stuur. Het regelt de laterale dynamiek via de remmen, zodat de limieten zich duidelijker onthullen en je met meer vertrouwen de grenzen kan aftasten. Noem het geen elektronische stabiliteitscontrole, anders komen de Ferrari-ingenieurs een afgehakte paardenkop in je bed verstoppen. 

Het AutoWereld-oordeel

De 488 GTB is een voorbeeld. Niet alleen voor liefhebbers van sportieve auto’s, maar ook voor de concurrentie. Zo heeft Aston Martin zich een exemplaar aangekocht, als referentiemodel voor de op stapel staande mini-Valkyrie die ze aan het ontwikkelen zijn. En ook bij McLaren kennen ze deze Ferrari van binnen en van buiten. 

Maar de Pista is van een ander kaliber. Niet alleen sneller of efficiënter, maar nog sensationeler om van bocht tot bocht te jagen en nog gretiger in het tonen van zijn ongelooflijke kunnen. Weinig sportwagens doen je hart zo heftig slaan en weinig sportwagens geven je zoveel voldoening. We kunnen maar niet stoppen met glimlachen. We maken graag een diepe buiging voor zoveel kunde.

Ferrari 488 Pista

In dit artikel : Ferrari, Ferrari F 488

Geschreven door op